حکم اعدام معلم ایرانی به اتهام محاربه

نویسنده

» از صفحه وبلاگ های کوریره دلاسرا

ریکاردو نوری

اتهام محاربه در ایران، که می شود آن را به مخالفان سیاسی که اقدام مسلحانه می کنند نسبت داد، قربانیان جدیدی می گیرد.

عبدالرضا قنبری، پدر دو فرزند، شاعر، معلم ادبیات دبیرستان و استاد دانشگاه پیام نور کرج، پنج کتاب نوشته است و در سرتاسر کشور کنفرانس برگزار کرده است اما  او در ایران یک “محارب” است.

براساس  اتهامات وارده، او از طریق ایمیل و اینترنت با سازمان مجاهدین خلق در ارتباط بوده است. همسرش، سکینه حبیبی، قسم می خورد که او هرگز فعالیت سیاسی نداشته است و تنها فعالیت او نوشتن درباره اتحادیه معلمان بوده است: اما این اتهامات را نمی شود انکار کرد زیرا قنبری سال ها پیش دستگیر شده است، سه ماه قبل از دادگاه زندانی شده و بعد به شش ماه انفرادی محکوم شده است.

قنبری در سال 2009 در مدرسه ای که تدریس می کرد، چند روز بعد از تظاهرات روز عاشورا در اعتراض به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری که شش ماه قبل از آن اتفاق افتاده بود، دستگیر شد.

یک ماه بعد، روز 30 ژانویه سال 2010، به اتهام محاربه  در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شد و روز 10 مه سال 2011 این حکم در دادگاه شعبه 36 تایید شد.

دیوان عالی کشور روز 28 فوریه امسال با درخواست عفو وی مخالفت شد. در آن زمان نسرین ستوده وکیل مدافع وی دستگیر شد.

صدور حکم اعدام به اتهام محاربه در مورد کسانی که متهم به ارتباط با مجاهدین خلق شده اند، دردادگاه های ایران بسیار رایج است. در سال 2011، فرح واضحان،  به 17 سال حبس تعزیری و تبعید به زندان رجائی شهر محکوم شد.  محمد جواد لاری، در سال 2009 دستگیر شد و دو بار به اعدام محکوم شد که در نهایت چند هفته پیش آزاد شد. اما جعفر کاظمی و محمدعلی حاج آقائی اعدام شدند.

سه نفر دیگر، مطهره بهرانی حقیقی، ریحانه حاج ابراهیم دباغ و هادی قائمی که درعاشورای سال 2009 دستگیر شده بودند، تخفیف گرفتند. اما  محسن دانشپور مقدم و پسرش احمد دانشپور مقدم، در انتظار  مجوز اجرای  اعدام بسر می برند.

بسیاری از کسانی که متهم به ارتباط با مجاهدین خلق شده اند، اقوام مجاهدین در عراق هستند که برای دیدار با خانواده شان که در شرایط نامناسبی به سر می برند، به آنجا رفته بودند.

بسیاری از احکام محاربه، از جمله حکم قنبری، توسط قاضی صلواتی صادر شده است که در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا به دلیل نقض حقوق بشر قرار گرفته است.

طبق آخرین گزارش عفو بین الملل در مورد حکم اعدام، تعداد اعدام ها در سال 2011 در ایران با احتساب اعدام های اعلام شده و اعدام های مخفیانه، از مرز 600 نفر می گذرد. سازمان حقوق بشر ایران تعداد اعدامی ها را 676 نفر برآورد کرده است. در سال جدید تا کنون صدنفر اعلام شده اند.

بغیر از محاربین که درباره شان گفتیم، سه کرد (حبیب الله گلپری پور، زانیار مرادی، لقمان مرادی)، پنج عرب اهواز ( عبدالرحمن حیدری، طاها حیدری، جمشید حیدری، منصور حیدری و امیر معاوی) و سعید ملکپور، برنامه نویس کامپیوتر نیز در انتظار اجرای حکم اعدام بسر می برند.

اما  بهتر نیست مجامع بین المللی در عوض تهدید به حمله نظامی به ایران بعنوان “دشمن جهان”، نگران سرنوشت “دشمنان خدا” باشند؟

این مقاله با همکاری مارکو کوراتولو، مدیر حقوق بشر ایران در ایتالیا نوشته شده است.

کوریره دلاسرا، 2 آوریل