اسرائیل از تمام جزئیات قاچاق آگاه بود

نویسنده

» گزارش المانیتور از عملیات نابودی موشک های فجر

عملیات قاچاق موشک فجر 5 بسیار پیچیده است. موشکی با 6 متر طول از که اجزای آن از کشور مبدا آمده اند و از طریق تونل های نوار وارد غزه شده اند ، دوباره مونتاژ شده اند ، توسط جرثقیل به  جایگاه های خود در غزه برده شده اند برای  موقعیت شلیک.

هر چند قاچاقچیان غافل از آن بوده اند که رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل – ژنرال آویو کوچاوی-  یک سال به دنبال آن ها بوده است. این محموله از لحظه ای که ایران را ترک کرده  تحت تعقیب بود و در عرض چند دقیقه، موشک ها مورد هدف قرار گرفته و نابوده شدند.

پس از پایان عملیات، اسرائیل با هدف قرار دادن و کشتن فرمانده نظامی حماس – احمد جعبری –  سازمان های تروریستی در نوار غزه با شوک مهیب تری روبرو شدند، چرا که دریافتند تقریبا نیمی از موشک های فجر-5 شان در عرض چند دقیقه در آسمان نابوده شده اند. راکت های فجر-5 قدرتمندترین اسلحه در زرادخانه حماس و جهاد اسلامی بودند. راکت هایی که بردشان به 75 کیلومتر ( 47 مایل) می رسد و قادرند مناطق مرکزی اسرائیل را تهدید کنند.

سازمان های فلسطینی موشک های فجر-5 را مدتی طولانی در انبارهای مخفی جاسازی کرده بودند تا در “روز واقعه” از آن ها به عنوان سلاح های کمرشکن استفاده کنند.

عملیات انتقال  موشک به نوار غزه در منطقه ای دور از غزه خنثی شد. بر اساس گزارش منابع خارجی اسرائیل کاروان حامل سلاح هایی که از ایران به سمت غزه در حال حرکت بوده را بمباران کرده است.

قاچاقچیان راکت های طویل را پیش از آن که وارد تونل ها کنند از هم باز کردند تا وارد انبارهایی در غزه کنند. بخش عملیاتی دستگاه اطلاعاتی اسرائیل مکان های گوناگونی را در نوار غزه – عمدتا نزدیک مراکزی که غیر نظامیان زندگی می کنند – شناسایی کرده بود. این حفره های به شکل ستونی حفر شده بودند. راکت ها از طریق تونل ها وارد شدند و بعد توسط جرثقیل کاملا درون این حفره ها قرار گرفته بودند. ان ها اماده شلیک به هدف های از پیش تعیین شده بودند. برای هر بخش یک اپراتور وجود داشت که محل شلیک راکت را تعیین می کرد.

در تمام این مدت، اطلاعات ارتش به آنالیز اطلاعات جمع اوری شده مشغول بود و محل استقرار موشک ها را ترسیم می کرد، جزئیات محل دقیق هر کدام از آن ها و نوعشان را تعیین می کرد. جایی که قرار بود موشک ها فرود آیند را مشخص و طبیعت محیط اطراف آنجا را بررسی می کرد. وقتی اطلاعات پیرامون محل استقرار موشک تکمیل می شد ، داده ها به نیروی هوایی اسرائیل منتقل  شد.

در این راه در طی یک سال بانک اطلاعات دقیقی از محل های مخفی شلیک که با خاک پوشانده شده بودند و قرار بود در موقع مناسب وارد عمل شوند تهیه شد. گرچه ارتش اسرائیل یک قدم از آنها جلو بود. تنها چند دقیقه پس از کشتن جعبری، موج دوم حملات هوایی به جریان افتاد و در طی 15 دقیقه تقریبا تمام صفوف موشک های فجر -5 نابود شدند.

منبع : المانیتور