نیروگاه بوشهر تعطیل شده است؟

نویسنده
حسین محمدی

» گمانه‌زنی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی

چند روز پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، علی اصغر سلطانیه،”خروج سوخت از نیروگاه بوشهر” را یک “امر عادی” توصیف کرد؛ حال آنکه خبرگزاری‌های غربی نوشته‌اند این اقدام معنایی جز “تعطیل شدن نیروگاه” ندارد.

سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در این نهاد، گفته است که “خروج میله‌های سوخت از نیروگاه اتمی بوشهر”، اقدامی است “فنی و عادی” که برای “بررسی و اطمینان یافتن از تمام وجوه ایمنی” انجام می‌شود. سخنان سلطانیه پس از آن بیان شده که آژانس بین المللی انرژی اتمی، در جدیدترین گزارش خود، به خروج میله‌های سوخت از نیروگاه بوشهر، اشاره کرد.

گرچه هنوز دلیل اقدام مشخص نیست، اما خبرگزاری‌های غربی گفته‌اند که این اقدام معنایی ندارد جز “تعطیل شدن نیروگاه” و اضافه کرده‌اند که این “اقدامی است که قطعا پیش بینی نمی‌شد”. رویترز همچنین به نقل از یک “منبع آگاه” نوشته است: “ این کار به دلیل نگرانی از این است که قطعات به کار رفته در ساخت این راکتور ۳۰ ساله، سوخت را آلوده کرده باشد”.

آژانس در گزارش خود به تکمیل نصب آبشارها و سانتریفوژهای فردو، خاموش شدن راکتور نیروگاه اتمی بوشهر، خودداری ایران از همکاری درباره پارچین و احتمال وجود فعالیت‌های نظامی در برنامه هسته‌ای نیز اشاره کرده بود.

پیش از انتشار گزارش اژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رسانه‌ها نوشته بودند که ایران در آستانه رسیدن به توانایی لازم برای تولید اورانیوم برای ساخت سلاح هسته‌ای است. آن‌ها گفته بودند که ایران از نظر فناوری قادر است در مدت زمان چند روز تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را در سایت فردو با بکارگیری ۷۰۰ سانتریفوژ افزایش دهد. این امر٬ زمان برای تولید اورانیوم لازم برای ساخت بمب اتمی را به نصف٬ یعنی کمی بیش از سه ماه کاهش می‌دهد. این درحالی است که مقام‌های دولت اسراییل پیش از این گفته بودند که روند فعالیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر “کند” شده است.

گمانه‌زنی‌ها درباره تعطیلی احتمالی نیروگاه بوشهر در حالی است که مهدی نامجو، وزیر نیرو و انرژی، خبر از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر “تا یکی دو ماه آینده” داده، گرچه این زمان از سوی طرف روسی موکول به پایان سال جاری شمسی شده بود.

مقام‌های روسی تاکنون چندین بار وعده داده‌اند که کار ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر، به زودی تمام می‌شود. اما همواره از اتمام کار این نیروگاه خودداری کرده‌اند. در آخرین نمونه از این دست قرار شد که این نیروگاه تا پایان سال جاری میلادی به اتمام برسد.