همدلی با وال استریت، سکوت درباره بمب گذاری

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تکرار نگرانی‌های خامنه ای در کرمانشاه

سفر آیت‌الله علی خامنه‌ای به کرمانشاه، تحت تاثیر دو رویداد مهم داخلی و خارجی برگزار شد: اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و اتهامات آمریکا به جمهوری اسلامی درباره تلاش برای ترور سفیر عربستان در این کشور؛ رهبر جمهوری اسلامی، گرچه به تفصیل درباره موضوع اختلاس سخن گفت، اما پیرامون اتفاق دوم سکوت کرد و ضمن طعنه به بحث اعتراضات برخی از آمریکایی ها در وال استریت، بار دیگر به انتخابات 88 و رهبران محصور آن پرداخت.

هم‌زمان با سفر آیت‌الله خامنه‌ای به کرمانشاه – که پس از 23 سال اتفاق می‌افتد - اخبار منتشرشده در سایت‌های کرد زبان حکایت از آن دارد که جو امنیتی این شهر سنگین تر از پیش بوده است.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی عمومی خود در جمع مردم کرمانشاه، بار دیگر به “اعتراضات به نتایج اعلام شده در انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری در سال 88” اشاره کرد و آن را “یکی از چالش های پیچیده پیش روی نظام” خواند. وی همچنین با اشاره به اعتراضات میرحسین موسوی و مهدی کروبی، “گناه” این دو تن را “تمکین نکردن به قانون و رای مردم” دانست و اضافه کرد که “اگر بعد از انتخابات هم اعتراضی وجود داشته باشد، مسیر قانونی آن مشخص است”.

سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره اعتراضات پس از انتخابات در حالی بیان می‌شود که مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو کاندیدای معترض و رهبران جنبش اعتراضی، بیش از هشت ماه است در “حصر خانگی” به سر می‌برند. مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی، بارها اعلام کرده که آمر اصلی این قضیه شخص آیت‌الله خامنه‌ای بوده است. پیش تر، صادق لاریجانی – رییس قوه قضاییه – نیز در اظهارنظری تصمیم‌گیری درباره وضعیت موسوی و کروبی را وظیفه نهادی بالاتر از قوه قضاییه دانسته بود.

در همین حال و هم‌زمان با سفر رهبر جمهوری اسلامی به کرمانشاه، سایتی که توسط بسیج سایبری استان کرمانشاه برای خبررسانی پیرامون سفر وی تاسیس شده، در یادداشتی، آورده است که “تهرانی‌ها نگران‌اند”، زیرا “می‌ترسند با رفتن آقا زمین، فرصت را غنیمت بشمارد و کار خودش را بکند”. این یادداشت در ادامه خبر از “وفور گناه” در تهران داده که تنها “با حضور آقا دفع می‌شود” و نوشته است: “می‌ترسم، زلزله یک ۱۰ روزی بی‌زحمت امان بده تا دوباره آقا بیایند”.

آیت‌الله خامنه‌ای، در سفر به کرمانشاه، همچنین به بحث اختلاس سه هزار میلیارد تومانی نیز اشاره کرد و پیرامون آن گفت: “خوشبختانه در قضیه فساد بانکی اخیر، مسئولان سه قوه با یکدیگر همکاری خوبی دارند و این قضیه باید تا رسیدن به نتیجه ادامه یابد و متخلف، هر که باشد، با آن برخورد شود تا درس عبرتی برای دیگران شود”.

این سخنان در حالی بیان شده است که خامنه‌ای چند روز پیش خواسته بود رسانه‌ها بیش از این قضیه فساد مالی را “کش” ندهند و اجازه دهند مسوولان “عاقلانه، مدبرانه، قوی و با دقت قضایا را پیگیری و بررسی کنند”.

از سوی دیگر و در حالی که در دو روز گذشته بحث بازداشت یک فرد ایرانی در آمریکا و متهم شدن سپاه قدس به طراحی نقشه ترور سفیر عربستان در آمریکا، از سوی مقامات این کشور مورد بحث قرار گرفته، آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان فرمانده کل قوا ترجیح داد در این باره سکوت کند و به بحث اعتراضات در آمریکا و انگلستان بپردازد.

وی اعتراضات بخشی از مردم آمریکا و تجمع آن‌ها در وال‌استریت را نشانه “به بن بست رسیدن سرمایه‌داری” دانست و از آن به عنوان فرصتی برای “الگو شدن جمهوری اسلامی” یاد کرد.

در همین حال او از برخورد پلیس انگلیس با معترضان نیز انتقاد کرد و گفت: “شدت عملی که مثلا در لندن علیه اعتراضات نشان داده شد به حدی بود که یک دهم آن را در کشورهای عقب افتاده ای که نظام دیکتاتوری دارند، نمی شود دید”.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که بسیاری از منتقدان جمهوری اسلامی در دو سال گذشته از “خشونت بی حد و حصر” نیروهای نظامی در سرکوب معترضان، انتقاد کرده اند.

سفر آیت‌الله خامنه‌ای اما، لغو سفر دیگری را باعث شد. در حالی که بر طبق برنامه‌های اعلام شده، قرار بود محمود احمدی‌نژاد به بوشهر سفر کند، وی از این سفر خودداری کرد. محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی احمدی‌نژاد، دلیل لغو سفر وی را “دیدگاه احمدی نژاد” دانست مبنی بر این‌که “وقتی رهبر معظم انقلاب به سفر می روند، ایشان از تهران خارج نشود”. وی اما توضیحات بیشتری درباره این مساله نداد.

سفر احمدی‌نژاد به بوشهر در حالی لغو شد که رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود، کنایه‌هایی نیز به اطرافیان وی زد. او با پیش کشیدن بحث انتخابات مجلس نهم – که اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود – از مردم خواست به کسانی رای دهند که “به کانون های ثروت و قدرت وصل نباشند و بر اساس وظیفه انقلابی خود عمل کنند”.

برخی اصول‌گرایان با متهم کردن اطرافیان احمدی‌نژاد – هم چون رحیم مشایی و محمدرضا رحیمی – از آن‌ها با عنوان جریان انحرافی نام می‌برند که با نزدیک شدن به “کانون های قدرت و ثروت” قصد دارند 170 کرسی در انتخابات آینده مجلس را از آن خود کنند.

نخستین روز سفر آیت‌الله خامنه‌ای به کرمانشاه، با سخنانی تکراری همراه بود. آیا وی در روزهای آینده به موضع‌گیری درباره چالش به وجود آمده اخیر میان ایران، آمریکا و عربستان خواهد پرداخت؟