چه کسی خامنه‌ای را ترور کرد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» پس از 30 سال اعلام شد:

30 سال پس از ترور سید علی خامنه ای، سایت رسمی دفتر رهبر جمهوری اسلامی نام عامل ترور وی را منتشر کرد. به نوشته این سایت، فردی که روز ششم تیرماه سال 1360 ضبط صوت حاوی بمب را در مقابل امام جمعه وقت تهران در مسجد ابوذر قرار داد، امیرمسعود تقی زاده نام داشت. سایت رجانیوز هم درباره سرنوشت این فرد نوشته که تقی زاده عامل ترور آیت الله قاضی طباطبایی، امام جمعه وقت تبریز نیز بوده و در 9 بهمن 1360 در محل نماز جمعه این شهر به دار آویخته شده است.

آنگونه که یکی از محافظان همراه خامنه ای در روز ترور گفته، داخل ضبط صوتی که بمب در آن جاسازی شده بود، نوشته شده بود: “‌اولین عیدی گروه فرقان به جمهوری اسلامی”

گروه فرقان گروه مخفی مسلحی بود که برخی ترورها و عملیات مسلحانه در سال های ابتدایی جمهوری اسلامی را سازماندهی و اجرا کرده بود. مشهورترین فردی که توسط این گروه به قتل رسید، مرتضی مطهری، از روحانیون نزدیک به روح الله خمینی بود که طرفداران حکومت از وی به عنوان نظریه پرداز انقلاب اسلامی نام می برند.

رهبران گروه فرقان اندکی بعد دستگیر و همگی در سال 1359 اعدام شدند. پس از اعدام رهبران فرقان، این گروه عملا نابود شد و بنابراین نمی توانست در ترور سید علی خامنه ای در سال 1360 دست داشته باشد.

در آن هنگام گروهی به نام “رهروان فرقان” مسئولیت ترور امام جمعه وقت تهران را بر عهده گرفت. با وجود این مسئولان امنیتی، سیاسی و رسانه های حکومتی همچنان تاکید دارند که این ترور توسط منافقین (سازمان مجاهدین خلق ) صورت گرفته است.

 

در پشت پرده ترور

سایت رجانیوز هم روز گذشته با اشاره به اینکه گروه رهروان فرقان مسئولیت ترور رهبر فعلی جمهوری اسلامی در سال 60 را بر عهده گرفت، افزوده که “اما کارشناسان امنیتی معتقدند که سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پشت پرده این ترور قرار دارد.”

این سایت نیز مانند روایتی که تاکنون توسط مسئولان امنیتی و رسانه های نزدیک به حکومت درباره عامل ترور خامنه ای بیان شده، نوشته که “جواد قدیری از عوامل نفوذی سازمان در دستگاه امنیتی طراح و عامل این ترور” بوده است.

از محمدجواد قدیری به عنوان یکی از کادرهای ارشد سازمان مجاهدین خلق نام برده می شود که با نفوذ در کمیته انقلاب مستقر در اداره دوم ستاد ارتش، توانست اطلاعات حساسی درباره مسائل امنیتی به دست بیاورد.

احمد قدیریان، معاون اسدالله لاجوردی در دادستانی انقلاب تهران و زندان اوین در سال های ابتدایی دهه 60 که ماه پیش درگذشت، در خاطرات خود درباره وی می نویسد: “جواد قدیری یکی از طراحان مهم انفجار مسجد اباذر بود. وی که نام کاملش محمدجواد قدیری مدرس است و از اعضای قدیمی و سازمان و نفوذی در کمیته انقلاب مستقر در اداره دوم ستاد ارتش بود، بعد از سوءقصد نافرجام به آیت الله خامنه ای متواری شد و از کشور گریخت.”

محمدجواد قدیری در آن هنگام، شوهر زهره عطریانفر، خواهر محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران سازندگی و از نزدیکان اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بود.این نسبت فامیلی باعث شده تا برخی محافل همواره از عطریانفر به عنوان یکی از دست اندر کاران یا مرتبطان با سوءقصد به علی خامنه ای نام ببرند.

 

روایت محافظان

پیش از این یکی از محافظان آن هنگام امام جمعه موقت تهران، درباره انفجار مسجد ابوذر گفته بود: “آقا در حال پاسخ دادن به سؤال دوم بودند که یک دقیقه قبل از انفجار، شخصی یک ضبط آیوا که حالت استوانه ای داشت و طوسی رنگ هم بود را آورد و روی تریبون گذاشت و کلید آن را فشارداد. بعد از رفتن این فرد کلید ضبط صوت مثل حالتی که نوار تمام می شود بالا زد و به حالت اول برگشت که برای ما تعجب برانگیز شد که چگونه به این زودی نوار این ضبط تمام شد. از طرفی به مجرد گذاشته شدن ضبط بر روی تریبون، بلندگو با صدایی بلند و تقریبا غیرقابل تحمل سوت کشید، که آقا یک لحظه خودشان را به سمت چپشان به عقب کشیدند و با اعتراض گفتند: اگر این درست نمی‌شود خاموشش کنید. واقعا سوت کشیدن این بلندگو از الطاف الهی بود. چرا که بلندگو دقیقا در برابر سینه ایشان گذاشته شده بود و این اتفاق موجب شد تا ایشان مقداری به سمت چپ، به عقب بروند و همین باعث شد که جراحات حاصل از این انفجار بیشتر متوجه سمت راست بدن ایشان بشود. یک نفر رفت تا آمپلی فایر را تنظیم کند من یک نگاهم به این فرد بود و نگاه دیگرم به ضبط که چرا کلید آن پرید؟ که یکباره انفجار اتفاق افتاد.”

اکنون نیز سایت رسمی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، گزارشی از دیدار 5 سال پیش تعدادی از اعضای تیم حفاظت و پزشکی علی خامنه ای در هنگام ترور با وی را منتشر کرده است.

به گزارش این سایت، یکی از محافظان که در این دیدار حضور داشته درباره لحظه انفجار گفته: “من دیدم یه نفر با موهای وزوزی داره با یه ضبط صوت به سمت تریبون میاد. نه یه نفر نبود. ضبط رو دست به دست دادن تا کسی شک نکنه. منم فکر کردم ضبط بچه‌های خود مسجده؛ دیگه شک نکردم چرا این ضبط مثل بقیه توی حیاط نیست. ولی نفر آخر، از خودشون بود. آره! آره! چون دقیقا ضبط رو گذاشت رو به آقا و سمت چپ؛ درست مقابل قلب ایشون. من همینطوری رفتم به ضبط یه سری بزنم، کمی زیر و بمش را نگاه کردم و بعد ناخودآگاه جاشو عوض کردم، گذاشتم سمت راست، کنار میکروفن، کمی با فاصله‌تر از آقا. یکدفعه میکروفن شروع کرد به سوت کشیدن. آقا برگشتن گفتن: این صدا را درست کنید یا اصلا خاموش کنید. منبری‌ها این جور مواقع کمی عقب و جلو می‌شن تا بلکه صدا درست بشه. من روبروی آقا، کنار در شبستان وایساده بودم، آقا کمی به عقب و سمت چپ رفتند که یکدفعه…”

به نوشته سایت رهبر جمهوری اسلامی، در این دیدار خسروی وفا، حاجی‌باشی، جباری، جوادیان، پناهی و حیاتی از محافظان قدیمی علی خامنه ای، به همراه 3 نفر از تیم پزشکی او دکتر میلانی، دکتر زرگر و دکتر منافی به مرور خاطرات خود از ششم تیر 1360 پرداختند.

ترور رهبر فعلی جمهوری اسلامی در آن روز به مرگ وی نینجامید اما دست راست او را برای همیشه از کار انداخت.