صادرات نفت ایران مجددا کاهش یافت

نویسنده

» گزارش رویترز از وضعیت وخیم بازار جهانی

صادرات نفت ایران در ماه ژوئن نیز، با کاهش خرید نفت توسط کشورهای اروپایی و آسیایی، قبل از تشدید تحریم های اتحادیه اروپا، کاهش یافت.

صدور نفت خام ایران، بنا به گزارش شرکتی که نقل و انتقال محموله های نفتی را زیر نظر دارد، به بین 1.2 میلیون تا 1.3 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

این آخرین کاهش به معنی آن است که ایران حدود یک میلیون بشکه از صادرات روزانه خود را به ارزش تقریبی 90 میلیون دلار در روز از دست داده است؛ این کاهش در آستانه تحریم های پیش بینی شده اتحادیه اروپاست که قرار است که از اول ژوئیه بیمه کشتی های حامل نفت ایران را ممنوع کند.

کارشناس یکی از شرکت های تجاری که از ایران نفت می خریده است گفت: “من فکر می کنم اروپائیان نمی خواهند در این مورد دخالت بیشتری کنند و هیچ چیز در مورد معافیت های قابل اعمال از اول ژوئیه روشن نیست.”

برخی از کشورهای اروپایی از بار گیری نفت ایران در ماه ژوئن خودداری کرده اند زیرا این محموله ها قبل از ماه ژوئیه به اروپا نخواهد رسید.

این منبع تجاری، که خواست از آن اسم برده نشود گفت محموله های نفتی ایران در ماه مه بین 1.5 تا 1.6 میلیون بشکه در روز بوده است.

با کاهش فروش نفت، ایران مقادیر روزافزونی از نفت خود را در تانکر ها در خلیج فارس ذخیره کرده است. این هفته ایران اطلاعات مربوط به تعداد تانکر هایی که در جزیره خارک بارگیری کرده اند را مسدود کرد.

منابع صنعتی گفتند بر میزان نفت بالقوه ذخیره شده در تانکر ها نظارت دارند تا در صورت وجود تقاضا از سوی کشورهای آسیایی و یا در صورت وقوع گشایشی در مذاکرات هسته ای ایران، بتوانند نفت را به سرعت وارد بازار کنند.

بسیاری از مشتریان نفت ایران، از جمله شرکت توتال اس آ و هلنیک پترولیوم هم اکنون نیز قبل از تحریم های اتحادیه اروپا از اول ژوئیه خرید نفت از ایران را متوقف کرده اند.

یکی از منابع صنعتی گفت رویال داچ شل، از مشتریان بزرگ نفت ایران در سال گذشته، خرید نفت خام ازایران را به شدت کم کرده است. یک منبع دیگر گفت شرکت نفتی ایتالیایی انی در ماه ژوئن از ایران نفت خریده است ولی برنامه ای برای خرید نفت در ماه ژوئیه ندارد.

برخی از مشتریان بزرگ نفت ایران در آسیا، راه هایی را پیدا کرده اند که جریان نفت ادامه پیدا کند، هر چند آنها نیز خرید نفت ایران را تا حدی کاهش دادند.

ژاپن از مجلس این کشور مجوزی را گرفته است تا بتواند محموله های نفتی ایران را بیمه کند در حالیکه چین از ایران خواسته است که خود ریسک حمل نفت خام را بر عهده گیرد.

اتحایده اروپا خرید نفت از ایران را در ماه ژانویه بایکوت کرد ولی به کشورها اجازه داد تا آخر ژوئن همچنان از ایران نفت بخرند. غرب سوء ظن دارد که ایران در حال تولید بمب هسته ای است ولی تهران می گوید برنامه هسته ای این کشور مقاصد صلح آمیز دارد.

سال گذشته صادرات نفت ایران حدود 2 تا 2.2 میلیون بشکه در روز بود در حالیکه کل تولید نفت ایران، با احتساب مصرف داخلی 3.5 تا 3.6 میلیون بشکه در روز بود.

ارقام رسمی در مورد صادرات نفت خام ایران وجود ندارد و اغلب در مورد میزان تامین نفت توسط ایران اختلاف نظر وجود دارد.

ایران در ماه آوریل قبول کرد که صادرات نفت آن از 2.2 میلیون بشکه به 2.1 میلیون بشکه کاهش یافته است.

منبع: رویترز – 22 ژوئن