فرمانده آمریکایی: هدف قرارمی دهیم

نویسنده

memar1.jpg


امید معماریان

تنها چند روز پس ازآنکه روزنامه نیویورک تایمز به نقل ازمقامات بلند پایه آمریکا خبرداد که این کشوردرحال قراردادن نام سپاه پاسداران درلیست سازمان های تروریستی است، مقامات نظامی این کشور درعراق اعلام کردند حدود پنجاه تن از نیروهای این سپاه به آموزش نیروهای شبه نظامی مشغول هستند.

ادعاهای مقامات نظامی آمریکایی درحالی درخصوص دست داشتن سپاه قدس به عنوان شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح می شود که جورج بوش رییس جمهوری آمریکا طی روزهای گذشته از اینکه ایران باید بهای کارهای خود را درعراق بپردازد سخن گفته بود. فرمانده سپاه پاسداران سردارسرلشکررحیم صفوی درمراسم روزپاسداربدون اشاره به اظهارات روزهای گذشته منتسب به مقامات آمریکایی گفت: “آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها از رهبری، ملت بزرگ ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضربه خورده‌اند و دلیل دشمنی و توطئه‌های آن‌ها نیز همین است.”

نیروهای آمریکایی هم اکنون درحال ردیابی آن پنجاه نفری هستند که به اعتقاد آنها عضو سپاه قدس هستند و وارد خاک عراق شده اند. ژنرال لینچ گفته است: “ما می دانیم آنها اینجا هستند و آنها را هدف قرارخواهیم داد.” اوافزوده که اطلاعات امنیتی گواه حضور این افراد است. این اولین اظهارات همراه با جزییات درخصوص آموزش جنگجویان درداخل مرزهای عراق توسط نیروهای ایرانی به شمار می رود. لینچ به جزییات دیگری اشاره نکرده، اما گفته است که هیچ ایرانی درقلمرو فرماندهی او دستگیر نشده اند: “ما پنجاه نفر ازآنها را پیدا کرده ایم. آنها مرتب درحال رفت وآمد هستند چرا که مرزدارای منافذ زیادی است.”

مقامات نظامی آمریکایی معتقدند پنجاه تن یاد شده درحال آموزش استفاده از راکت ها وخمپاره اندازها درجنوب عراق هستند. تا کنون علی رغم ادعاهای مکرر مقامات آمریکایی درخصوص دست داشتن نیروهای ایرانی در ناآرامی های عراق، مدرک قابل استنادی ارائه نشده است. با این وجود اظهارات بوش، مقامات عالی رتبه آمریکایی درخصوص قراردادن نام سپاه درلیست سازمان های تروریستی و درنهایت اظهارات مقامات نظامی درخصوص وجود شواهد متقن برای دخالت نیروهای قدس درعراق، تکه های زنجیری را تشکیل می دهند که حاکی ازفشار روزافزون آمریکا برایران و احتمال رویارویی نیروهای آمریکایی با نیروهایی است که گفته می شوند ایرانی هستند.

به گفته برخی منابع، دردستگاه بوش هنوز درخصوص اینکه کل سپاه پاسداران دراین لیست گنجانده شود ویا آنکه تنها سپاه قدس به عنوان شاخه خارجی این نیروهای نظامی که به نظرمقامات آمریکایی درکار تجهیزجنگجویان مسلمان درخارج ازمرزهای ایران است، اختلاف نظر وجود دارد. سپاه به عنوان بخشی از نیروی نظامی ایران قلمداد می شود وتروریست خواندن آن پیامدهای جدی درروابط ایران وآمریکا به همراه خواهد داشت.

برخی ازکارشناسان از اینکه چنین اظهاراتی زمینه سازی برای حمله به برخی ازپایگاه های سپاه پاسداران درداخل ایران باشد نیز سخن گفته اند. تا کنون مقامات نظامی آمریکا این مسئله را که فراتراز مرزهای عراق به فعالیت بپردازند رد کرده اند. اما اگر وزارت خارجه رسما نام سپاه پاسداران را در سیاهه سازمان های تروریستی قرار دهد آنگاه احتمال آن خواهد رفت که به این بهانه نیروهای آمریکایی، نیروهای سپاهی را مورد هدف قراردهند. اگرچه به دلیل اخبار محدودی که دراین زمینه منتشر شده، معلوم نیست که آنچه درخصوص اعضای جدید این لیست چهل ودو عضوی منتشر شده جنگ روانی است یا قراراست درسایه چنین تدابیری دوره جدیدی از کشمکش بین ایالات متحده آمریکا وایران فراتر ازچارچوب های سیاسی واقتصادی کلید بخورد.

طی ماه های گذشته علی رغم تدابیرفزاینده امنیتی نظامیان آمریکا درعراق، برشدت ودقت حملات نیروهای شبه نظامی افزوده شده، موضوعی که خشم مقامات آمریکایی را برانگیخته است. آنها معتقدند جنگجویان عراقی توسط نیروهای ایرانی که درعملیات های چریکی زبردست هستند آموزش دیده می شوند. فرمانده نیروهای آمریکایی درجنوب بغداد، ژنرال ریک لینچ این موضوع را تایید کرده وگفته است که درشمار حملات غیرمستقیم برعلیه نیروهای آمریکایی درمنطقه تحت فرماندهی وی افزوده شده است. او تصریح کرده حملات انجام شده توسط راکت هایی که توسط گروه های شبه نظامی مورد استفاده قرار می گیرد همچنان دقیق تر وموثرتر می شوند.

طی سال گذشته ایالات متحده ایران را به تشدید خشونت ها درعراق از طریق حمایت ازنیروهای شبه نظامی شیعه وبه خصوص درجنوب این کشور، متهم کرده است. درمقابل نیزایران همواره حمله آمریکا به عراق وایجاد شکاف بین اکثریت شیعه واقلیت سنی که به کشته شدن هزاران نفرمنجر شده است را محکوم کرده است.

وظیفه ژنرال لینچ جلوگیری ازارسال سلاح وجنگجویان به بغداد است. او گفته است که نیروهای شیعه وسنی طی ماه گذشته بسیار خشن تر شده اند. قراراست گزارشی جامع درخصوص وضعیت پیشرفت های صورت گرفته درعراق به زودی درواشینگتن ارائه شود. اظهاراتی که به گفته برخی منابع تلاش برای تحت تاثیرقراردادن گفت وگوها دراین خصوص است.

لینچ، به صورت مشخص انگشت اتهام خود را به سمت نیروهای جنگنده شیعه برده واز افزایش استفاده از مواد منفجره نفوذ یابنده یا EFP سخن گفته که به اعتقاد وی در عراق سرهم بندی می شوند اما قطعات مختلف آن از ایران قاچاق می شود. او همچنین افزایش استفاده از راکت های ایرانی که به صورت موثری برای حمله به پایگاه های آمریکایی درعراق مورد استفاده قرارمی گیرد را مورد اشاره قرارداده است.

مقامات ایرانی نسبت به اظهارنظر درخصوص اظهارات اخیرمقامات آمریکایی ومقاله هفته گذشته روزنامه های نیویورک تایمز وواشینگتن پست درخصوص قراردادن نام سپاه درسیاهه سازمان های تروریستی خودداری کرده اند. اگر چه کاخ سفید، وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا نیز هیچ اظهار نظر رسمی دراین خصوص نکرده اند. اگر چه گفته می شود مقامات آمریکایی تصمیم خود را به اطلاع مقامات انگلیسی دراین خصوص رسانده اند.

سرلشکر فیروزآبادی رییس ستادنیروهای مسلح با اظهار نظردراین زمینه گفته است: “درست در زمانی که فرمانده‌ نظامیان آمریکا در عراق از ناامیدی و بی‌فرجامی عملیات و احساس بیهودگی فرماندهان و نظامیان آمریکا سخن می‌گوید، در داخل آمریکا عده‌ای دیوانه و بی‌عقل دست در کار جنگ روانی جدیدی شده‌اند و آن این است که می‌خواهند نام مبارک و مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که هدیه‌ی امام(ره) و انقلاب اسلامی و شهدا به این ملت بزرگ و کشور تاریخی ایران است، با عنوان آلوده و بی‌دلیل و بی‌جهت تروریست معرفی کنند. باید به دشمن شماره‌ی یک پاسداران انقلاب اسلامی، آمریکای جنایتکار که مورد نفرت اغلب مردم جهان است عرض کنیم که این پیشنهاد ناپخته و قراردادن نام پرافتخار سپاه در لیست فلان احمقانه است و باعث می‌شود که سپاه هر روز بیش از پیش بین مردم ایران و مسلمانان، عزیز‌تر و خوشنام‌تر و پیروزمندتر شود.”