دستگیری جاسوس سیا؟ جنگ پنهان

نویسنده

» تحلیل کریستین ساینس مانیتور از روابط ایران و آمریکا

هوارد لافرانچی

در حالیکه مقامات ایران، از جمله وزیر اطلاعات این کشور اسامی یا ملیت جاسوس هایی را که مدعی اند دستگیر کرده اند اعلام نمی کنند، کارشناسان می گویند این عده احتمالا ملیت ایرانی داشته و برای سرویس های اطلاعاتی غربی به جمع آوری اطلاعات مشغول بوده اند.

پرویز سروری، عضو کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت: “ماموریت این عملیات جاسوسی با پیشرفت های ایران در زمینه فن آوری هسته ای و فعالیت های نظامی و امنیتی مرتبط بوده است.” وی گفت: “آمریکا و اسرائیل  با دستگاه های جاسوسی خود سعی دارند از داخل و خارج به ایران ضربه بزنند.”

خبر “دستگیری ماموران سیا” هفته پیش پس از اعلام دستگیری های دیگر منتشر شد. قبلا گفته شده بود حزب الله، شبه نظامیان شیعه مرتبط با ایران در لبنان نیز تعدادی جاسوس سیا را دستگیر کرده است. 

این اظهارات مقامات ایرانی قابل تائید نیست و سازمان سیا نیز، مانند موارد مشابه دیگر، از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است. ولی این اتهامات تازه ترین ادعاهایی از این نوع است که نشان دهنده عملیات پنهانی در کشور است؛ یا لااقل چنین ادعا می شود. این عملیات شامل کشته شدن سه دانشمند هسته ای ایران، انفجار در کارخانه ها و تاسیسات نظامی و حمله سایبری به تاسیسات هسته ای ایران است. در طرف دیگر هم می توان از اتهامات مربوط به توطئه قتل سفیر عربستان سعودی در آمریکا توسط ایران سخن گفت.

ایران سال هاست که آمریکا را به همکاری با سرویس های اطلاعاتی اسرائیل برای ضربه زدن به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی متهم می کند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند بدافزار استاکس نت که دستگاه های کامپیوتری تاسیسات هسته ای ایران را در فاصله ژوئن 2009  تا پایان سال 2010 آلوده کرد، توسط اسرائیل و با کمک آمریکا طراحی شده بود.

مقامات آمریکا  دست داشتن در تولید این بدافزاررا انکار کرده اند. ولی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در سال جاری ادعا کرد که این ویروس کامپیوتری “مشکلات فنی” برای ایران ایجاد کرده است و برنامه هسته ای این کشور را با تاخیر روبرو کرده است.

جنگ پنهان علیه برنامه هسته ای ایران در حالی اوج می گیرد که تلاش های دیپلماتیک برای مهار برنامه هسته ای ایران نتیجه ای نداشته است و قدرت های غربی را به ناچار فقط از  گزینه تحریم ها برای این منظور استفاده کردند.

برخی از تحلیلگران این سلسله عملیات مخفی را توام با تحریم های اقتصادی عامل کند شدن پیشرفت برنامه هسته ای ایران می دانند؛ عاملی که باعث آرام گرفتن صدای محافظه کاران برای حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران شده است.

شروع مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا نیز به صحنه موضع گیری در مورد برنامه هسته ای ایران بدل شده است. برخی جمهوری خواهان از حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران دفاع می کنند.

این صحنه همچنین به محل بحث در مورد فواید عملایت پنهانی علیه ایران تبدیل شده است. نیوت گینگریچ، نامزد ریاست جمهوری، عملیات مخفی آمریکا را علیه ایران رسما توصیه کرده است.

منبع – کریستین ساینس مانیتور-  27 نوامبر