حزن و اندوه فرح دیبا پایانی ندارد

نویسنده

» گزارش پیور پیپل از مرگ فرزند شاه:

علیرضا پهلوی، کوچکترین پسر شاه ایران، در شب ۴ ژانویه ۲۰۱۱ در سن ۴۴ سالگی به زندگی خود خاتمه داد. خبر وحشتناکی که در وبسایت رسمی برادرش، شاهزاده رضا پهلوی، منتشر شد. او در وبسایت خود نوشت: “او همچون میلیون‌ ها جوان ایرانی، از آنچه که به ناروا بر میهن عزیزش می‌ گذشت سخت آزرده و غمگین بود. خاطره دردناک مرگ پدر و خواهر عزیزش هرگز علیرضا را رها نکرده بود.” وی پس از انتشار این بیانیه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بوستون شرکت کرد که مجله “پوان دو وو” این هفته بخش هایی از آن را به چاپ رسانده است.

او با صدایی بغض آلود که تلاش می کرد گریه اش را نگهدارد اعلام کرد: “علیرضا به دلایل بسیاری، ازجمله علاقه اش به تاریخ و تمدن های باستانی، در یاد ما خواهد ماند. او به هاروارد آمد تا تحصیلات و تحقیقات خود را که در پرینستون و سپس کلمبیا آغاز کرده بود، کامل کند. […] درحال حاضر، از مطبوعات و رسانه ها می خواهم که چند روز برای عزاداری به طور خصوصی به خانواده ام وقت بدهند.”

این بغض در صدای مادر او، فرح دیبا نیز شنیده می شود. او که در سال ۲۰۰۳ اظهار داشته بود به دلیل مرگ دخترش لیلا حالتی مأیوس و تسکین ناپذیر دارد، امروز بیش از پیش از پا در آمده است. به نوشته مجله گالا، او که همسر خود را در ژوئیه ۱۹۸۰ در قاهره ازدست داد، امروز به دلیل حزن و اندوه فراوان نمی تواند سخن بگوید. او اظهار داشت: “لطفاً به نوشته های پسر بزرگم مراجعه کنید. حرف های او حرف های من است.”

علی [همنام برادر کوچک شاه که در یک حادثه هواپیما کشته شد] یک شخصیت حساس، با محبت و درعین حال افسرده بود. او در طول عمرش با یک سری اتفاقات مصیبت بار روبرو شد: تبعید پدرش، مرگ او، و مرگ خواهرش که به او بسیار نزدیک بود. این حوادث علیرضا را در یک حالت یأس عمیق فرو برده بود، ولی او آن را به خوبی از دیگران پنهان می کرد و در ظاهر شخصیتی بسیار اجتماعی و خوش مشرب داشت که می خواست علی رغم تمامی این اتفاقات از زندگی خود لذت ببرد. ولی مرگ لیلا که برای او به عنوان نماد رنج و عذاب مردم ایران تلقی می شد، شرایط او را به شدت دگرگون کرد.

درحالی که فرح دیبا دو فرزند دیگر دارد [رضا و فرحناز]، آیا او می تواند بخاطر آنها و نوه هایش با این فاجعه کنار بیاید؟ مجله “پوان دو وو” با اشاره به اینکه فرح دیبا یک سال پس از مرگ لیلا گفت گاهی این وسوسه را دارد که به تمامی این اتفاقات خاتمه دهد، از قول او می نویسد: “ولی در طول زندگی، فکر کردن به شأن انسان همواره مرا نجات داده. در لحظات سخت به خود می گویم: امکان دارد انسان همه چیزش را از دست بدهد، هر کس بنا بر اقتضای خودش، ولی همیشه باید تلاش کرد و شأن انسانی و شجاعت خود را حفظ نمود. این مبارزه واقعی در زندگی است.”

با شنیدن این سخنان دقیق و قوی، امیدواریم فرح دیبا به هر قیمتی که شده با حمایت و کمک دیگران بر این دوره از زندگی خود فائق آید. در آینده ای نزدیک خاکستر شاهپور علیرضا پهلوی در آب های دریای خزر در وطن اش پراکنده خواهد شد.

منبع: پیور پیپل، ۱۲ ژانویه