حرف روز

نویسنده

دست اندرکاران فرهنگی “ نظام” در کار دشنام و تهدید

صادق هدایت بیشرف است!

 

 

دست اندرکاران فرهنگی “ نظام” به دشنام و تهدید هنرمندان روی آورده اند.عی موسوی گرمارودی، بیشرمانه صادق هدایت را بیشرف می خواند ، فرج‌الله سلحشور، خواستار اعدام کارگردان‌های ضدجمهوری اسلامی می شود و محسن قرائتی، مرد م را از خواندن کتاب و روزنامه منع می کند.

محسن قرائتی – که رییس ستاد اقامه نماز کشور است – در توصیه‌هایی به مبلغان مذهبی، گفته است که او در سی سال گذشته “از ابتدای انقلاب فیلم ندیده ام و روزنامه هم نمی خوانم، روزنامه باعث به روز شدن علم شما نمی شود بلکه تفسیر بخوانید، من نه فیلم دیده ام و نه روزنامه خوانده ام اما ۴۰ کتاب نوشته ام”.

قرائتی که توضیه‌هایی به مبلغان مذهبی برای رشدشان می‌کرد، همچنین گفته است که این راه شد آن‌ها است: “راه رشد شما این است که فیلم نبینید”.

این نخستین بار نیست که مسوولان جمهوری اسلامی از مضر بودن فیلم و کتاب و روزنامه سخن می‌گویند. بسیاری از آنان با این‌گونه مسایل مخالف‌اند و تلاش کرده‌اند که تا حد ممکن برای مسایل و بحث‌های فرهنگی، محدودیت‌ ایجاد کنند.

در همین حال فرج‌الله سلحشور، از سینماگران نزدیک به جمهوری اسلامی، خواستار اعدام فیلم‌سازانی شد که “ به جمهوری اسلامی خیانت می‌کنند”.

وی مشکل سینمای ایران را آن دانسته است که جمهوری اسلامی تاکنون “چهار سینماگر خائن به نظام را اعدام” نکرده است تا “حساب کار دست سایر فعالان سینمایی خائن” بیاید.

سلحشور افزوده است: ‌”با اجرای احکام قوی هیچ کس جرات خیانت پیدا نمی‌کند و می‌فهمد که نظام اهل مماشات بر سر اصول نیست و باید این حاشیه امن را از بین برد و اقدام انقلابی کرد”.

این نخستین بار نیست که سلحشور سخنان این‌گونه درباره سینماگران به زبان می‌آورد. وی پیش از این چندین بار سینمای ایران را مورد حمله قرار داده بود و زمانی زنان بازیگر در سینمای ایران را “فاحشه” خطاب کرده بود.

از دیگر حاشیه های فضای ادبی ایران حرف های علی موسوی گرمارودی در مراسم رونمایی از رمان “سه کاهن” مجید قیصری است. گرمارودی، در این مراسم صادق هدایت نویسنده “توپ مرواری” را لعنت کرد.

به گزارش ایسنا، سید علی موسوی گرمارودی در مراسم رونمایی از کتاب “سه کاهن” مجید قیصری که شنبه (۲۷آبان ماه) در بنیاد ادبیات داستانی برگزار شد، گفت: شرم می‌کردم از خودم اگر بر صادق هدایت لعنت نمی‌فرستادم. خداوندا صادق هدایت را لعنت کن.

او با بیان اینکه نویسنده‌ی “توپ مرواریگ (صادق هدایت) توهین‌های زشتی به امام حسین (ع) کرده است، تصریح کرد: “وظیفه‌ی هر قلم به دستِ اهل قبله می‌دانم که حداقل به جوانان این کشور بفهماند که چه بی‌شرف‌هایی در این کشور قلم زدند که از امویان هم بدتر بودند؛ اسمشان هم صادق بود و هدایت مردم را بر عهده داشتند.”