سریال 26 قسمتی “راه بی پایان” محصول شبکه سه سیما چها رشنبه ها ساعت 30⁄20 بوقت تهران پخش می شود. نگاهی داریم به این سریال روز.
تهیه کننده: مصطفی عزیزی ، کارگردان: همایون اسعدیان، نویسنده: علیرضا بذرافشان- مهدی شیرزاد، مدیرتولید: علیرضا ابوالقاسمی نژاد، فیلمبردار: جواد صفا، صدابردار: ساسان نخعی، منشی صحنه: پریسا گرگین، طراح صحنه ولباس: مشکین مهرگان، طراح چهره پردازی: مهرداد میرکیانی، مدیرتدارکات: مهدی پرویزجلیلی، عکاسان: مهدی دلخواسته – رضا عزیزی، جلوه های ویژه: عباس شوقی.
بازیگران: آتیلا پسیانی – فرهاد اصلانی – هومن سیدی- آزاده صمدی- سید مهرداد ضیایی- مهران رجبی- مهدی باغی- محبوبه بیات- بیتا سحرخیز- حمید مهین دوست- فرمیسک فاریا- بابک بهشاد- حمید رضا هدایتی- علاء محسنی – زویا امامی- مجید یاسر- مهری امیرحسینی.
موجز و تاثیرگذار
جلب کارگردانان سینما به تلویزیون دریکی دوسال گذشته دامنه وسیعتری گرفته است. ابراهیم حاتمی کیا- محمد رضا هنرمند- کمال تبریزی- رسول صدرعاملی- سیروس الوند و… حالا همایون اسعدیان که “ راه بی پایان” سومین ساخته اوست.
منصورپوروطن “هومن سیدی” جوانی است که بدنبال ماجرایی احساسی بطورغیر قانونی از کشورخارج شده و حال پس ازگذشت ده سال به کشور و نزد خانواده اش بازمی گردد. مادرش فوت کرده وپدرش که باسفراوموافق نبوده است اورابه راحتی نمی پذیرد. منصور در مزارمادر با پدرش آشتی می کند، او که با طرح تولید پروتز داخلی بدن به کشور بازگشته است به همراه دوست قدیمی اش وحید “مهدی باغی” با مراجعه به مرکز پلیمردرمی یابد که زمان طولانی برای اجرای این کار از طریق دولتی، نیازاست. درپی یافتن سرمایه گذاری خصوصی با بهزاد توتونچی “آتیلا پسیانی” روبرومی شود. منصورکه برای یافتن سرمایه گذاری خصوصی و ازسرکنجکاوی به شرکت توتونچی رفته با دیدن غزل “آزاده صمدی” معشوقه سابقش کاملا به هم می ریزد. از طرفی اکبرابوالحسنی “فرهاد اصلانی”، شریک توتونچی او را تشویق به سرمایه گذاری درطرح منصورمی کند. ابوالحسنی، منصور را به توتونچی معرفی می کند. توتونچی به محض دیدن منصوراو را به خاطرمی آورد. ازطرف دیگر، مینا “بیتا سحرخیز” خواهرمنصور سعی دارد دینش رابه منیر “محبوبه بیات” رئیس کارگاه خیاطی ادا کند و از شر او خلاص شود. توتونچی از پیشنهاد ابوالحسنی بشدت به هم ریخته است. دراین میان غزل سعی دارد در کارگاه منصور نقش موثری داشته باشد، ابوالحسنی که انتظار پاسخ توتونچی را نداشته، سعی دارد تا با فشارهای مالی، نظراو را تغییردهد. درگیری این دو شدت می گیرد و توتونچی از منصورمی خواهد کارگاه را زودتر به نتیجه برساند. دراین میان منصور که از حضورغزل درکارگاه عصبی است اوضاع کارگاه را ناخواسته متشنج می کند. منصور و غزل فضای پرتنشی را در روابط شان می گذرانند. درگیریهای توتونچی وابوالحسنی به اوج خود می رسد. توتونچی حتی نمی تواند برجش را بفروشد وبالاخره اولین چکش برگشت می خورد و راهی زندان می شود، اما با وساطت ابوالحسنی از زندان آزاد می شود. توتونچی بخشی از حقایق پشت پرده را برای منصوربازگو می کند و از طرف دیگر سعی در حسابرسی مخفی شرکت دارد. ابوالحسنی ازکامران تمدن “سید مهرداد ضیایی” دایی غزل می خواهد که چند مراقب برای توتونچی بگذارد، توتونچی که منتظرپاسخ نیک نظر “مسعود کرامتی” است وانمود می کند باید به سفربرود. گروه در کارگاه جدید شروع به کارمی کند و همه چیزخوب پیش می رود، توتونچی با شنیدن گزارش تکان دهنده حسابرس روحیه خود را می بازد. حسابرس توسط افراد ابوالحسنی به قتل می رسد. ابوالحسنی، توتونچی را تهدید می کند که بهتر است دست از کنجکاوی بردارد و توتونچی نیز عاجزانه ازاو می خواهد به او اجازه دهد همه چیز را فراموش کند و از ایران برود. افراد ابوالحسنی همچنان او را تعقیب می کنند اما توتونچی نیزموفق به فرارمی شود و با مراجعه به یک صرافی اقدام به حواله تمام دارائیش به حسابی در یک بانک خارجی می کند و…
ساختارعلی ومعلولی وتصاعدی وقایع ازنقاط قوت ساختمان فیلمنامه به حساب می آید. چیدن منطقی رویدادها واتفاقات درفیلمنامه- استفاده ازشیوه روایت موازی- شخصیت پردازی مناسب ودیالوگ نویسی متناسب با شخصیت ها ازعواملی است که به درستی درساختمان فیلمنامه به کارگرفته شده، وما با فیلمنامه ایی منسجم وگیرا مواجه هستیم.
در واقع فیلمنامه نویس درطرح روایت خود پیش فرضهای مخاطب رابه هم می ریزد ودردادن اطلاعات به مخاطب بسیارموجزوزیرکانه عمل می کند. وهمین باعث جذاب شدن داستان برای مخاطب می شود. اسعدیان هم قاب بندی وپلان بندی های خودرا متناسب وخلاقانه با فیلمنامه انجام داده است. ترکیب بندی های دوتایی وسه تایی- تاکید گذاری مناسب با شخصیت ها- تشخص بخشیدن به مکان رویداد و… ازنقاط شاخص کارگردانی اوست. استفاده ازرنگ های سردوگرم مناسب درصحنه ها ازعناصرتاثیرگذاردرطراحی صحنه ولباس می باشد که به خوبی مورد استفاده قرارگرفته، بازیها دارای درجات مختلفی می باشد.
آتیلا پسیانی- فرهاد اصلانی قدرتمند تر از دیگران به ایفای نقش خود می پردازند وکاملا با نگاهی متفاوت وتحلیلی گیرا با نقش هایشان مواجه می شوند. اما بقیه بازیگران درهمان سطح ظاهری نقش خود می مانند وعنصرخلاقانه ایی دربازی خود بروزنمی دهند.