قتل ستار، دعوای مدیران را تشدید کرد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اگر احمدی نژاد به بازدید اوین رفته بود چه می شد؟

اختلاف میان محمود احمدی‌نژاد و دیگر اصول‌گرایان پس از مرگ ستار بهشتی، وارد فاز جدیدی شد. در حالی که رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد مشغول پیگیری مساله مرگ ستار بهشتی در زندان بودند، و یکی از حامیان احمدی‌نژاد گفته بود که در صورت بازدید رییس دولت دهم از زندان اوین، مرگ ستار بهشتی رخ نمی‌داد، صادق لاریجانی نحوه برخورد رسانه‌های حامی دولت با مرگ ستار بهشتی را “وقیحانه” توصیف کرد.

رییس قوه قضاییه در سخنانی، گفت که قضیه مرگ ستار بهشتی باعث شد که “موج تبلیغاتی که در این زمینه در خارج از کشور راه افتاد به داخل هم کشیده شد و با اینکه هنوز مشخص نیست که تخلفی از سوی نیروی انتظامی صورت گرفته است یا خیر اتهاماتی به سمت قوه قضاییه و نیروی انتظامی وارد شد”.

وی همچنین با متهم کردن “رسانه‌های دولتی” اضافه کرد: “برخی سایت‌های دولتی از قضیه پیش آمده سوءاستفاده کرده و می‌گویند مشخص شد که قضیه رفتن رییس‌جمهور به اوین به خاطر چه بوده است و این در حالی است که قضیه اوین ربطی به قضیه فوت وبلاگ‌نویس ندارد و اصلا علت مرگ نیز مشخص نیست، البته اگر در اثر شکنجه و یا ضرب و شتم باشد ما حتما رسیدگی خواهیم کرد”. لاریجانی همچنین گفته است که برخی رسانه‌های دولتی با خبرهای خود باعث “بر هم زدن امنیت ملی” می‌شوند.  

رسانه‌های نزدیک به دولت احمدی‌نژاد در قضیه مرگ ستار بهشتی این مساله را به شدت دنبال کرده و خواستار مجازات عاملان آن شدند. آن‌ها اخبار و گزارش‌های مختلفی درباره مرگ وی منتشر کردند.

ظاهرا خطاب اصلی رییس قوه قضاییه به سخنی است که از زبان یکی از نزدیکان سعید مرتضوی عضو سابق قوه قضاییه  نقل شده است. محمدرضا تقوی‌فرد٬ مدیر مسوول روزنامه خورشید، در گفت‌وگویی با سایت شبکه ایران، وابسته به روزنامه ایران، گفته بود که مرگ ستار بهشتی در زندان حکمت اصرار محمود احمدی‌نژاد برای بازدید از زندان اوین را روشن کرد.

خورشید نشریه ای است که با بالاترین هزینه ای که در کار یک نشریه به کار افتاده برای سازمان تامین اجتماعی به مدیریت سعید مرتضوی قاضی دادگاه مطبوعات و متهم اصلی پرونده قتل های کهریزک منتشر می شود.

وی اضافه کرده بود: “اگر قوه قضائیه به احمدی‌نژاد اجازه بازدید از زندان اوین را می‌داد امروز در جمهوری اسلامی شاهد مرگ یک کارگر وبلاگ‌نویس در زندان نبودیم”. مدیرمسوول روزنامه خورشید همچنین از برخورد رسانه‌ها و قوه قضائیه با خبر جان باختن ستار بهشتی در مقابل بیماری مهدی هاشمی انتقاد کرده و گفته بود از این موضوع خجالت‌زده است.

اشاره تقوی به درخواست بازدید محمود احمدی‌نژاد از زندان اوین، پس از بازداشت علی‎اکبر جوانفکر، برای اجرای حکم است. این مساله با مخالفت قوه‌قضاییه روبه‌رو شد و صادق لاریجانی در نامه‌ای با قید “خیلی محرمانه” دلایل مخالفت را با احمدی‌نژاد در میان گذاشت. رییس دولت دهم اما دئر پاسخ، نامه‌ای علنی منتشر کرد و با اشاره به برخی دلایل ذکر شده در نامه، قوه قضاییه را تهدید به قطع بودجه کرد، از روند برخی محاکمات و عدم رعایت قانون توسط دادگاه‌ها انتقاد کرد و گفت که مصمم است با “سرکشی از زندان ها و برخی دادگاه‌ها” به بررسی نحوه اجرای قانون اساسی و “رعایت حقوق اساسی ملت” بپردازد. وی در انتقاد از صادق لاریجانی از او پرسیده بود که “به استناد کدام اصل از اصول قانون اساسی می توانید امری را تفسیر سیاسی کنید و مانع از اجرای قانون اساسی شوید” و اضافه کرده بود: “مصمم به اجرای کامل قانون اساسی و اصلاح ریشه ای امور کشور هستم”.

صادق لاریجانی اما در پاسخ، احمدی‌نژاد را به “سلطان غاصب” تشبیه کرد و با تکرار برخی استدلال‌ها متذکر شد که احمدی‌نژاد “فهم نادرست” از قانون اساسی دارد و وی را متهم کرد که با “رفتارهای نامتعارف” و تلاش برای “دخالت بیجا و خارج از حدود قانونی” در امور قوه قضائیه دخالت می‌کند و اضافه کرد که “قاطعانه” مانع “بازدید بدون هماهنگی” از زندان اوین خواهد شد و اجازه “حرکت تعدی گونه و دخالت نابجا” را نخواهد داد.

در همین حال صادق لاریجانی، به بحث بودجه قوه قضاییه نیز اشاره کرده است. وی با انتقاد از دولت و متهم کردن آن به “ کم لطفی” گفته است: “ما از وضعیت کشور اطلاع داریم و برای همین انتظار و توقع بیجا از دولت نداریم اما اگر بناست اعتبارات مصوب شود و درضمن کاهش یابد باید به طور‌ عادلانه باشد، این یک مسئله شخصی نیست و مسئله دفاع از بودجه قوه قضاییه است ضمن اینکه ما توقع مازاد نداریم و فقط خواستار سنجیدن اولویت‌ها هستیم”.

پیش از این احمدی‌نژاد تهدید کرده بود که ممکن است بودجه این قوه راقطع کند. همان روشی که احمدی نژاد با به کار بردن آن توانست صدا و سیما را به سوی دولت بکشاند و از پخش برنامه های انتقادی درباره برنامه های دولتی بازدارد.

اینک در آخرین سالی که بستن بودجه در دست تیم احمدی نژاد است به نظر آگاهان برنامه های انتقادی از احمدی نژاد و نشان دادن نارضایتی مردم در صدا و سیما افزون شده چرا که دیگر تهدید احمدی نژاد زمان اجرا ندارد. چنان که قوه قضاییه هم تنها در چند ماه آینده ممکن است زیر فشارهای بودجه ای قرار گیرد.