مادر سولماز ایکدر: خانواده های روزنامه نگاران تحت فشارند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» بعد از صدور سه سال زندان

سه سال حکم زندان برای “تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری”، حکمی است که برای سولماز ایکدر، روزنامه نگار از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب صادر شده؛ حکمی که شهرزاد گارسچی، مادر او در مصاحبه با روز بی مینا می خواند و می گوید قاضی مقیسه برای هر دو اتهام، اشد مجازات را صادر کرده است.

او توضیح می دهد که این روزنامه نگار محروم از تحصیل قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشت اما مانع از سفر او شدند و حالا هم برای او حکم زندان صادر کرده اند.

سولماز ایکدر، روزنامه نگار و دانشجوی محروم از تحصیل، با روزنامه های متعددی چون شرق، بهار، فرهیختگان، آسمان و مردم امروز همکاری داشته است. او ۲۱ خرداد ماه در حالی که قصد سفر به خارج از کشور را داشت بازداشت و ممنوع الخروج شد. هرچند او یک روز پس از بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد اما مادرش به روز می گوید: “متاسفانه سولماز را که می خواست برای ادامه تحصیل از ایران برود بازداشت کردند و گفتند بابت ارتباط با بی بی سی و وی او ای. روز اول که ما رفتیم دادسرا، آقای قطبی در دادسرای رسانه گفت من می دانم که تو می خواهی بروی با وی او ای کار کنی. هرچه هم ما گفتیم شما مدرک یا سندی نشان بده که اصلا چنین ارتباطی وجود داشته یا قول و قراری گذاشته شده که بچه من می خواهد برود با وی او ای کار کند،هیچ سندی نداشتند و در نهایت به این دو اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری را دادند که هیچ چیز مشخص و ضابطه مندی نیست که آدم بگوید این اتفاق افتاده یا من این کار را کرده ام و بنابراین محکوم شده ام”.

او می افزاید: «من به عنوان یک مادر امیدوار بودم که سولماز تبرئه و پرونده بسته شود اما می دانستیم و روند این سالها نشان داده بود که امکان ندارد پرونده ای بخصوص برای روزنامه نگاران تشکیل شود و حکمی ندهند. پرونده هم که رفت پیش آقای مقیسه ما مطمئن شدیم که حکم سنگینی می دهد و او هم اشد مجازات را برای هر دو اتهام صادر کرد».

درباره مصادیق اتهامات منتسب به سولماز ایکدر سوال می کنم.مادرش می گوید: “از تبلیغ علیه نظام هیچ چیزی به ما نگفتند که چرا. من با وکیل که پرونده را خوانده بود صحبت کردم و بعد از جلسه دادگاه هم از سولماز و هم وکیل اش پرسیدیم چی بود، هیچ چیز مشخصی نبوده و قاضی اصلا وارد فاز تبلیغ علیه نظام نشده بود که اگر دفاعی دارند ارائه دهند. هیچی. احتمالا همان روزنامه نگار بودن مصداق تبلیغ علیه نظام است، همان فعالیت روزنامه نگاری که همه بچه های روزنامه نگار می کنند. برای توهین به رهبری هم یکسری استاتوس های سولماز را از فیسبوک در آورده بودند، ۳ استاتوس را برجسته کرده و مبنای اتهام قرار داده بودند.”

خانم گارسچی می افزاید: “کلیت اش یک پرونده خیلی قطوری بود، تک تک مصاحبه هایی که سولماز به عنوان روزنامه نگار در تمامی این سال ها گرفته یا گزارش هایی که نوشته بود در پرونده وجود داشت. همه فیسبوک و توییتر سولماز را پرینت گرفته بودند و در پرونده بود اما آنچه که توهین به رهبری گرفته بودند ۳ استاتوس فیسبوکی سولماز بود”.

وی در ادامه می گوید که حکم دخترش بابت کاری که او انجام نداده صادر شده: “با این ذهنیت دختر من وارد دادسرا شد که قرار است برود با وی او ای کار کند و ما نباید بگذاریم برود با وی او ای کار کند و حالا برویم یک سندی پیدا کنیم. خب هیچ سندی پیدا نشده بود اما بالاخره یک چیزی جور کردند به اسم تبلیغ و توهین. سولماز یک دادگاه دیگری هم داشت با اتهام توهین به مقامات نظام که آن را دادگاه کیفری جریمه نقدی کرد این یکی را اما فرستادند دادگاه انقلاب که آقای مقیسه چنین حکمی داد”.

سولماز ایکدر دانشجوی محروم از تحصیل است: “سولماز را از دانشگاه اخراج کردند و اجازه تحصیل در مملکت خودمان را به او ندادند حالا او قصد داشت در خارج از کشور ادامه تحصیل دهد که آن را هم اجازه ندادند، این حکم را دیگر نمی توان توجیه کرد جز اینکه دختر من روزنامه نگار است و همین به خودی خود در این مملکت جرم است. اما من امیدوارم این حکم در دادگاه تجدیدنظر نقض شود.”

خانم گارسچی سپس توضیح می دهد: “با توجه به اینکه الان هم چند تن دیگر از همکاران دختر من بازداشت شده اند و در طی این سالها مدام شنیده ایم روزنامه نگاری بازداشت یا محکوم شد و… این فضای ناامنی شدید را نه فقط برای کسانی که در رسانه ها در ایران فعال هستند بلکه بر خانواده های آنها هم حاکم کرده اند، این واقعا نقض حقوق انسانی ما است. بچه ما دارد روزنامه نگاری می کند، کاری که حداقل در ظاهر باید احترام داشته باشد اما هر روز باید فکر کنیم امروز بازداشت می شود؟ فردا بازداشت می شود؟ محکوم می شود؟ حکم اش را اجرا می کنند؟ زندگی کردن در این فضای ناامنی برای خانواده ها بخصوص برای یک مادر و یک پدر بسیار سنگین است. حالا اگر در ایران مردم می گویند که می توانیم برای فردایمان برنامه مشخصی داشته باشیم، اینها اصلا نمی دانند که فردا زندان هستند یا چی؟ ظلم مضاعفی به خانواده های بچه ها می شود و متاسفانه در تمام این سالها این بخش خیلی کم دیده شد که چقدر ما خانواده ها تحت فشار هستیم فقط به خاطر اینکه بچه های مان روزنامه نگار هستند.“ 

طی هفته اخیر ۴ روزنامه نگار توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده اند که هیچ خبری از وضعیت آنها در دست نیست. عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، سامان صفرزائی و آفرین چیت ساز همچنان تحت بازجویی هستند و درحالیکه سایت های امنیتی وابسته به سپاه اتهامات متعددی متوجه آنها کرده اند اما دستگاه قضایی تاکنون از توضیح اتهامات و علل بازداشت آنها خودداری کرده است. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی این بازداشت ها را تسویه حساب سیاسی خوانده است.

همزمان البته روزنامه نگاران دیگری نیز در زندان به سر می برند، از جمله سعید رضوی فقیه، حسین نورانی نژاد، سراج الدین میردامادی، خسرو و مسعود کردپور،جیسون رضائیان.