برای سیزده آبان دیگری آماده هستیم

نویسنده

sefarat400.jpg

نوید احمدی

“خمینی شاهد باش ما اعتراض کردیم”، این شعاری بود که با حرارت زیاد و صدایی بلند توسط تجمع کنندگان تکرار می شد. روی پلاکاردی هم نوشته شده بود: “خروش و غرش غیرت و شهادت طلب ملت بزرگ ما مشت محکمی است بر دهان هرز و حیله گر انگلیس”.

تعداد تجمع کنندگان، به گفته یکی از آنان که خود را دانشجوی بسیجی دانشگاه پلی تکنیک تهران می نامید، حدود 250 نفر بود. تجمعی در اعتراض به محاصره کنسولگری ایران در شهر بصره توسط نیروهای انگلیسی. محاصره ای که پس از بازداشت 15 نفر از تفنگداران دریایی آن کشور توسط سپاه پاسداران در اروند رود صورت گرفته است.

برگزار کنندگان این تجمع طی بیانیه ای با امضاء266 تشکل بسیج دانشجویی، روز شنبه از اعتراض در مقابل سفارت انگلیس ـ که آن را جاسوسخانه انگلیس نامیده بودند ـ خبر داده بودند. روز جمعه نیز تجمع اعتراضی دیگری در مقابل این سفارت برگزار شده بود.

تجمع دوم در 12 فروردین و در روز جمهوری اسلامی برگزار شد. تجمع کنندگان که بسیار عصبانی به نظر می رسیدند، قصد داشتند به این طریق عزم خود برای “تنبیه” انگلیس را به نمایش بگذارند.

آنان در طول این تجمع، ضمن دادن شعارهایی علیه آمریکا و انگلیس، قطعنامه های شورای امنیت بر علیه ایران را نیز محکوم کردند. به گفته آنان “تحریم هیچ تاثیری در راهی که ملت ایران برگزیده” نمی گذارد.

اگر چه تعداد تظاهر کنندگان به حدی نبود که برعبور و مرور در خیابان فردوسی اثر بگذارد، اما به هر حال تردد اتومبیل ها دشوار شده بود. ضمن اینکه بسیاری از رانندگان نیز برای لحظاتی می ایستادند و به تجمع کنندگان که تعدادی زن نیز آنان را همراهی می کردند خیره می شدند.

با وجودی که چند نفر از تظاهر کنندگان مسوول کنترل وضعیت رفت و آمد اتومبیل ها بودند، اما به محض از سرگیری شعار ها، آنها نیز با مشت های گره کرده به جمع شعار دهندگان می پیوستند.

تجمع اصلی در مقابل درب شرقی سفارت انگلیس در خیابان “منوچهری” بود؛ به همین جهت پلیس برای کنترل وضعیت ازپیش استحکاماتی از قبیل دیوارهای کوتاه سیمانی و نیز داربست بزرگی در مقابل این در تدارک دیده بود.

تجمع کنندگان را چند روحانی و نیز تعدادی از زنان و مردان مسن تر همراهی می کردند که تعدادشان به نسبت کل جمعیت زیاد بود.وانت نیسانی نیز که بلندگو روی آن نصب شده بود در وسط جمعیت قرار داشت و “حاجی بخشی” با قرار گرفتن در پشت آن از تجمع کنندگان می خواست او را همراهی کنند.

مرگ بر…

دیگر شعار هایی که فر اوان تکرار می شد عبارت بود از:“مرگ بر انگلیس”، “مرگ بر اسرائیل”، “هیهات‌ من‌الذله”، “وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد، ‌ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد”، “خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست”، “حسین حسین شعار ماست، ‌شهادت افتخار ماست”، “نیروی انتظامی حمایت از انگلیس وظیفه شما نیست”، “دانشجو می‌میرد سازش نمی‌پذیرد”، “لبیک یا حسین”، “جاسوسی انگلیسی محکوم باید محکوم گردد”، “ای رهبر آزاده آماده‌ایم، آماده‌”، “خمینی شاهد باش ما اعتراض کردیم”.

روی پلاکارد های تظاهر کنندگان نیز جملاتی برعلیه آمریکا، انگلیس و سیاستهای جهانی دیده می شد:“جواب قطع رابطه اقتصادی، قطع رابطه دیپلماتیک است”، “سفیر روباه پیر را از ایران اخراج کنید”، “سفیر انگلیس اخراج باید گردد”، “ان ینصرکم الله ولا غالب لکم”، “دنیای مکر و کبر و سلطه شرف و عزت ملتی را نشانه رفته است که قرنهاست با شهادت زندگی می کند”، “nuclear technologe:yes.nuklear weapons:no”، “ژنرال‌های آمریکایی و انگلیسی را خوراک ماهیان خلیج فارس می‌کنیم”، “مذاکره و گفت‌وگو با اروپا آری، سازش و تسلیم هرگز”، “ بوش جنایت می‌کند، بلر حمایت می‌کند”، “مرگ بر آمریکا و انگلیس؛ منادیان دروغین صلح در دنیا”، “مرگ بر آمریکا و انگلیس و دو جرثومه‌ خبیث “، “دانشجوی مسلمان به پا خیز، به پا خیز “، “تحریم‌مان کنید، دنیا نبوغ جوان ایرانی را درک کند”، “یا ایها المسلمون اتحدوا اتحدوا”، “ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد”.

حضور پلیس و نیروهای امنیتی نیز برای کنترل امور بسیار مشهود بود.آنها بیشتر از نزدیک شدن تجمع کنندگان به در سفارت جلوگیری می کردند، اما برخورد خشونت آمیزی با آنها نداشتند. در واقع بین تجمع کنندگان و در سفارت دیواری انسانی از ماموران مجهز به کلاههای مخصوص و سپر و باتوم ایجاد شده بود، دیواری که مرتب بر قطر آن افزوده می شد.تعدادی نیز در لباسهای تمام چرم مشکی و نیز کاسکت مشکی سوار بر موتور های چهار سیلندر و “1000CC” در اطراف به گشت زنی می پرداختند.

تجمع کنندگان چند بار قصد یورش به سمت در سفارت و شکستن آن را داشتند که هر بار با مقاوت پلیس روبرو شدند اما توانستند تعدادی نارنجک دستی و ترقه های صوتی و دود زا به داخل سفارت پرتاب کنند.

تجمع کنندگان، آنطور که از صحبتهایشان بر می آمد قصد داشتند به هر ترتیبی شده به داخل سفارت راه یابند از این رو مدام خطاب به همدیگر فریاد می زدند: “پرچم باید پایین بیاد” که منظورشان پایین کشیدن پرچم انگلیس بود.

فرماندهان پلیس چند بار سعی کردند ضمن گفت و گو با روحانیون و چند نفر دیگر که به نظر می رسید هدایت معترضین را به عهده دارند، نسبت به خاتمه این تجمع اقدام کنند که هر بار با شکست مواجه شدند.روحانیون و تجمع کنندگان در مقابل با نشان دادن انگشتان دستهای خود به صورت”v” فریاد می زدند: “ما پیروزیم”.

از آنجا که در تجمع قبلی یک کامیون حامل سنگ برای پرتاب کردن به سوی سفارت از سوی پلیس توقیف شده بود، معترضین برای تجمع دوم خود یک کامیون آجر و نخاله ساختمانهای تخریب شده قدیمی را آماده کرده بودند تا توجه کسی به ان جلب نشود.

اشغال می کنیم

معترضین در چند نوبت موفق شدند سپر نیروهای پلیس را از آنها بگیرند و بین خود دست به دست کنند که عصبانیت آنان را به دنبال داشت، اما معترضین در برابر شعار دادند: “نیروی انتظامی، حمایت حمایت”. در این تجمع همچنین برای لحظاتی چند تن از معترضین سخنرانی کردند. از جمله “مهدی رجب بلوکات” دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل که در این تجمع گفت: “اگر انگلستان به این یاوه‌گویی‌های خود ادامه دهد سفارت انگلیس را به اشغال خود در خواهیم آورد”.

وی افزود: “جای سئوال است که چرا پرچم انگلستان در سفارت این کشور در تهران همچنان بر افراشته است”.

در ادامه احمد علمشاهی از بنیانگذاران دفتر تحکیم وحدت طیف شیراز نیز ضمن سخنانی گفت: “نیروهای انگلیسی باید محاکمه شوند. دورانی که کارمند سفارت انگلستان برای شاه بی‌عرضه ایران تعیین تکلیف می‌کرد، سپری شد”.

در ادامه چند تن دیگر به صحبت پرداختند که سخنان آنان نیز در همین راستا بود.

سخنرانان همگی تاکید داشتند که آماده “یک سیزده آبان دیگر” هستند. یکی از آنها نیز گفت: “ما به دنبال ایجاد انقلاب سوم هستیم”. بنیانگذار جمهوری اسلامی اشغال سفارت آمریکا را انقلاب دوم نامیده بود.

در پایان این تجمع اعتراضی بیانیه ای نیز قرائت شد.در مقدمه این بیانیه آمده بود: “برگ برگ تاریخ ملت ایران شاهد خباثت ذاتی دولتمردان انگلیس در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی است. ردپای کثیف این جرثومه‌ فریب در صفحات تاریخی ملت سنگینی می‌کند…امروز فرزندان 13 آبان به انقلابی سوم می‌اندیشند تا در مقابل سکوت سئوال برانگیز شورای به اصطلاح امنیت در قبال حمله مزدوران وحشی انگلیسی به کنسول‌گری ایران و بصره عراق و تجاوز مسلم جهان‌خواران آمریکایی - که همان سگ زردی است برادر شغال - به کنسول‌گری ایران در اربیل و بغداد و به گروگان‌گرفتن دیپلمات‌های بی‌دفاع کشورمان پاسخ قاطعی به متجاوزان و قاصبان بلاد اسلامی بدهند”.

این بیانیه در ادامه نظرات تجمع کنندگان را در چهار بند جمع بندی کرده است: “جنبش دانشجویی مسلمان از دولت ایران می‌خواهد بدون توجه به فشارهای موجود جوامع بین‌المللی با متجاوزان سوم فروردین اروند بر اساس اصل اسارت نظامیان متجاوز خارجی عمل کرده و تمام این متجاوزان در خاک پاک ایران مجازات شوند و حتی از آزادسازی تنها نظامی زن انگلیسی که با نگاه مثبت ایرانیان طبق آموزه‌های اسلامی و به احترام شان زن و جایگاه مادر احتمال است به دلیل ایجاد جنگ روانی و غوغاسالاری رسانه‌ای که از طرف روباه انگلیس به راه افتاده خودداری کند”.

در بند دوم آمده: “ما دانشجویان ایرانی ضمن سپاس و قدردانی از مرزبانان غیور دریایی کشور عزیزمان که با حضور آگاهانه و هشیارانه‌ خود طعم اقتدار ملت ایران را به مذاق متجاوزان و هم پیمانانشان چشاندند به دولتمردان انگلیس هشدار می‌دهیم از هیاهو و غوغا سالاری و انجام جنگ روانی جلوگیری کرده و آنها باید بر جامعه جهانی متعهد و متضمن شوند تا دیگر به حریم جمهوری اسلامی ایران تجاوز نکنند”.

بند سوم نیز به این شرح است: “سئوال ما دانشجویان از نهادهای حقوقی و بین‌المللی این است که چه اتفاقی در دنیا در حال رخ دادن است که این مجامع و نهادها فقط در مقابل منافع چند کشور خاص اعلام موضع می‌کنند. لذا ما دانشجویان بیانیه اخیر شورای کذایی امنیت در خصوص تجاوز نظامیان انگلیسی به آب‌های کشورمان را سندی دیگر بردست نشاندگی و ناکارآمدن این شورا در قبال وظایف صریح در منشور ملل متحد دانست و آن را دقیقا بر خلاف روح این منشور تلقی و محکوم می‌کنیم”.

و بند چهارم عبارت است از: “ما دانشجویان ایران اسلامی با استناد به دخالت‌ها و خیانت‌های تاریخی دولت خبیث انگلیس و محرز بودن دخالت‌های اخیر انگلیس در خرابکاری‌ها و انفجارات خوزستان، حمایت همه جانبه آنها از اشرار در اقصی نقاط میهن، به ویژه سیستان و بلوچستان و همچنین سابقه سیاه این دولت بر دشمنی با جهان اسلام همچون نقش دولت انگیلس در تشکیل غده سرطانی جهان اسراییل جنایتکار و پناه‌دادن به مرتد ملعونی همچون سلمان رشدی، تعطیلی جاسوسخانه جاسوس پیر انگلیس در خیابان استانبول تهران که کسوت سفارتخانه‌ بر تن خویش کرده است را کمترین خواسته جدی وارثان و نسل سوم انقلاب اسلامی می‌دانیم”.

این تجمع حدود ساعت 5 و نیم عصر خاتمه یافت.اما معترضین در حال ترک محل تجمع نیز به شعار دادن ادامه دادند: وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد…