مرد مرموز بر صندلی ریاست صدا و سیما

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» از لندن تا جام جم

رسانه‌های نزدیک به حاکمیت تایید کرده‌اند که محمد سرافراز، معاون بروی‌مرزی صدا و سیما، جانشین عزت‌الله ضرغامی، رییس فعلی این سازمان خواهد شد؛ حکمی که از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی صادر شده.

محمد سرافراز، در حال حاضر معاون برون مرزی صدا و سیماست. وی همچنین مدیر شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی و همچنین از اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی است؛ شورایی که اعضای آن با حکم آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، انتخاب می‌شوند.

یکی از همکاران سابق شبکه پرس‌ تی‌وی، به روز گفت که سرافراز از جمله افرادی است که در بدنه صدا و سیما به عنوان فردی “مرموز” شهرت دارد و معروف است که وی “بدون هماهنگی با بیت” تصمیمی نمی‌گیرد.

برخی منابع گفته‌اند که حسین محمدی، معاون سیاسی صدا و سیما و معاون فرهنگی بیت رهبر جمهوری‌اسلامی، حامی اصلی وی در این سازمان است.

نام سرافراز از سال گذشته به لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا به عنوان یکی از ناقضان حقوق‌بشر اضافه شد. وی که از سال ۷۱ در پست  معاونت برون مرزی صدا و سیما فعالیت می‌کند، چند سالی نیز در مقر این سازمان در برلین مستقر بود. وی همچنین مدیریت شبکه‌های تلویزیونی العالم، هیسپان تی‌وی و آی‌فیلم را به عهده داشته.

در دوره معاونت برون مرزی محمد سرافراز برای مدتی پخش ماهواره ای تلویزیون‌های دولتی ایران دچار اختلال شد. دلیل این بحران ارسال پارازیت بر روی ماهواره ها از داخل ایران برای قطع برنامه‌ شبکه‌های رقیب بود. بعد از چند ماه، ایران ناچار شد  تضمین دهد که دیگر “پارازیت عمودی” بر روی ماهواره ها نخواهد فرستاد. پس از آن بود که اجازه فعالیت دوباره به ۲۴ شبکه برون مرزی ایران داده شد. در آن زمان معاون وزیر ارتباطات گفته بود: “در نامه‌ای نیز کتبا اعلام کرده‌ایم که ما همچنان که در گذشته پارازیتی به سمت ماهواره‌ها ارسال نمی‌کردیم، اکنون نیز نمی‌کنیم”. او همچنین خبر داده  بود: “پخش ۲۴ کانال ماهواره‌ای ایران بار دیگر آغاز شد”.

ماجرای پرس‌تی‌وی اما پیچیده‌تر بود. این شبکه تلویزیونی در برنامه‌های خود اعترافات برخی از دستگیرشدگان حوادث انتخابات ۱۳۸۸ از جمله مازیار بهاری روزنامه نگار ایرانی-کانادایی را پخش کرده بود. او نیز پس از آزادی و خروج از ایران شکایتی از این شبکه را به دادگاه‌های انگلیسی تسلیم کرد. نهایتا این شبکه به پرداخت جریمه نقدی صدهزار پوندی محکوم گردید. این شبکه جریمه را پرداخت نکرد و کشمکش ادامه یافت. سرانجام پروانه فعالیت این شبکه در بریتانیا لغو شد.

در سال ۱۳۸۷ که شبکه پرس تی‌وی اولین سالگرد خود را جشن می گرفت، محمد سرافراز طی سخنانی گفت: “با توجه به شعار شبکه «پرس تی وی» (خبر از نگاهی دیگر) این شبکه توانسته اخبار ایران و دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب و سایر مسوولان را به طور گسترده و زنده پخش کند.”

او اضافه کرده بود: “مسایل خاورمیانه نیز همین‌گونه است و سخنرانی‌های سید‌حسن نصرالله به طور کامل و گسترده از این شبکه پخش شده و مسایل فلسطین، لبنان، عراق نیز با نگاهی دیگری پخش می‌شود و مخاطبان جهانی ما می‌توانند نسبت به وقایع موجود قضاوت کنند”.

بحث جانشینی سرافراز با عزت‌الله ضرغامی چند هفته‌ای است که بر سر زبان‌هاست. نخستین بار روزنامه بانی فیلم نوشت که جانشینی وی  قطعی شده؛ خبری که البته از سوی دیگر رسانه‌ها تایید نشد. بااین حال خبر خبرگزاری تسنیم -ـ نزدیک به سپاه پاسداران ـ- درباره ریاست سرافراز بر صدا و سیما، به نظر می‌رسد که نشان‌دهنده قطعی بودن این خبر است.

هفته گذشته و در جریان برگزاری  همایش افق رسانه که نشست داخلی مدیران سازمان صدا و سیما بود برخی حتی به سرافراز برای ریاست بر سازمان صدا و سیما تبریک هم گفتند.

سرافراز در حالی جانشین ضرغامی می‌شود که عمل‌کرد رییس فعلی سازمان صدا و سیما با انتقاد جناح‌های سیاسی جمهوری اسلامی روبه‌رو است. علاوه بر اصلاح‌طلبان، اصول‌گرایان نیز بارها از ضرغامی به دلیل سیاست‌هایی که در این سازمان در پیش گرفته، انتقاد کرده‌اند.

انتقادهایی که به نظر می‌رسد از سوی رهبر جمهوری‌اسلامی نیز وجود دارد. حکم نخست ضرغامی برای ریاست بر سازمان صدا و سیما پنجم خرداد ماه سال ۸۳ صادر شد. براساس رسمی نانوشته در دوره رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، رؤسای سازمان صدا و سیما برای پنج سال این سمت را در اختیار خواهند داشت و فردی بیش از دو بار در این سمت نمی ماند.

حکم تمدید دوره ریاست ضرغامی اما شانزدهم آبان ماه سال ۸۸ و در بحبوحه اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ صادر شد. آن زمان برخی رسانه‌های اصول‌گرا نوشته بودند که دلیل این تاخیر عدم رضایت آیت‌الله خامنه‌ای از روند مدیریتی ضرغامی در این سازمان بوده.

مساله‌ی مورد توجه دیگر، نقش گروه‌های سیاسی و رایزنی‌های آن‌ها برای ریاست سازمان صدا و سیما است. براساس قانون اساسی در ایران تنها حاکمیت اجازه تاسیس شبکه‌های رادیو و تلویزیونی را دارد و مجموعه‌ی این  رسانه، تنها رسانه‌ی عمومی صوتی و تصویری است که در اختیار عموم قرار دارد.

در ماه‌های گذشته چندین بار اخباری در مورد رایزنی‌های حسن روحانی برای انتخاب رییس سازمان صدا و سیما منتشر و همان زمان نام عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر فعلی کشور، نیز به عنوان یکی از گزینه‌های مورد توجه، اعلام شده بود. چند هفته بعد اما وب‌سایت شبکه من و تو به نقل از منابع خود نوشت که دولت روحانی در انتخاب سرافراز نقش داشته.