استفاده از ابزار محرم با پول حکومت

نویسنده
مهناز ملکوتی

» رونق هیات های عزاداری حکومتی

راه اندازی هیات‌های عزاداری حکومتی-ـ دولتی و کمک های چند میلیاردی به تکیه‌ها و حسینیه‌ها به وزارت دفاع رسید تا جمهوری اسلامی که روزگاری این دوماه را موجب زنده نگاهداشتن اسلام و منشا انقلاب ۵۷ می دانست “از این ابزار خوب” استفاده کرده باشد.

در همین ارتباط سرتیپ پاسدار مجید بکایی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از تشکیل بالغ بر ۴۰۰ هیات مذهبی از سوی وزارتخانه متبوع خود خبر داد. به گفته این سردار سپاه “دشمن با ایجاد تحریم و هماهنگی با عناصر داخلی خود به دنبال ایجاد دشواری معیشتی و اقتصادی و به تبع آن به دنبال زمینه‌سازی برای ورود تهاجم فرهنگی و غالب کردن فرهنگ خود است.”

وی در ادامه ایستادگی در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن را از مهم‌ترین وظایف همه اقشار جامعه خصوصا در سطح وزارت دفاع دانست و توضیح داد: “ابزار پرقدرت و ارزشمند مقابله با این تهاجم، فرهنگ حسینی و عاشورایی است و اگر از این ابزار خوب استفاده شود در مقابل دسیسه‌های دشمن به خوبی ایستادگی خواهیم کرد.”

آنطور که جانشین وزیر دفاع جمهوری اسلامی گفته “موضوع تشکیل و گسترش هیات‌های مذهبی در وزارت دفاع صرفا به بهانه اجر و ثواب آن نیست، بلکه تدوین نقشه راه برای اقتدار نظام و بازدارندگی دشمن است.”

وی همچنین تشکیل هیات های عزاداری گردان های عملیاتی را به عملی در برابر شبهه ها و تهاجم فرهنگی تشبیه و ماموریت آن را جذب افراد و قرار دادن آنان در مسیر نظام مقدس جمهوری اسلامی عنوان کرده است.

این سردار سپاه در بخش دیگری از سخنان خود به نکته ای اشاره کرده که از آن به عنوان دولتی شدن عزاداری ها در جمهوری اسلامی یاد می شود: “امسال با تشکیل هیات عاشورائیان‌، مرکزیتی برای هیات های مذهبی تشکیل شد تا بتوان به وسیله آن پشتیبانی مادی و معنوی بیشتر و بهتری از آنان نمود.”

کمک های مادی ارگان های حکومتی و دولتی مانند سپاه پاسداران، نیروی مقاومت بسیج، نهادهای نظامی و شبه نظامی، شهرداری، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و… به هیات های مذهبی سابقه دیرینه ای در جمهوری اسلامی دارد اما تا پیش از اظهارات جانشین وزیر دفاع دولت دهم به اهداف پشت پرده آنها اشاره نشده بود.

تشریح اهداف راه اندازی ۴۰۰ هیات عزاداری از سوی نهادهای نظامی- امنیتی با اهداف دوگانه مبارزه با تهاجم فرهنگی و مقابله با شبهه ها به همراه کمک های مادی در حالی است که نماینده ولی فقیه در استان فارس و عضو مجلس خبرگان رهبری هم با تایید کمک های مالی دولت به هیات های عزاداری خبر داد: “برخی جاه ها به گوش می رسد که گروهی از دولتی شدن مراسم عزاداری خبر می دهند در حالی که این فتنه دیگر دشمنان نظام است. دشمنان از تاثیرات عزاداری امام حسین(ع) در ملت ایران با خبر هستند و می خواهند با استفاده از این روش ها از توسعه این تاثیرات به نسل های آینده جلوگیری کنند.”

وی در عین حال نقش سپاه پاسداران در مراسم عزاداری محرم را به دلیل اینکه سپاه از بدنه ملت است بدون اشکال دانست: “حضور سپاه در اینگونه مباحث به دلیل مردمی بودن آنهاست زیرا سپاه و بسیج از خود ملت و برای مردم تشکیل شده است.”

ایمانی در ادامه توضیح داد: “باید توجه داشته باشیم که دولت یک دولت اسلامی است و باید در مراسمات به وظیفه خود عمل کند و اگر هم کمکی کرده باشد تنها و تنها انجام وظیفه بوده زیرا دولت و ملت از یکدیگر جدا نیستند.”

علی لاریجانی رییس پارلمان جمهوری اسلامی نیز پیش از این با وجود تاکید بر اینکه هیات‌های مذهبی هیچ‌گاه نباید دولتی شوند، به صورت ضمنی کمک های دولت و حکومت به هیات های مذهبی را تایید کرده بود: “ساماندهی هیات‌ها و تامین مالی آنها توسط مردم صورت می‌گیرد اما دولت و حکومت هم وظایفی در قبال آنها دارد که موظف به انجام آن است.”

 

شهرداری احمدی نژاد

رابطه هیات ها و مداحان مذهبی با احمدی نژاد از سال ۸۲ که او از سوی شورای دوم شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت ایران انتخاب شد رو به گرمی رفت. چنین بود که چندی ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، آنگاه که احمدی‌نژاد از خیابان بهشت به پاستور نقل مکان کرد، اعضای شورای شهر از گم شدن ۳۰۰ میلیارد تومان پول در دوران دو ساله شهرداری احمدی‌نژاد خبر دادند. بعد‌ها مشخص شد که استراتژی احمدی‌نژاد و تیم او طی مدت دو سال حضور در شهرداری تهران، حمایت مادی از هیات‌ها و حسینه‌ها برای بهره برداری های انتخاباتی بوده است.در آن دوران گفته می شد  بخشی از ۳۰۰ میلیارد تومان پول گم شده شهرداری تهران صرف مخارج هیات‌های عزاداری شده است.

بی‌دلیل نبود که مداحان سنتی و مشهور تهران که هر کدام برای خود تشکیلات جداگانه‌ای دارند و البته همگی مخلص حاج منصور ارضی هستند و به نوعی با بیت رهبر جمهوری اسلامی ارتباط دارند، در انتخابات سال ۸۴ به اتفاق به حمایت از احمدی‌نژاد برخاستند و او هم در پاسخ برای تامین هزینه هیات‌های مذهبی یارانه دولتی در نظر گرفت. این ارتباط اما پس از آغاز دور دوم ریاست دولت احمدی‌نژاد به سردی و در ‌‌نهایت مخالفت مداحان با دولت گرایید تا جایی که حاج منصور ارضی و سعید حدادیان روی منابر به مشایی حمله کردند و مشایی هم از آن‌ها شکایت کرد و هیچ کدام نیز حاضر به رضایت نشدند.

 

هیات‌ها و بحران امنیتی

پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم برگزاری مراسم محرم همچون سایر اعیاد، مناسبت‌ها، جشن‌ها و عزاداری‌های رسمی و غیر رسمی برای جمهوری اسلامی به تهدیدی علیه حاکمیت تبدیل شد تا جایی که براساس برخی اخبار، سردادن شعار “یا حسین” در مراسم عزای سومین امام شیعیان، طی بخشنامه‌ای از سوی سازمان تبلیغات اسلامی ممنوع اعلام شد. شرکت کنندگان در هیات‌های عزاداری پس از شنیدن “یا حسین” نام “میرحسین” از رهبران مخالف دولت که اکنون در حبس خانگی به سر می‌برد را فریاد می‌دادند.

حالا پس از سرکوب شدید جنبش سبز از سوی جمهوری اسلامی، این نظام با مشکل بزرگ تری به نام بحران اقتصادی و گرانی مواجه شده تا جایی که بسیاری از تکیه‌ها و هیات‌های عزاداری خصوصی دیگر نمی‌توانند باغذای نذری از عزاداران پذیرایی کنند. به همین جهت کار به وزارت دفاع سپرده شده تا با تاسیس هیات های عزاداری این فضا شکسته شود.

همزمان معاون وزیر تجارت جمهوری اسلامی از اختصاص سهمیه شکر، گوشت و برنج به هیات‌های عزاداری با قیمت مصوب دولتی خبر داده است: “بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ۵۰ هزار تن شکر به قیمت هر کیلوگرم ۱۴۰۰ تومان هم اکنون در حال توزیع است، ضمن اینکه هر کیلوگرم گوشت منجمد به قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم برنج خارجی به قیمت ۲۸۰۰ تومان در حال توزیع است.”