بالاخره مذاکرات اتمی شکست خورد

لوموند
لوموند

» گزارش لوموند

پس از یک هفته مذاکرات فشرده در وین، ایران و قدرت های جهانی نتوانستند قبل از تاریخ تعیین شده ۲۴ نوامبر به توافق جامعی درخصوص برنامه اتمی ایران دست یابند.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، اعلام کرد که عوامل این پرونده تصمیم گرفتند یک مهلت اضافی ۷ ماهه برای مذاکرات درنظر بگیرند و آن را تا تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ تمدید کنند. ایده تمدید مذاکرات که مدت ها به دلیل خطرات موجود به مثابه یک تابو قلمداد می شد، از روز شنبه در وین بر زبان ها افتاد. ولی زمان طولانی این مهلت جدید یک ناکامی بزرگ برای مذاکره کنندگان محسوب می شود.

آقای هاموند خاطرنشان کرد که مذاکرات میان جمهوری اسلامی و قدرت های جهانی براساس مفاد توافق نامه مقدماتی منعقد شده در ژنو در نوامبر ۲۰۱۳ ادامه خواهد یافت.

 

قرار ملاقات بر باد رفته

عوامل این پرونده پس از ده سال تلاش های بی ثمر، امید بسیاری به مذاکرات این هفته بسته بودند تا بلکه بتوانند به توافقی برسند که راه را برای عادی سازی روابط با ایران بگشاید. با اینکه اختلافات شدیدی میان ایران و کشورهای غربی وجود دارد، ولی مذاکرات هیچ گاه تا این حد به هدف نزدیک نشده بود: برای اولین بار، هیأت آمریکایی و ایرانی به طور مشترک خواستار رسیدن به نتیجه بودند و به علاوه، حسن تفاهم وزرای خارجه دو کشور نیز مشهود بود. به واقع می توان گفت که این قرار ملاقات ها به شکلی بیهوده بر باد رفت.

ولی آقای کری روز دوشنبه ۲۴ نوامبر همچنان خوش بین بود و اظهار داشت که ایران و قدرت های جهانی “پیشرفت های مهمی” انجام داده اند. وزیر خارجه آمریکا با قدرت از تصمیم تمدید مذاکرات دفاع کرد و از جامعه بین المللی و کنگره آمریکا خواست که آنها نیز از این مسأله حمایت کنند. او در وین گفت: “واقعاً حماقت است اگر بخواهیم مذاکرات را رها کنیم.”

رییس جمهور حسن روحانی نیز روز دوشنبه اظهار داشت که مواضع ایران و گروه شش کشور به یکدیگر نزدیک شده.

 

ضررهای دوجانبه

خطراتی که تمدید این مذاکرات به مدت یک سال می تواند به دنبال داشته باشد، بسیار قابل توجه است. درحقیقت، رقابت برای دستیابی به بمب اتمی در منطقه خاورمیانه سرعت خواهد گرفت. عربستان سعودی، رقیب تاریخی ایران، از هم اکنون پایه های یک برنامه اتمی صلح آمیز را ریخته است. به علاوه ممکن است مقوله مبارزه با تکثیر اتمی نیز متزلزل شود.

جدا از مسأله تکثیر اتمی، قدرت مانور رؤسای جمهور ایران و آمریکا به شکلی قابل توجه تضعیف خواهد شد. تمدید مذاکرات همچنین یک نشانه منفی فرستاده و احتمالاً باعث تقویت اردوگاه مخالفان توافق در دو کشور خواهد شد.

درحالی که رؤسای جمهور با مخالفت شدید رقبا در کشورشان روبرو هستند، اکنون باید بار شکست در مذاکراتی را که از یک سال پیش تاکنون دنبال شده بود نیز به دوش بکشند.

منبع: لوموند، ۲۴ نوامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran