بنری که دردسر ساز شد؛ هفته وحدت یا تفرقه؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» حذف نام بلوچستان از پوسترهای تبلیغاتی

نصب بنرهای تبلیغاتی با مضامین تحریک‌کننده در سطح شهر زاهدان و دانشگاه استان سیستان و بلوچستان با انتقاد برخی از فعالین این استان روبرو شده است.

وبسایت کمپین فعالین بلوچ، تصویر یکی از این بنرها را منتشر کرده که تبلیغاتی برای برگزاری مراسم هفته وحدت را نشان می‌دهد. در فراخوان برگزاری “جشن بزرگ وحدت” در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، نام “بلوچستان” حذف شده است.

این گزارش با عنوان “بنر تبلیغاتی هفته وحدت در زاهدان نماد تفرقه شد” افزوده که نصب بنرها، با واکنش مردم در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده و پس از آن برخی از تابلوها در سطح شهر اصلاح و در آنها عنوان، نشانی درست آن یعنی “دانشگاه سیستان و بلوچستان” نقش بسته است.

تحقق وحدت اسلامی یکی از بزرگترین وعده‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی و حامیان وی بود. در همین راستا در آذرماه سال ۶۰ به پیشنهاد آیت‌الله منتظری و حمایت آیت‌الله خمینی، هفت روزی که میان شیعیان و اهل سنت در مورد تولد پیامبر اسلام اختلاف وجود دارد، هفته وحدت نامیده شد.

اما سال گذشته همزمان با پایان کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی نیروهای امنیتی و نظامی، از ورود سنی‌ها و مولوی‌عبدالحمید به تنها نمازخانه اهل سنت در تهران جلوگیری کردند؛ موضوعی که با اعتراضات زیادی روبرو شد.

آنزمان نیز بار دیگر موضوع حذف نام “بلوچستان” از سربرگ‌های برخی ادارات با انتقادات زیادی رو برو شد.

پیشتر نیز در همین ارتباط مولوی عبدالحمید گفته بود “آنچه مایه نگرانی مردم است” این شنیده‌هاست که “عده‌ای قصد دارند واژه بلوچستان را از نام استان حذف کنند و استان را به بخش‏های سیستان، مکران، ولایت و… تقسیم کنند، و این مسئله همه اقشار را نگران کرده است.”

او تاکید کرده بود: “کسانی که به دنبال پروژه حذف نام بلوچستان هستند قصد دارند در منطقه فتنه قومی و مذهبی ایجاد کنند و ملت را ناراضی کنند.”

استان سیستان و بلوچستان با بیش از دو میلیون نفر جمعیت در جنوب شرقی ایران قرار دارد و با حدود ۱۸۷۵۰۲ کیلومتر مربع وسعت، از پهناور‌ترین استان های ایران محسوب می‌شود. مرکز این استان زاهدان است و شهرستان‌های ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زابل، زابلی، زهک، سراوان، سرباز، سیب سوران، کنارک، هیرمند، نیک شهر و میرجاوه از جمله شهرهای آن هستند.

این استان از جمله استان‌های دارای تنوع قومی است، اما بیشتر ساکنان آن را بلوچ‌های سنی مذهب تشکیل می‌دهند.

تلاش برای رفع نابرابری‌های مذهبی یکی از وعده حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم به اقلیت‌های مذهبی و به ویژه اهل‌سنت است.