بازگشت احمدی‌نژاد با ادبیات آخرالزمانی

نویسنده
جلال یعقوبی

» افزایش فعالیت‌های سیاسی رئیس‌ سابق جمهوری اسلامی

فعالیت‌های سیاسی محمود احمدی‌نژاد و هواداران او در حال افزایش است. دیگر این روزها تردیدی نیست که او و جریان‌های نزدیک به او در حال برنامه‌ریزی برای ورود در انتخابات آینده مجلس هستند. در این میان آنچه حضور دوباره او را اهمیتی ویژه داده، ادبیات آخرالزمانی او است که سال‌هاست از آن استفاده می‌کند.

خبرگزاری ایلنا در گزارشی با عنوان “رقابت انتخاباتی احمدی‌نژادی‌ها در شمال کشور” نوشت: “وقتی محمود احمدی‌نژاد، بعد از سفر مشهد خود راهی شمال کشور شد تا در جمع مردم مازندران به سخنرانی بپردازد، بسیاری از فعالان سیاسی تعجب کردند که چرا مازندارن. اما فعالان سیاسی مازندران سوال دیگری در ذهن داشتند؛ حال که مشایی و شیخ‌الاسلامی برای انتخابات مجلس آینده در مازندران برنامه‌ریزی کرده‌اند٬ چرا مازندران دومین انتخاب بود و اولین میزبان نبود؟”

نویسنده گزارش اضافه کرده است: “کسی نمی‌داند به خاطر حضور مشایی٬ کردان و شیخ‌الاسلامی، مسجد محدثین مازندران تا این اندازه برای یاران احمدی‌نژاد در محور توجه قرار گرفت٬ یا به خاطر مسجد محدثین بابل، مشایی و حلقه نزدیک به او به کابینه راه یافتند٬ اما این را همه می‌دانند که اعتقادات متولیان این مسجد تاثیر زیادی در تفکر جریان بهار دارد. برخی اخبار تایید‌نشده حکایت از آن دارد که بسیاری از اعضای جریان بهار به مسجد مقدس محدثین بابل که به اعتقاد متولیان آن، به دستور امام زمان ساخته شده٬ ارادت دارند.”

اشاره این گزارش به سفر چند روز پیش محمود احمدی نژاد به شهر بابل است. او طی این سفر در جمع گروهی از هوادارانش سخنرانی و فعالیت آشکار انتخاباتی خود را آغاز کرد. به گزارش سایت دولت‌بهار که به غلامحسین الهام از نزدیکان محمود احمدی نژاد تعلق دارد، او در این سخنرانی گفته: “من می‌خواهم به شما بشارت دهم. بالاخره چند هزار سال است که شیطان طراحی جوسازی کرده و در مقابل هم اوصیا، انبیا، صالحان، مومنین و موحدین هم تلاش هایی انجام داده و خداوند هم یاری کرده است. نتیجه چه خواهد شد؟! می‌خواهم به شما بشارت بدهم علی‌رغم طراحی‌هایی که شیطان و شیطانیان در طول چند هزار ساله -بخصوص ۱۴۰۰ سال- انجام داده‌اند تا اندیشه عدالت و توحید را از جامعه بشری محو کنند؛ اما امروز به لطف خداوند در سراسر جهان، نوعی حرکت، زنده شدن و آگاهی بی‌نظیر در حال رخ دادن است و جهان به سمت عدالت و توحید در حرکت است و پایه‌های استکبار و شیطانیان در حال فرو ریختن است.”

 احمدی‌نژاد اضافه کرده:» خیال می‌کنند ۴ تا آدم ضعیف را این طرف و آن طرف دنیا دیده‌اند و صدا‌ها را خوابانده‌اند، دیگر حاکم شده‌اند تا ابد. این طور نیست. همه بنیان‌های ۴۰۰ ساله‌شان فروریخته است و به فضل الهی فرزند برومند امیرالمومنین، امام صالحان (عج) به زودی زود خواهد آمد و بساط استکبار را بر خواهد چید. کارشان تمام است.”

با همین سخنان بود که مشخص شد محمود احمدی‌نژاد و ادبیات ویژه او به صحنه سیاسی ایران بازگشته است. روزنامه اعتماد در گزارشی از این سخنان نوشت: “ادبیات همان ادبیات همیشگی است. اگر نامش را هم نبینی کاملا واضح است که گوینده کسی جز محمود احمدی‌نژاد نیست. اگر جنبه «انتخاباتی و سیاسی» بودن سفر به مشهد به جنبه خانوادگی تغییر پیدا کرد این‌بار بهانه یک ولادت بود تا رییس دولت سابق سخنرانی به سبک و سیاق همیشگی‌اش در شمال کشور داشته باشد. تبلیغات در شهر «بابل» برای حضور مردی که این روزها هرگونه بازگشتش به عرصه سیاست را تکذیب می‌کند، گسترده بود.”

همزمان با انتشار این سخنان، بخشی از خاطرات منتشر نشده آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری هم درباره احمدی نژاد منتشر شد که واکنش هواداران رئیس‌جمهور سابق را نیز به دنبال داشت. در این خاطره که ظاهرا بخشی از یک کتاب در حال انتشار است، نقل شده بود که “روز دهم ذیحجّه اطّلاع داده شد که آقای احمدی‏‌نژاد قصد دارد شب به چادر بعثه در منا بیاید و در آنجا سخنرانی نیز داشته باشد… خلاصه صحبت ایشان آن بود که در حال حاضر، امام زمان( عج) جهان را اداره می‏‌کند و هدایت شخص ایشان هم با خود امام زمان است. ضمناً با اشاره به سخنرانی چندی پیش خود در دانشگاه کلمبیای امریکا، آن سخنرانی را نیز با هدایت امام زمان دانست و همچنین بر این نکته تأکید ورزید که قضایای هسته‏‌ای را هم آن حضرت هدایت می‌‏کند.”

 ری‌شهری اضافه کرده بود که احمدی‌‏نژاد در ادامه گفته “سایر مسلمانان ایمان واقعی ندارند و حج‌‏ّشان هم حج نیست.” و او صلاح ندانسته که این سخنان منتشر شود، اما در نهایت توسط اطرافیان خود احمدی‌نژاد منتشر شده است. سایت دولت بهار در واکنش به این خاطره متن اظهارات احمدی‌نژاد را منتشر کرد و نوشت: “ظاهرا پس از تاسیس هلدینگ خاطره توسط اکبر هاشمی رفسنجانی، این محمد محمدی ری شهری است که اقدامی مشابه را کلید زده است.”

بازگشت احمدی‌نژاد با همان ادبیات آخرالزمانی‌اش، به معنی حرکت او در همان مسیر پیشین تلقی ‌می‌شود که نیازی به نزدیکی با دیگر جریانهای موسوم به اصولگرا نمی‌بیند. شیوه خاص احمدی‌نژاد در استفاده از اسطوره آخرالزمانی دستگاه مذهبی شیعیان، از همان سال‌های آغازین ریاست‌جمهوری او مورد توجه قرار گرفت. گفته می‌شد که حتی در جلسات هیات دولت، یکی از صندلی‌ها خالی است و سمبلی از حضور امام زمان تلقی می‌شود. احمدی‌نژاد بارها از عنایت امام زمان به خودش سخن گفت و حتی یکبار از هاله نور در اطراف سرش در سازمان ملل به دلیل همین عنایت‌ها خبر داد. هواداران احمدی‌نژاد نیز او را با شعیب‌ابن‌صالح، یکی از چهره‌های اسطوره‌ای داستان‌های آخرالزمانی شیعه مقایسه می‌کردند و خامنه‌ای را نیز سید خراسانی می‌دانستند.

او در آخرین سال‌های ریاست‌جمهوری‌اش بارها خبر از اتفاقی قریب الوقوع می‌داد و با حمایت از مشایی و طرح شعار بهار و دولت بهار می‌کوشید تا شباهتهایی میان خود و داستان‌های آخرالزمانی ایجاد کند. گرچه این داستان‌ها در طول سال های اخیر به فراموشی سپرده شدند، اما بازگشت او با همان ادبیات، می‌تواند زمینه جذب نیروهایی جدید در جامعه ایران شود. همین نگرانی‌ها است که رقیبان او را وادار به واکنش در این زمینه کرده است.

دیروز هاشمی‌رفسنجانی در میان سخنان خود در دانشگاه امیرکبیر کنایه‌ای هم به این حرفها زده بود: “خداوند همه اسماء را به آدم آموزش داده و این استعداد را در انسان قرار داده تا علم بی‌نهایت را دنبال کند. این علم بی‌نهایت است و هر چه پیش می‌رویم مسائل علمی جدیدتری پیش می‌آید و تا قیامت هم مسیر علم دنبال می‌شود. کسی هم از روز قیامت و ظهور امام زمان (عج) خبر ندارد و هر کس برای ظهور امام زمان وقت تعیین کند دروغگوست.”

علی‌اکبر ناطق‌نوری هم چند باری به این سخنان و ادبیات مشابه آن واکنش نشان داده است.برای نمونه او در آبان ماه سال 1392 گفته بود: “عده‎ای می‎گویند که کشور را امام زمان (عج) مدیریت می‎کند که این مزخرفات اعتقادات بچه‎های ما را به هم زده است، اینها را کسانی قبول می‎کنند که دینداران دین‎ناشناس هستند و تفقه در دین ندارند.”

شیوه مواجهه احمدی نژاد با مساله آخرالزمان، حتی خشم هواداران و متحدان سابق او را نیز به دنبال داشته است. چند ماه پیش حجت‌الاسلام احمد احمدی، از اعضای شورای انقلاب فرهنگی درباره احمدی‌نژاد و ادعاهای او در این زمینه گفته بود: “من را عصبانی نکنید. خاطرات تلخ گذشته را به یاد من نیاورید. اینها بلایی بودند که به جان این انقلاب و کشور افتادند. آدم بی‌سواد، عوام، مدعی از این حرفها می‌زند. بعضی‌ها می‌خواستند همین آدم را بعد از نواب اربعه، به عنوان نایب پنجمی معرفی کنند. این آقای احمدی‌نژاد در آخرین جلسه‌های دوره دوم ریاست جمهوری‌اش در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این آدم می‌گفت که بروید توی این کوچه‌ها بگردید تا امام زمان را پیدا کنید. جلسه‌ای که دو ساعت، دو ساعت و نیم بیشتر نبود و ما باید به مسائل مهم فرهنگی کشور می‌پرداختیم به ما می‌گفت بروید در کوچه‌ها بگردید و امام زمان را پیدا کنید.”