محدودیت تلگرام؛ حاصل درخواست مقامات ایرانی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» نگرانی از اختلالات جدید در شبکه پیام‌رسان محبوب

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرده که  شرکت تلگرام در پی درخواست مقامات ایرانی دسترسی برخی کابران توافق این شبکه پیام‌رسان را محدود کرده است.

به گفته این نهاد حقوق‌بشری نزدیک به شش هفته پس از ارسال نامه و درخواست وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، برای ایجاد محدودیت در دسترسی برخی از کاربرهای این برنامه پیام‌رسان،‌ از تاریخ یک‌شنبه، یکم شهریورماه ۹۴، دسترسی کاربران ایرانی به برخی از روبات‌های تلگرام مسدود شده است.

یک منبع آگاه که نام و مشخصات او ذکر نشده، روز شنبه، ۶ شهریورماه، در خصوص ارسال این نامه به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است که محدودیت جدید تلگرام حاصل درخواست مقامات ایرانی از این شرکت پیام‌رسان است و “براساس مذاکراتی که این شرکت با مقامات ایرانی داشته است به زودی برخی از سرور‌های خود را برای بهبود بخشیدن به سرعت و خدمات به کاربران ایرانی در داخل کشور مستقر خواهد کرد.”

دسترسی به شبکه ارتباطی تلگرام که نسبت به سایر شبکه‌ها سرویس‌های مناسب‌تری به کاربران ایرانی ارائه می‌داد طی چند ماه گذشته در ایران با اختلالاتی روبرو شده و شایعه‌هایی هم در مورد احتمال مسدود شدن آن بین گروهی از کاربران منتشر شده است.

این شبکه به ویژه بعد از محدودیت‌ها و اختلالات شبکه وایبر به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های ارتباطی برای تبادل پیام در ایران تبدیل شد. تلگرام در ایران فیلتر نیست و امکاناتی نظیر انتقال فایل‌های تصویری بدون کاستن از کیفیت و سرعت جابه جایی آنها به کاربران ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم بیش از یک پنجم ترافیک سرورهای شبکه تلگرام در دست کاربران ایرانی‌ است.

در مرداد ماه گذشته مدیر عامل شرکت اینترنتی شاتل در گفتگو با خبرگزاری ایسنا ایجاد اختلال در شبکه تلگرام را تائید کرده و گفته بود: “نکته‌ی دیگر هر از چند گاهی یکبار دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام اختلالاتی ایجاد می‌شود و مردم این مساله را از چشم ما می‌بینند، حال نیز از روز گذشته ما تماس‌های مختلفی داشتیم و مردم از این موضوع پرسیده‌اند که چرا دسترسی آنها به تلگرام دچار مشکل شده است.”

در تیر ماه نیز به گزارش خبرگزاری مهر تلگرام با انتشار توئیتی رسمی در صفحه کاربری خود تمامی اختلالات و کندی‌های این برنامه ارتباطی در ایران را به گردن گرفت و خبر از رفع مشکلات و کندی ها داده بود.

در همین ماه زمانی که شایعه احتمال فیلتر شدن تلگرام در ایران شدت گرفت محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این موضوع را تکذیب کرد و گفته بود وزارت خانه تحت امر او هیچ برنامه‌ای برای “محدودسازی شبکه‌های اجتماعی” در دستور کار ندارد.

 

درپی این اظهارات معاون او از ارسال نامهای رسمی به تلگرام خبر داد که در آن با اشاره به مشکلات پیش آمده این شبکه در ایران  دولت خواهان نشست با این شبکه برای حل مشکلات به وجود آمده شده بود.

اینک کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با انتشار موضوع نامه‌نگاری تلگرام با دولت ایران برای محدودسازی این شبکه از “شرکت‌های فعال در عرصه تکنولوژی” خواسته است  “از به خطر انداختن حریم خصوصی کاربران از طریق در اختیار قرار دادن ارتباطات آنها به مقامات ایرانی خودداری کند و کاربران را مطمئن سازد که اطلاعات آنها در اختیار نهاد‌های امنیتی و انتظامی قرار نخواهد گرفت.“  بر اساس اعلام دبیر عالی شورای مجازی، شرکت‌ها و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان بدون مجوز نمی‌توانند در داخل کشور هیچ نوع فعالیتی داشته باشند.

به گفته این نهاد حقوق بشری برنامه تلگرام به دلیل امنیت مناسب دارای محبوبیت بسیاری زیادی در بین کاربران ایرانی از جمله فعالین حقوق بشر و مدنی است.

فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و ایجاد محدودیت در به کارگیری آنها یکی از موضوعات جنجالی در دولت یازدم بوده است. با توجه به حضور برخی مقامات ارشد دولت در این شبکه‌ها و تلاش‌هایی که برای رفع فیلترینگ از شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک انجام شد به نظر می‌رسد دولت به رفع محدودیت‌های این شبکه‌ها تمایل دارد اما در عمل قادر به انجام آن نیست.