غیبت اعضای کلیدی اپوزسیون سوریه

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از نشت تهران

به گزارش خبرگزاری ها، روز یکشنبه ایران کنفرانسی با هدف آشتی دادن دولت سوریه با گروه های سیاسی مخالف برگزار کرد تا شاید راه حلی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه پیدا شود.

در گزارش از قول مقامات ایرانی ابراز امیدواری شده که این نشست یک روزه که ۲۰۰ تن از اعضای اپوزسیون و علی حیدر وزیر آشتی ملی دولت سوریه در آن شرکت دارند، می تواند گامی به سوی آینده باشد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران در نشست تهران خیل عظیمی از مخالفان سوریه کنار هم جمع شده بودند. اما گزارش نام هیچ یک را نیاورده و نگفته است آیا هیچ یک از اعضای مهم گروه های شوروشی یا تبعیدی سوریه در کنفرانس تهران حاضر بوده اند یا خیر. احتمال شرکت گروه های فعال ضد اسد در نشست تهران کم است چرا که بیشتر این گروه ها به ایران اعتماد ندارند و جمهوری اسلامی را حامی و متحد اصلی دشمن خود یعنی بشار اسد می دانند.

علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس هشدار داد که در صورت مسلح شدن گروه های مخالف با سلاح های سنگین، منطقه با خطر “تروریسم سازمان یافته” مواجه خواهد شد.

این اشاره ای است به کشورهای سعودی و ترکیه و قطر که جمهوری اسلامی به شدت با آن ها مخالفت دارد و در عین حال مخالفان بشار اسد هم همین اعتراض را نسبت به عملکرد جمهوری اسلامی دارند که چرا دولت سوریه را به سلاح های کشنده مجهز می کند.

وزیر خارجه دولت احمدی نژاد در اجلاس تهران گفته است مسلح کردن مخالفان نقض قوانین بین المللی و اصول عدم مداخله در امور داخلی کشورها محسوب می شود. دمشق معتقد است عربستان سعودی و قطر به گروه های مخالف در سوریه کمک نظامی می کند.

صالحی در ادامه سیاست سنتی جمهوری اسلامی در قبال سوریه، به انتقاد از مداخلات خارجی و بی مسئولیتی نیروهای مسلح در جریان قیام سوریه دست زد. او گفت ایران از راه صلح آمیز برای پایان دادن به بحران حمایت می کند.

به نظر می آید کنفرانس تهران واکنشی است به کنفرانس هفته گذشته در قطر که طی آن گروه های مخالف چتری از ائتلاف برای سرنگونی بشار اسد تشکیل دادند و نهادهای عربی و برخی از کشورهای اروپائی آنان را به عنوان نمایندگان واقعی مردم سوریه به رسمیت شناخته اند.

در ماه اوت هم ایران کنفرانسی برای حل و فصل بحران سوریه برگزار کرده بود و در آن نمایندگان ۳۰ کشور حاضر شده بود. جمهوری اسلامی در ۲۰ ماهی که از خیزش مردم سوریه می گذرد از بشار اسد حمایت کرده و بارها غرب و اسرائیل را به تحریک برای تشدید درگیری ها متهم کرده است.

منبع : واشنگتن پست - ۱۸ نوامبر