افزایش فشارها بر هاشمی رفسنجانی

نویسنده
نازنین کامدار

» در آستانه برگزرای اجلاس خبرگان رهبری

با پایان یافتن  تعطیلات طولانی در ایران، پروژه جدید هواداران دولت برای تحت فشار قرار دادن مخالفان، اینبار با حمله به فرزندان علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و در آستانه برگزاری اجلاس سراسری خبرگان رهبری آغاز شد.

بر اساس گزارش  ها از ایران، روز گذشته تمامی ارگان  های رسانه ای وابسته به دولت و  سپاه پاسداران در اقدامی هماهنگ، مهدی هاشمی رفسنجانی، کوچکترین فرزند هاشمی رفسنجانی را به عنوان  یکی از سران پشت پرده آنچه که ”اغتشاشات  فتنه سبز” می نامند، معرفی کردند و خواستار محاکمه وی شدند.

پیش از این نیز  مهدی هاشمی رفسنجانی که هم اکنون  در انگلستان به سر می برد، در چهارمین  جلسه دادگاه موسوم به “رسیدگی به اغتشاشات پس از انتخابات” از زبان دو تن از روزنامه  نگاران زندانی به “پولشویی و هزینه  کردن از بیت المال در انتخابات” متهم شده و دادستان تهران  نیز این ادعاها را قابل پیگیری دانسته بود. موضعی که باعث شد مهدی هاشمی  بلافاصله با انتشار نامه سرگشاده ای خطاب به جعفری دولت آبادی، این اقدام  دادگاه و سخنان دادستان را خلاف شرع و قانون اعلام کند و  از آمادگی خود برای پاسخگویی به “تهمت ها به شرط رسیدگی به شکایات خانواده  هاشمی از برخی مقامات” خبر دهد؛ نامه ای که دادستان تهران  به آن پاسخ نداد.

با این حال دو هفته قبل ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضاییه، از ارسال پرونده مهدی و فائزه هاشمی به دادگاه خبر داد و گفت: “اراده دستگاه قضایی امروز بر این امر استوار شده است که به هیچ عنوان رسیدگی به اتهامات کسانی که منتسب به خواص هستند را کنار نخواهد گذاشت و پرونده فرزندان هاشمی نیز به دادسرای تهران ارجاع شده و در موعد مقرر در جریان قرار خواهد گرفت.”

گفتنی است ابراهیم  رئیسی درباره محتوای پرونده ارسالی به دادسرا سخنی به زبان نیاورد اما هم اکنون و با مطرح شدن مجدد نام  مهدی هاشمی در رسانه های وابسته به سپاه و دولت، شایع شده این پرونده برپایه اعترافات اجباری زندانیان بر علیه وی ساخته شده است.

در همین زمینه  یک منبع مطبوعاتی به روز گفت: “برخی از بازداشت های قبل از 22 بهمن ماه  با هدف پرونده سازی برای مهدی هاشمی  انجام شده است. عوامل سپاه و  بازجویان، چند تن از روزنامه نگارانی را که گمان می کردند با فرزند هاشمی رفسنجانی در ارتباط هستند بازداشت کرده اند تا با تحت فشار قرار دادن آنان اعترافاتی علیه وی اخذ کنند”.

وی می افزاید: “به نظر می رسد  همزمان با هجمه هماهنگ رسانه های وابسته به دولت و سپاه به فرزند کوچک هاشمی رفسنجانی،  فرآیند بازجویی از روزنامه نگاران با هدف پرونده سازی بر علیه وی نیز  در جریان است”.

در عین حال خبرگزاری فارس، روز گذشته در گزارشی که با عنوان “5 ماه از حضور مهدی هاشمی در لندن گذشت” منتشر کرد، خواستار توضیح دانشگاه آزاد درباره ماموریت مهدی هاشمی برای سرکشی به واحد های برون مرزی این دانشگاه شد و نوشت: “سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی معاون اول قوه قضائیه مبنی بر ارجاع پرونده مهدی و فائزه هاشمی رفسنجانی به دادسرا نیز موضوعی است که بیش از پیش اطلاع‌رسانی دقیق‌تر دانشگاه آزاد درباره مهدی هاشمی را ضروری می‌سازد”.

فارس در گزارش  خود افزوده است: “بسیاری از مردم و کارشناسان، رفتن مهدی هاشمی به لندن را با مسائل مطرح شده درباره وی مبنی بر دست داشتن در اغتشاشات پس از انتخابات، بی ارتباط نمی‌دانند و خواستار بازگردان وی به ایران برای حضور در دادگاه هستند”.

فارس همچنین با معرفی دو دانشجوی  بسیجی  به عنوان “فعالان سیاسی”، به نقل از آنان خواستار برخورد با مهدی هاشمی شده  است.

یکی از این “فعالان سیاسی” خبرگزاری فارس، محمد ذوقی نام دارد و بنا به نوشته این خبرگزاری مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران است.

او در گفتگو با فارس گفته است: “عدم بازگشت مهدی هاشمی پس از 6 ماه حضور در لندن به بهانه مأموریت برای دانشگاه آزاد، شائبه فرار وی برای عدم رسیدگی به اتهاماتش در حوادث پس از انتخابات را جدی‌تر می‌کند”.

وی افزوده است: “به نظر می‌رسد اگر مهدی هاشمی به امورات حقی از کشور خارج شده و تخلفی انجام نداده و آقازاده بودن وی تاثیری در روند پیگیری قضایی وی نداشته است، راه آن این است که در دادگاهی که شکل می‌گیرد، حاضر شده و پاسخگو باشد. تشکیل شدن این دادگاه و تبرئه شدن وی اگر از موضع حق صحبت کند مطمئنا به وی کمک خواهد کرد”.

“فعال سیاسی” دیگر مصاحبه کننده با فارس به نام محسن محمدی، دبیر فرهنگی اتحادیه اسلامی دانشجویان هم به فارس گفته است: “حضور طولانی مهدی هاشمی در خارج از کشور و عدم مراجعت وی به ایران بالاترین دلیل برای اثبات نقش وی در اتفاقات پس از انتخابات است و می‌تواند دلیل محکمی باشد مبنی بر اینکه وی مجرم است”.

او می افزاید: “نباید عده‌ای فکر کنند که چون آقازاده هستند با افراد عادی که یک جرم مشابه را مرتکب شده‌اند فرق می‌کنند. مطالبه و خواست عمومی مردم این است که همان‌گونه که به جرم افراد عادی رسیدگی می‌شود به جرم این افراد هم رسیدگی شود”.

همزمان با افزایش تلاش های رسانه  های دولت و سپاه برای پرونده سازی برای فرزند هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان نیز که از سوی ارگان های دولتی به “نماد خواص بی بصیرت” شهرت یافته از حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی منع شده است.

سایت اینترنتی خبرآنلاین  در اینباره نوشت: “قرار بود برنامه ای به نام «سیاست ایرانی» با مجری گری سعید ابوطالب پخش شود و در این برنامه از هاشمی رفسنجانی برای حضور دعوت شده بود که بنا به گزارش برخی خبرگزاری ها این دعوت لغو شده است”.

گفتنی است  منع  حضور هاشمی رفسنجانی در صدا و سیما و تلاش برای محاکمه و پرونده سازی بر علیه فرزندان وی در آستانه اجلاس خبرگان شدت گرفته است؛ این جلسه قرار است در روز های چهارم و پنجم اسفندماه برگزار شود.