به جای دارو٬ کالاهای لوکس آوردند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» آخرین هدیه مدیریتی دولت احمدی نژاد

در حالی که در روزهای گذشته٬ خبر دپو شدن چندین تن دارو در کمرگ و جلوگیری از ترخیص آن‌ها توسط بانک مرکزی٬ انتقادها را به سمت این نهاد برده بود٬ اما محمود بهمنی٬ رییس‌کل این بانک٬‌گفته است که عده‌ای به بهانه‌ی دارو٬ قصد دارند کالای لوکس وارد کشور کنند.

محمود بهمنی٬ در گفت‌وگویی با سایت تسنیم٬‌ گفته است که “عده‌ای می‌خواستند با شلوغ‌کاری ۷۵ کشتی خودرو و کالای لوکس را به‌اسم دارو و کالای اساسی” وارد کنند. وی تصریح کرده است که همین مساله باعث جلوگیری از ورود این محموله کشور شده بود.

با این حال پس از ورود محمدرضا رحیمی٬ معاون اول احمدی‌نژاد٬ و نامه‌ی وی خطاب به بانک مرکزی و وزارت بهداشت٬ ترخیص بخشی از این داروها از دیروز آغاز شد. مخالفت بانک مرکزی با ترخیص داروها باعث شد محمدرضا نادری٬ معاون امور گمرکی گمرک٬ با قبول مسوولیت٬ نسبت به ترخیص دارو از فرودگاه امام خمینی اقدام کند و بگوید: “فقط به‌خاطر جان بیماران شخصا دستور دادم که ۵۰ درصد از داروها از گمرک از ۷ مردادماه ترخیص شوند”.

محمود بهمنی٬ رییس کل بانک مرکزی٬‌ گفته بود: “استان به این سادگی نیست، هیچ مشکلی  ازنظر دارو و کالای اساسی نداریم. بانک مرکزی فقط جلوی رانت و فساد را به هر ترتیبی شده گرفته است”.

وی دلیل انتقادها از نهاد زیر نظر خود را چنین بیان کرد: “توجه داشته باشید که ما برای ترخیص داروها اجازه می‌دهیم اما مشکل اینجاست که آقایان قصد دارند لابه‌لای داروها انواع کالاهای لوکس و تجملی را ترخیص کنند. یک سری کشتی در گمرک می‌آید و بعد اعلام می‌کنند فلان مقدار کشتی پشت بندر منتظر است، این کشتی‌ها چی هستند؟ باید یک نفر از نزدیک برود و ببیند این کشتی‌ها واقعاً چه‌چیزی حمل کرده‌اند”.

پیش از این ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو٬ با انتقاد از بانک مرکزی گفته بود به خاطر “همکاری ‌نکردن” بانک مرکزی حدود “۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار” دارو در گمرک‌های داخلی ایران رو به فاسد شدن است و شرکت‌های واردکننده دارو هم نقدینگی لازم برای ترخیص این داروها را ندارند.

 

در ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره کمبود داروهای بیماری‌های خاص نظیر هموفیلی، تالاسمی یا بیماری‌های صعب‌العلاجی مانند انواع سرطان‌ها منتشر شده بود.

صادرات دارو به ایران در لیست تحریم‌های بین‌المللی وجود ندارد اما به علت تحریم بانک‌های ایرانی و توقف مبادلات بین‌المللی با آنها که به کمبود ارز در ایران منجر شد بود، مشکلات زیادی در واردات دارو به کشور ایجاد شده است.

پیش از این مرضیه وحید دستجردی، وزیر وقت بهداشت، بانک مرکزی را به عدم اجرای تعهدات خود متهم می‌کرد و می‌گفت که این بانک در تخصیص ارز برای دارو تعلل می‌کند. سخنان دستجردی باعث بروز درگیری‌های لفظی میان مسوولان و در نهایت برکناری خود وی شده بود.