برداشت از ذخیره ارزی برای یک طرح مبهم

نویسنده

» ۵۰ میلیون در برابر۵۵ میلیون دلار امریکا:

چندهفته پس از آنکه دولت آمریکا ۵۵میلیون دلار را برای مبارزه با سانسور در ایران اختصاص داد فاطمه آلیا ازکمیسیون امنیت ملی مجلس از طرح اختصاص پنجاه میلیون دلار برای مبارزه با “توطئه های امریکا” و افشای “نقض حقوق بشر” در ایالات متحده سخن گفت. او گفت که در پیشنهاد فوق، مقابله با کشورهایی مانند انگلیس وفرانسه نیز مطرح شده است. رییس “کمیته حقوق بشر” کمیسیون امنیت ملی مجلس با اعلام اینکه تشکیل کمیته‌ای از وزارتخانه‌های اطلاعات، خارجه و کشور برای هزینه‌کرد بودجه ۲۰ میلیون دلاری مقابله با توطئه‌های آمریکا تصویب شده گفت که اعضای این کمیته پیشنهاد افزایش این بودجه به ۵۰  میلیون دلار را مطرح کرده‌اند.

وی افزود که در کمیسیون امنیت ملی کلیات طرح افشای نقض حقوق بشر از سوی آمریکا به تصویب رسده اما در جزییات آن پیشنهاداتی وجود دارد. تا کنون کلیات این طرح دراختیار رسانه ها قرار نگرفته است. به علاوه معلوم نیست بیست میلیون دلاری که دراین خصوص پیش از این در نظر گرفته شده بود به چه مصارفی رسیده است. این درحالی است که در مورد طرح آمریکا، موارد مصرف  بودجه تعیین شده منتشر شده است.

فاطمه آلیا گفت که  از جمله پیشنهادات مطرح شده در این ارتباط این است که  انگلستان هم در کنار آمریکا گذاشته شود: “چرا که بسیاری از توطئه‌های صورت گرفته علیه کشورهای مستقل و جهان سوم با مشارکت انگلیس، آمریکا و بعضاً فرانسه انجام می‌گیرد بنابراین این پیشنهاد وجود دارد که اگر در کمیسیون امنیت ملی هم رأی نیاورد احتمال دارد به عنوان پیشنهاداتی که در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود در دستور کار قرار گیرد.”

آلیا همچنین تاکید کرد که این طرح به موارد نقض حقوق بشر محدود نخواهد شد: “برخی می‌گویند ما می‌توانیم این طرح را به نقض حقوق بشر محدود نکنیم و به مسائل دیگری هم که انجام می‌گیرد گسترش دهیم چرا که آمریکا اقدامات و توطئه‌های مختلفی را علیه کشورهای مختلف و جهان سوم انجام می‌دهد. به گفته وی تأمین اعتبار این بودجه که در حال حاضر 20 میلیون دلار است از صندوق ذخیره ارزی مطرح شده البته پیشنهاد در کمیسیون این است که میزان این اعتبار با توجه به گستره توطئه‌های آمریکا افزایش یابد و به 50 میلیون دلار برسد.”

 در این طرح، تشکیل کمیته‌ای پیشنهاد شده که به تصویب اعضای کمیسیون نیز رسیده است تا در خصوص نحوه هزینه‌کرد این بودجه تصمیم بگیرد. به گفته آلیا: “ از جمله اعضای این کمیته را نیز نمایندگانی از وزارت امور خارجه، اطلاعات و کشور تشکیل می‌دهند که البته صدا و سیما را هم اضافه کردیم که در ترکیب قرار گیرد؛ بنابراین این کمیته نحوه هزینه‌کرد این مبلغ را تعیین می‌کند.”

مقابله به مثل با آمریکا به روش ایرانی

طرح فوق در حالی مطرح می شود که طی هفته های گذشته وزارت دفاع امریکا در لایحه‌ای با عنوان‌ “قانون قربانیان سانسور در ایران” بودجه ای ۵۵ میلیون دلاری را برای عبور از فیلترینگ  در سال ۲۰۱۰ اختصاص داد. رسانه های محافظه کار چنین بودجه ای را درراستای مبارزه نرم ایالات متحده علیه ایران ارزیابی کرده اند.

 کمیته‌ نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا (HASK) در لایحه بودجه سال ۲۰۱۰ پنتاگون، این بودجه را برای مقابله با فیلترینگ سایت‌های ایرانی، آموزش الکترونیکی ایرانیان، شبکه سازی اینترنتی و ارائه آموزش‌های لازم رسانه‌ای و کامپیوتری برای راه اندازی سایت‌ها جهت اطلاع رسانی تصویب کرده است.

پنجاه میلیون دلار و تمدید تحریم

همزمان با اعلام خبر پیشنهاد ۵۰ میلیون دلاربرای مبارزه با حرکت های آمریکا، کاخ سفید از تمدید یک ساله تحریم ها علیه تهران خبر داد . باراک اوباما که تا کنون همواره بر لزوم گفت وگو با ایران سخن گفته، تاکید کرده است تا زمانی که رابطه این کشور با ایران دستخوش تغییری جدید نشود این تحریم ها ادامه خواهد داشت.

این تحریم ها در هنگام بحران گروگان‌گیری در نوامبر ۱۹۷۹  علیه ایران اعمال شد. ‌‌‌اوباما به کنگره آمریکا اطلاع داده است که روابط آمریکا با ایران به وضعیت عادی بازنگشته و به همین دلیل، تحریم‌های مالی واشنگتن علیه تهران برای یک‌سال دیگر تمدید می شود. ‌‌‌دولت آمریکا از ژانویه امسال تلاش کرده با ایران تماس برقرار و درباره برنامه‌های اتمی این کشور گفتگو کند. ‌‌‌اما این تلاش ها تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

 تمدید این تحریم ها ارتباط مستقیمی با موضوع برنامه هسته ای ایران ندارد و رئیس جمهور آمریکا همه ساله در ‌نوامبر باید درباره آن تصمیم‌گیری کنند. دولت جیمی کارتر در نوامبر ۱۹۷۹ با بهره گیری از قانون “‌اضطراری ملی”، دارایی‌های ایران در آمریکا را ‌مسدود کرد. ‌‌رقم این دارایی‌ها روشن نیست و گذشت سه دهه، اختلاف بر سر آن را تشدید کرده است. دولت ایران همواره خواستار آزاد شدن این دارایی ها شده و استرداد آنها را نشانه تغییر رویکرد واشنگتن در ‌قبال تهران خوانده است. ‌‌

.