تن‌زخمیِ تبلیغات رایگان

جواد حیدریان
جواد حیدریان

زندگی چنارهای خیابان ولیعصر قصه پر غصه‌ای است که هر بار شکل جدیدی به خود می‌گیرد. یک روز ناغافل از ریشه قطع می‌شوند و روز بعد به سرنگ تزریق مغذی‌ها مبتلا. حالا تن زخمی‌چنارها، بهانه گفت و گوی کوتاهی شده که طی آن، یک مدرس تدریس زبان‌های خارجی که در تبلیغات “استاد آرین” خوانده شده، خود را فعال محیط زیست معرفی می‌کند، تبلیغات تدریسش را از میدان ونک تا تجریش با میخ بر پیکر چنارها کوبیده و زخمی‌شان کرده است.

این گفت و گوی کوتاه، تلاشی برای آگاهی او از اقدامی‌است که می‌تواند مرگ درختان ولیعصر را جلو بیندازد.

 

سلام وقت بخیر برای تدریس خصوصی تماس می‌گیرم خدمتتون.

از طریق اینترنت آشنا شدید؟

 

از طریق تبلیغات شما روی تنه درخت‌ها.

آهان درست است. برای چه دوره ای می‌خواستید؟ مکالمه، آیلتس، تافل …

 

شما که زبان تدریس می‌کنید و زبان بلدید حتما با فرهنگ‌های مختلف هم آشنایی دارید. چرا تبلیغات تان را این شکلی انجام دادید. چرا روی تنه درخت‌ها میخ کوبیدید تا تبلیغات تدریس زبان داشته باشید؟

یک کارت پخش کن داشتم که اشتباها روی چند تا درخت تبلیغات را چسبانده بود که به او توضیح دادم و الان هم باهاش قطع همکاری کردم. چند نفری هم به من زنگ زدند و اعتراض کردند که این کار درست نیست و من هم موافقم که کار درستی نیست ولی پیش آمده در حالی که من نمی‌دانستم چه جاهایی تبلیغ کرده است. من از او خواستم که جایی تبلیغ کند که مزاحمت ایجاد نکند.

 

شما به نوعی معلم هستید و زبان می‌دانید. این کار با هر نیتی که انجام شده باشد بسیار رفتار غیر متمدنانه و ضد محیط زیست است. شما تحصیل کرده اید و این طور رفتار می‌کنید چطور انتظار داشته باشیم مردم با طبیعت آشتی باشند. شما با چند میخ روی تنه درختان چنار توانسته اید تبلیغات رایگان برای خودتان انجام دهد.

این کار اشتباهی انجام شده و روی تنه چند درخت میخ چسبانده شده که موجب آزار من هم شده است.

 

ولی شما این کار را چطور می‌توانید جبران کنید. به هر حال زخم بر تن درختان می‌تواند منجر به مرگشان شود؟

وقتی عمدی در کارم نبوده چطور باید جبران کنم. من در جریان نبودم و اتفاق افتاده پس مشکل من نیست.

 

ولی تبلیغات شماست!

من خودم فعال محیط زیست هستم و روز 15 اسفند معمولا یکی - دو درخت در شهرستان می‌کارم. من از بچگی با محیط زیست آشنا هستم و توی کائنات نامم ثبت شده! وقتی این اشتباه رخ داده و عمدی در کار من نبوده مطمئن باشید عذرخواهی من را در کائنات پذیرفته اند!

 

امیدوارم، ولی دادگاهی چندی پیش در استان فارس برگزار شد و فردی را که یک بچه آهو را از مادرش جدا کرده بود، به نوشتن چند مقاله در رسانه‌ها برای محیط زیست محکوم کرد. شما هم تخلفی محیط زیستی مرتکب شده اید، چه کمکی می‌توانید برای جبران این خراش روی تنه درختان بکنید؟

من در کلاس درسم حتما راجع به این موضوع و به تاثیرات محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن مطالبی را به شاگردانم خواهم گفت، امیدوارم جبران شود. خواهش می‌کنم این مسئله در رسانه‌ها بغرنج نشود من می‌توانم به شما در آموزش زبان تخفیف بدهم.

 

ولی شما بهتر است به افرادی که برایتان تبلیغ می‌کنند این موضوع را توضیح دهید.

منبع: قانون، 27 ابان