ایران، بهشت بازرگانان

تریبون دو ژنو
تریبون دو ژنو

» نگاه تریبون دوژنو به وقت پایان تحریم ها

فروش موشک به تهران، رآکتورهای اتمی، قراردادهای مختلف… روسیه تعداد قراردادهای خود با ایران را افزایش داده. و البته روسیه در این راه تنها نبوده…

دوباره شروع شد. کمتر از سه هفته پس از پیش‌توافق “تاریخی” که درخصوص برنامه اتمی ایران در لوزان به امضاء رسید، مذاکره کنندگان روز چهارشنبه و پنج شنبه در وین گردهم آمدند تا در رابطه با جزئیات توافق نهایی که قرار است تا ۳۰ ژوئن به انجام برسد، به مذاکره بپردازند؛ مباحثات دشواری که هر لحظه ممکن است از مسیر خود منحرف شود. با این حال، فرضیه لغو تحریم های اعمال شده علیه ایران دورنمایی جذاب به سوی بهشت اقتصادی سرزمین پارس ایجاد کرده است.

روسیه از هم اکنون گام های خود را برداشته. کرملین حتی ده روز پیش به دنبال اعلام لغو ممنوعیت فروش یگان‌های ضدهوایی روسی اس-۳۰۰، موجب حیرت جامعه بین المللی گردید؛ این قرارداد در سال ۲۰۱۰ به منظور اعمال فشار بر تهران به حالت تعلیق درآمده بود. با این حال، مسکو خاطرنشان ساخته که شش ماه زمان لازم است تا تولید این موشک ها به پایان برسد. به موازات این مسأله، مقامات روسی درخصوص ساخت دو رآکتور جدید اتمی در نیروگاه بوشهر و چهار رآکتور دیگر در مرکزی که بعداً مشخص خواهد شد، درحال مذاکره با سران جمهوری اسلامی هستند.

روز سه شنبه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، قبل از اینکه سخنانش در مسکو تکذیب شود گفت که روسیه به فکر نفت ایران در ازای تأمین برخی کالاهاست: غلات، گوشت، مصالح ساختمانی، توربین های گازی،… یک معامله حیرت آور! روسیه، به عنوان اولین تولیدکننده نفت جهان، به هیچ وجه کمبودی از نظر طلای سیاه ندارد. ولی مسکو قصد کرده از زمان لغو تحریم ها به یک شریک مهم و اجتناب ناپذیر برای ایران تبدیل شود و بر قیمت نفت خام تأثیر بگذارد؛ به واقع در صورتی که ایران تولید نفت خود را افزایش دهد، قیمت آن به شدت پایین خواهد رفت.

 

یک بازار وسوسه انگیز

از قرار معلوم، روسیه تنها کشوری نیست که به سوی این بازار ۷۷ میلیون نفری که درب های آن کم کم به روی سرمایه‌گذاران باز می شود خیز برداشته. روزنامه “اکونومیست” اخیراً به اهمیت این بازار که علی رغم تحمل تحریم‌های بین المللی به عنوان هجدهمین اقتصاد جهان شناخته می شود اشاره کرد؛ بازاری که بی شک به تجهیزات و فن آوری نیاز دارد تا بتواند بهره برداری از ثروت های زیرزمینی خود را احیا سازد: اولین ذخایر گازی جهان؛ چهارمین ذخایر نفتی جهان؛ نهمین ذخایر مس و یازدهمین ذخایر سنگ آهن در جهان.

کشورهای اروپایی مدت هاست رؤیای گاز ایران را در سرمی پرورانند تا بتوانند از وابستگی خود به هیدروکربن‌های روسیه بکاهند. ولی ازسوی دیگر، هیأت های بازرگانی آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، لهستانی، و جمهوری چک برای رفتن به تهران صف کشیده اند تا این فرصت را ازدست ندهند. از دید برخی کارشناسان، این گشایش به مانند گشایش بازار روسیه پس از فروپاشی شوروی است.

 

سوئیسی ها نیز بیکار ننشسته اند

به هرحال ایالات متحده در رأس قرار دارد؛ کشوری که به شکلی تناقض آمیز و به لطف تحریم های اعمال شده توسط خود واشنگتن، درحال افزایش مبادلات اش با ایران است. بوئینگ از هم اکنون چندین قرارداد را به امضاء رسانده. و جنرال موتورز تبلیغات گسترده ای را در سطح شهر تهران تحت عنوان “ما برگشتیم” آغاز کرده. قبل از سال ۲۰۱۲، این شرکت پژو بود که ۳۰ درصد از بازار اتومبیل ایران را دراختیار داشت.

سوئیسی ها نیز در مسابقه حضور دارند. روز یکشنبه یک هیأت سوئیسی در معیت سفیر سابق، لیویا لو، به تهران سفر کرد. علی رغم بالا بودن ارزش فرانک، کالاهای سوئیسی به لحاظ کیفیت مشتری خود را در ایران دارند. و شاید این کشور به دلیل میزبانی مذاکرات اتمی مشمول الطاف بیشتری نیز بشود.

منبع: تریبون دو ژنو، ۲۱ آوریل