به دخالت سیاست درقضاوت پایان دهید

امید معماریان
امید معماریان

» نامه شیرین عبادی به آیت الله شاهرودی:

شیرین عبادی وکیل پرونده دکترهاله اسفندیاری که هم اکنون بیش ازچهل از بازداشت وی می گذرد با ارسال نامه ای به آیت الله شاهرودی خواستار آزادی موکل خود شده است. او همچنین از رییس قوه قضاییه خواسته که به پرونده پرناز عظیما خبرنگار رادیو فردا که مدت پنج ماه است ازخروج کشور منع شده رسیدگی شود تا وی نیز بتواند به زندگی عادی خود برگردد. طی روزهای گذشته مقامات قوه قضاییه اعلام کرده بودند که به زودی نتایج تحقیقات پرونده هاله اسفندیاری مشخص خواهد شد. با این وجود همچنان سکوت درخصوص پرونده وی و دکتر کیان تاجبخش ادامه دارد.

 

shirinebadi498.jpg

هاله اسفندیاری ماه دسامبر(آذرماه 85) هنگامی که تهران را به مقصد واشنگتن ترک می کرد مورد حمله برخی افراد قرار گرفت که پاسپورت و وسایل او را ربودند. پس ازآن او به صورت مرتب برای بازجویی به وزارت اطلاعات احضارشد و درنهایت درتاریخ هشتم می ماه دستگیر و به زندان اوین منتقل گردید.

 

شیرین عبادی دراین نامه که دراختیارمطبوعات قرارداده شده آورده است: “موکل اینجانب (خانم هاله اسفندیاری) قریب به ۴۰ روز است که در حبس انفرادی به سر برده و ممنوع‌‏الملاقات است و بازپرس مربوطه (شعبه ۱۴ مستقر در دادگاه انقلاب) حتی از پذیرش وکالت‌‏نامه امتناع می‌‏ورزد و حاضر نیست آن را به امضا موکل برساند. همچنین درخواست‌‏های مکرر من برای تبدیل قرار بازداشت موقت به وثیقه یا کفالت تاکنون ره به جایی نبرده است.” هاله اسفندیاری در اولین روزهای بازداشت خود درتماس تلفنی با مادرخود ازوی خواسته بود که انجمن “کانون مدافعان حقوق بشر” وکالت وی را به عهده بگیرند.

نامه شیرین عبادی به آیت الله شاهرودی درحالی ارسال می شود که خانواده علی فرحبخش روزنامه نگاری که بیش از شش ماه است درزندان به سر می برد درچندین نوبت پیاپی با درخواست از رییس قوه قضاییه خواستار تبدیل قرار بازداشت موقت وی به قرار وثیقه شدند. آیت الله شاهرودی با اینکه دوبار دستور تبدیل قرار را زیر نامه والدین فرحبخش داده است، اما وی همچنان درزندان به سر می برد و عملا ترتیب اثری به دستور رییس قوه قضاییه داده نشده است. موضوعی که باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای سلامتی فرحبخش درزندان و ناخوشی پدر سالخورده اش که بیش از سی سال قاضی بوده، شده است.

عبادی درخصوص پرونده خبرنگار رادیو فردا نیزگفته است: “موکل دیگرمن خانم پرناز عظیما به جرم خواندن خبر از رادیو فردا، با تشکیل پرونده نزد بازپرس فوق‌‏الذکر، ممنوع الخروج شده و با وجود تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی و گذشت بیش از چهار ماه هنوز به وی اجازه خروج از کشور را نمی‌‏دهند.”

شیرین عبادی درادامه نامه خود با با اشاره به برخورد یک قاضی با راننده‌‏ای که به خانمی تجاوز کرده و سپس برای وی قرار ۱۰۰ میلیون ریالی صادر شد، آورده است: “مجازات تجاوز به عنف در قوانین کیفری، اعدام است، حال چگونه است یک محقق و استاد دانشگاه، هاله اسفندیاری و یک مترجم و خبرنگار، پرناز عظیما از منظر فرشته عدالت حتی از یک راننده جانی هم خطرناک‌‏تر شده‌‏اند که یکی باید در گوشه زندان انفرادی باقی بماند و دیگری با تودیع حتی پنج برابر وثیقه‌‏ای که برای راننده خطاکار در نظر گرفته شده، هنوز هم ممنوع‌‏الخروج است؟”

برنده جایزه صلح نوبل درسال 2003 سپس با انتقاد از وضعیت موجود آن را “دخالت سیاست درقضاوت” خوانده وافزوده است: “ امیدوارم با دستور مساعدی که صادر خواهید فرمود به چنین رفتاری خاتمه داده شده و هر چه زودتر موکلان اینجانب آزاد شوند تا بتوانند به خانه و کاشانه خود مراجعه کنند.”

هم اکنون علاوه براسفندیاری، کیان تاجبخش وعلی شاکری دو ایرانی-آمریکایی دیگر نیز درزندان به سرمی برند. کیان تاجبش متخصص برنامه ریزی شهری ومشاور موسسه “جامعه باز” وابسته به بنیاد سوروس درحالی درتهران دستگیر شد که هم به نهادهای دولتی وعمومی مشاوره می داد و هم نهادهای دولتی درجریان فعالیت های وی بوده اند.

خبرگزاری رویتر با انتشار نامه عبادی دربخشی ازگزارش خود آورده است که دستگیری های یاد شده به تنش میان دوکشور آمریکا وایران که بر مساله عراق وبرنامه هسته ای تهران حاد است، دامن زده است.

مقامات امنیتی طی هفته های گذشته، دستگیری اسفندیاری وکیان تاجبخش را با نقش آنها در آنچه “انقلاب نرم” خوانده اند، مرتبط دانسته اند. این درحالی است که موسسات وودروویلسون واشنگتن و جامعه باز درنیویورک که اولی محل کار خانم اسفندیاری و دومی موسسه ای است که تاجبخش مشاور آنها بوده، هرگونه اتهامی ازاین دست را تکذیب کرده اند واعلام داشته اند در برنامه هایی که این دو مشغول به کار بوده اند هیچ پولی از دولت آمریکا گرفته نشده است.

اسفندیاری 67 ساله، درحالی درزندان انفرادی به سر می برد که نگرانی هایی درخصوص وضعیت سلامتی وی وجود دارد. عبادی به رویتر گفته است که اسفندیاری می تواند هر پنج روز یک بار با مادر خود تماس کوتاه تلفنی بگیرد واو را ازوضعیت خود باخبرکند. مادر بیماراسفندیاری که ازدلایل اصلی سفر او طی سالهای گذشته به ایران به شمار می رود، 93 ساله است. عبادی به خبرنگار بی بی سی در تهران گفته که او درتماس تلفنی با مادرش ازگرمای طاقت فرسای زندان و با صدای ضعیفی به مدت یک دقیقه صحبت کرده است.

به نوشته رویتر، برخی تحلیلگران دستگیری افراد یاد شده را به دستگیری پنج ایرانی دستگیر شده درماه ژانویه درعراق مرتبط می دانند. چندی پیش جواد لاریجانی، معاون بین الملل قوه قضاییه درمصاحبه با یکی ازشبکه های تلویزیونی آمریکا گفته بود که احتمال دارد خانم اسفندیاری به زودی آزاد شود.