نشست دیگری بدون حضور طرف دعوا

نویسنده
شیرین کریمی

» همزمان با انکار ارسال اسلحه به سوریه

همزمان با آغاز به کار نشست تهران ـ– بدون حضور گروه های مخالف بشار اسد ـ وزیر دفاع جمهوری اسلامی  بار دیگر اتهام ارسال تسلیحات به متحد استراتژیک جمهوری اسلامی در منطقه را رد کرد و کشورهای اروپایی را به خاطر لغو تحریم انتقال سلاح به شورشیان مسلح را مورد انتقاد قرار داد. همزمان وزیر خارجه بر راهکار سیاسی به جای راهکار نظامی برای حل و فصل بحران سوریه تاکید کرده و سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز خواستار حضور دیپلمات های تهران در نشست ژنو شده است.

برای دومین بار در هفته جاری ، روز چهارشنبه وزیر دفاع جمهوری اسلامی اتهام صدور سلاح به سوریه را تکذیب کرد . سردار احمد وحیدی در حاشیه جلسه دیروز هیات وزیران به خبرنگاران گفت: “نیازی به صدور سلاح به سوریه نیست و ضرورتی ندارد و ارتش سوریه قدرتمند است.”

در حالی که خبرها حکایت از آن دارد که ارتش سوریه موفق شده، با کمک نیروهایی چون حزب الله لبنان، در هفته های اخیر دمشق را  در اختیار بگیرد ، سردار وحیدی هم استدلال کرده است که “این روزها دیدیم که ارتش نقش مهمی در پاکسازی مناطق مختلف این کشور از وجود تروریست‌ها داشته است.”

اتهام حضور نظامی جمهوری اسلامی در جنگ داخلی سوریه پس از آن جدی تر از همیشه مطرح شد که سید حسن نصرالله تاکید کرد نیروهایش در نبرد القیصر خواهند جنگید. گفته می شود حزب الله لبنان حد ود ۱۷۰۰ تن از نیروهایش را درگیر فتح شهر القُصیر در سوریه کرده است. سید حسن نصرالله در توجیه مداخله افرادش در این درگیری گفته بود: “حزب الله لبنان نمی تواند در قبال سرنوشت بشار اسد دست روی دست گذاشته و نظاره‌گر منفعل اوضاع و وقایع باشد.”

جمهوری اسلامی در دهه هشتاد میلادی و در زمان اوج گیری جنگ داخلی لبنان، گروه شبه نظامی حزب الله لبنان را تاسیس کرد؛ گروهی که به رهبران جمهوری اسلامی وفادارست. تا جایی که برخی ناظران می گویند مواضع اخیر حسن نصرالله با هماهنگی با سران جمهوری اسلامی مطرح شده است.

روز شنبه نیز سردار وحیدی در واکنش به گزارش های جدید رسانه های غربی درباره حضور نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در ناآرامی های سوریه گفته بود:  ”جمهوری اسلامی ایران نیروی نظامی به سوریه اعزام نکرده و نمی‌کند.”

اظهارات تازه سردار وحیدی در حالی مطرح می شود که ر وزنامه دولتی “تشرین” چاپ دمشق، این هفته  به نقل از بانک مرکزی سوریه نوشت: “ایران به حمایت مالی خود از سوریه ادامه می دهد. ایران اخیرا یک اعتبار 4 میلیارد دلاری در اختیار سوریه قرار داده و پیش بینی می شود بزودی یک خط اعتباری دیگر معادل 3 میلیارد دلار نیز به آن اضافه گردد. “

ایران تنها کشوری نیست که در جنگ داخلی سوریه بی طرف نمانده؛در حالی که تهران، مسکو و پکن طرف متحد استراتژیک خود در منطقه یعنی بشار اسد را گرفته اند، از آن سو کشورهای غربی و ترکیه به همراه عربستان سعودی و قطر هم از اعطای کمک های مالی و نظامی به مخالفان اسد دریغ نمی ورزند.

 

اقدام اروپایی ها زشت بود

در همین ارتباط وزیر دفاع دولت احمدی نژاد با انتقاد از تصمیم اتحادیه اروپا برای لغو تحریم اعطای سلاح به مخالفان اسد گفته است: “اینکه اتحادیه اروپا بخواهد به تروریست‌ها در یک کشور سلاح برساند تا زیرساخت‌های یک ملت را تخریب کنند، اقدامی زشت و ناپسند است.”

به گزارش خبرگزاری فرانسه ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در پایان جلسه دوشنبه شب وزرای خارجه کشور های عضو اتحادیه اروپا اعلام کرده بود: “اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تحریم ارسال اسلحه به شورشیان را لغو کند و سایر تحریمها علیه رژیم بشار اسد همچنان ادامه خواهد یافت.”

این تصمیم، به پاریس و لندن امکان مسلح کردن مخالفان را میدهد . ناظران این اقدام را واکنش غرب به حضور نظامی حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی در منازعه خونبار سوریه  و تصمیم این هفته روسیه برای تحویل سامانه دفاع ضد موشکی ۳۰۰- اس  به دمشق می دانند؛سامانه ای که قدرت بشار اسد برای مقابله با دشمنانش را در آسمان افزایش می دهد.

موشه یعلون ـ– وزیر دفاع اسرائیل- ـ اما واکنش اسرار آمیزی به این خبر داشته است: “در صورتی که روسیه سامانه‌های دفاع هوایی خود را به سوریه تحویل دهد،‌ اسرائیل هم می‌داند که چه کار کند.”

کمک های نظامی کشورهای جهان به طرفین دعوا در سوریه در حالی ادامه دارد که جنگ داخلی این کشور تاکنون بیش از ۸۰ هزار کشته و میلیون ها آواره بر جای گذاشته است. نهادهای بین المللی هر دو طرف درگیر را به انجام جنایت های جنگی فجیعی  و استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرده اند.  

 

برگزاری نشست تهران در غیاب مخالفان سوری

احتمال استفاده از سلاح شمیایی باعث شد تا ماه گذشته وزرای خارجه روسیه و ایالات متحده در کاخ کرملین دیدار کنند. پس از این دیدار مقرر شد هر چه سریع تر یک کنفرانس بین المللی تشکیل شود تا دو طرف درگیری در سوریه را به اجرای مفاد توافقنامه ژنو ترغیب کند.

این کنفرانس قرار است اواسط این ماه در شهر ژنو برگزار شود؛ نشستی که ناظران می گویند ممکن است در تعیین سرنوشت سیاسی سوریه بسیار موثر باشد.  فرانسه مخالف حضور جمهوری اسلامی در نشست ژنو است، اما ایالات متحده هنوز به طور قاطعانه چنین مخالفتی را بروز نداده، گرچه استقبالی هم از حضور دیپلمات های تهران در ژنو نکرده است. سایت دیپلماسی ایرانی به نقل از منابع آگاه اروپایی نوشته است:  “اروپایی ها منتظرند تا از سوی امریکا برای لغو ارسال سلاح به سوریه چراغ سبز بگیرند یا اینکه اگر کنفرانس ژنو ۲ شکست خورد فورا اقدام به ارسال این سلاح ها به مخالفان اسد کنند.”

همزمان جمهوری اسلامی که هنوز رسما به این نشست دعوت نشده است، پیش دستی کرده و برای سومین بار نشستی برای حل و فصل بحران سوریه در تهران ترتیب داده است؛ نشستی که جای مخالفان بشار اسد در آن خالی ست. علی اکبر صالحی، وزیر خارجه، سخنران افتتاحیه این نشست بود که بر راه حل سیاسی مبتنی بر گفتگو به جای راهکار نظامی برای عبور از بحران سوریه تأکید کرد.

این در حالی است که فرمانده سپاه بر حضور نیروهای سپاه قدس – واحد ویژه عملیات برون مرزی سپاه-  در سوریه تاکید کرده است . از سوی دیگر اکثریت قریب به اتفاق گروه های سیاسی و شبه نظامی مخالف اسد نیز بار دیگر نشست تهران برای مذاکرات سیاسی را تحریم کردند. ائتلاف ملی سوریه و ارتش سوریه آزاد  که گروه های اصلی سیاسی و نظامی مخالف رژیم اسد محسوب می شوند ، هر دو معتقدند جمهوری اسلامی با حضور نظامی در سوریه و حمایت از دیکتاتور این کشور، نقش مهمی در پیچیده شدن معادلات این کشور داشته است.

در مقابل روز چهارشنبه عباس عراقچی – سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی- با استقبال از این نشست گفت: “نشست تهران در زمان بسیار مناسبی برگزار می‌شود و در حالی که طرف‌های ذیربط برای دسترسی به راهکار سیاسی در مورد سوریه تلاش می‌کنند، نشست تهران می‌تواند در این زمینه کمک‌ کننده باشد.”

عراقچی بدون اشاره به بی میلی مخالفان اسد برای حضور در نشست های جمهوری اسلامی ، گفته است این گروه ها اساسا به تهران دعوت نشده اند.  سخنگوی وزارت خارجه این موضوع را چنین توجیه کرده است: “ترجیح دادیم که بدون حضور آنها این نشست برگزار شود تا کشورهای شرکت‌کننده در فضای مناسب دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.”

جمهوری اسلامی البته امیدوار است جزو مدعوین نشست سرنوشت ساز ژنو باشند. عراقچی در این ارتباط گفته: “اگر از ایران برای حضور در این نشست دعوت به عمل آید با دیدگاه مثبت بررسی و ارزیابی می‌کنیم.”

خبرگزاری فارس نیز با صادق الحسینی –  یک کارشناس خاورمیانه نزدیک به حاکمیت- مصاحبه کرده؛ کسی که “سوپاپ موفقیت” نشست ژنو را “کنفرانس تهران” خوانده و یادآور شده است: “این بحران با طرح مرسی و ضمانت بشار اسد و همچنین طرح مکمل ایران می‌تواند حل شود”

 

حدادعادل آماده “خدا قوت” گویی به اسد

همزمان غلامعلی حداد عادل ، از کاندیداهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با تجلیل از دولت بشار اسد گفته است: “مردم و دولت سوریه الگوی موفق مقاومت اسلامی هستند.”

وی همچنین گفته است در صورت پیروزی در انتخابات پیش رو دوست دارد اول از همه به سوریه سفر کند و به بشار اسد بابت مقاومتش “خدا قوت” بگوید.