ی.ر.چ با همدستی فردی به نام رحیمی

نویسنده
نازنین کامدار

» رونمایی از یک " عامل اصلی اخلال ارزی" دیگر

با آشکار شدن ابعاد سونامی تورم و گرانی که پیش بینی می شد پس از جهش قیمت ارز بروز یابد، نهادها و رسانه های حکومتی کماکان در حال “ریشه یابی” و “اخلالگر شناسی” در بحران ارزی هستند.آخرین اخلالگر، با این عنوان معرفی شده: “ی.ر.چ”. وی البته همدستی هم دارد: رحیمی.

تا پیش از این وزارت اطلاعات علاوه بر اعلام بازداشت نزدیک به ۴۰ نفر به عنوان “اخلالگر ارزی”، از دو صرافی در دبی به عنوان عاملان اصلی نام برده بود.
پس از آن، محمود احمدی نژاد در یک نشست خبری با رسانه های داخلی، تعداد اخلالگران را ۲۲ نفر اعلام کرد.

سخنگوی قوه قضاییه هم این تعداد را ۳۰ نفر دانست و ناگهان محمد رضا رحیمی، معاون اول احمدی نژاد از فردی به نام “جمشید بسم الله” به عنوان عامل اصلی بحران ارزی نام برد که وزیر اطلاعات از هویت او ابراز بی اطلاعی کرد.
روز گذشته اما، یک عامل اصلی جدید دیگر در بحران ارزی اخیر از سوی خبرگزاری مهر رونمایی شد.

این خبرگزاری در گزارشی با عنوان “سرشاخه اخلال ارزی را بشناسید”، از فردی با نام مخفف “ی.ر.چ” به عنوان عامل اصلی نام برده و از بازداشت وی به دست “سربازان گمنام امام زمان” خبر داده است.
مهر در گزارش خود، با انتشار چند عکس از یک صرافی در خیابان بهشتی تهران، و نیز نام بردن از برخی شرکت های متعلق به فرد مذکور، عملا کدهای لازم برای شناخته شدن او را منتشر کرده و نوشته: “سرشاخه اخلال ارزی در زمستان سال گذشته فردی است؛ به نام «ی. ر.چ» که هم اکنون در بازداشت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور قرار دارد. او که اهل کردستان است و نامش از سال ۸۵ به بعد در سنندج بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده است، به صورت خانوادگی کارهایش را جلو می‌برد. «ی. ر.چ» ابتدا شرکت تولیدی و صنعتی «خ.ز» که با برند ماءالشعیر به نام«ا» معروف‌تر شد، با اقدامات «خیرخواهانه نما» و همچنین راه‌اندازی مجتمع‌های رفاهی و تفریحی با باندهای ثروت و قدرت ارتباط برقرار کرد و از آن پس بود که دیگر کردستانی‌ها، او را بیشتر شناختند. برهمین اساس، شرکت «ا» در خردادماه ۱۳۸۳ در ایران تاسیس و از خردادماه سال ۱۳۸۵ کار خود را آغاز و با راه‌اندازی خطوط تولید در شرکت «خ.ز» هم اکنون ماءالشعیر تولید می‌کند. وضعیت طوری پیش رفت که او روز به روز قدرت مالی و اقتصادی‌اش بیشتر و بیشتر شد و با حمایت‌های باندهای ثروت و قدرت، روی به دریافت تسهیلات بانکی آورد، این در حالی بود که او در روزهای اول فعالیتش در عرصه اقتصادی، هرجا می‌رفت، می‌گفت، «نیازی به پول دولت ندارم و می‌خواهم اشتغالزایی کنم». «ی. ر.چ» به واسطه برخی‌ها، حتی پایش در ورزش کشور و آنهم فوتبال باز شد و اتوبوس «VIP» مجلل در اختیار یکی از تیم‌های پرطرفدار پایتخت قرار داد و همان زمان بود که برخی رسانه‌های ورزشی نوشتند، معلوم نیست چرا این اتوبوس مجلل به صورت غیرطبیعی در اختیار این باشگاه قرار گرفته است! او در عین حال توانست علاوه بر دریافت لوح تقدیر وزارت صنعت به عنوان واحد صنعتی نمونه در سال ۸۷، و چندین لوح تقدیر دیگر، در همایشی که با عنوان جشنواره ملی کارآفرینان برتر با حضور رئیس جمهور برگزار شد، به عنوان کارآفرین برتر مورد تقدیر قرار گرفت. بعدها ابهامات درباره نفوذهای اقتصادی «ی. ر.چ» فزاینده شد و در ادامه او با همراهمی باندهای ثروت و قدرت، یکی از بزرگترین صرافی‌های ایران «ز» را با دریافت مجوز رسمی صرافی نوع اول از بانک مرکزی به شماره ثبت «۴۲۰۴۶۸» را تاسیس کرد”.

خبرگزاری مهر در ادامه می نویسد: “براساس اطلاعات موجود، شرکت تضامنی «ی.ر.چ» و شریک برای فعالیت صرفا خرید و فروش نقدی ارز غیرالکترونیک و خرید و فروش مسکوکات طلا و نقره در محل صرافی به آدرس استان تهران- شهر تهران- خیابان… میدان… نبش خیابان… پلاک ۲ با سرمایه اولیه ۲۰۰ میلیون تومان در زمستان سال گذشته با مدیریت خانوادگی روی کار آمد. با تاسیس این صرافی بزرگ، این بار نام «ی. ر. چ» در پایتخت ایران و آنهم در بازار ارز بر سرزبان افتاد؛ یکی از معدود صرافی‌هایی که در دوبی هم دفتر راه انداخت و از این پس، ماموریت او گویا توزیع سهمیه‌های ارزی ارزان برای ساماندهی بازار ارز و کنترل قیمت‌ها بود؛ سهمیه‌هایی که خوشبختانه هم اکنون حذف شده است اما در گذشته - زمستان سال ۹۰- بوی رانت و سوء‌استفاده از ثروت ملی کشور را می‌داد. در همین حال، روایت است که او بعد از جلسه در بانک مرکزی، در تاریخ ۱۵ مهرماه سال ۹۰ در شعبه ارزی پارسا بانک ملی ایران افتتاح حساب کرد و در زمستان با همراهی باندهای ثروت و قدرت، ارز‌های سهمیه‌ای ارزان به این حساب و از آنجا به بانک ملی در دوبی منتقل می‌شد؛ ارزهایی که ظاهرا به بازار نمی‌رفت و در جاهای دیگر نگهداری می‌شد و همین موضوع به علاوه اقدامات مشابه اخلالگران دیگر، موجب شد تا در اواسط زمستان پارسال، قیمت دلار رکوردزنی کند. گفته می شود صرافی‌های مستقر در دوبی کارشان فروش ارزهای سهمیه ای به واردکنندگان به قیمتی بالاتر بود به گونه ای که برخی شرکت‌های مستقر در دوبی دست از تجارت کشیدند و صرفا آن ارزها را می‌فروختند. در نهایت پیگیری‌ها از سرنوشت ارزها آغاز شد و سرانجام منجر به دستگیری «ی.ر.چ» توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور شد، البته فرد دیگری هم در این باره تحت پیگیری امنیتی و اطلاعاتی قرار دارد”.

 مهر در پایان، با طعنه به مقامات دولت می نویسد: “حال این پرسش مطرح است که معرفان او و دیگران به بانک مرکزی برای دریافت سهمیه‌های ارزی ارزان چه کسانی بودند؟ این موضع فعلا تحت بررسی است و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در صورت لزوم، قطعا جعبه سیاه پرونده این اخلالگر و دیگر اخلاگران ارزی را رازگشایی خواهند کرد. در عین حال، باید توجه داشت گردش روزانه ارزی این صرافی بزرگ که در تهران و دوبی دفتر دارد، دهها میلیون دلار برآورد می‌شود”.

 با رمزگشایی کدهای موجود در گزارش مهر و از طریق یک جستجوی ساده در اینترنت مشخص می شود که فرد مورد نظر این گزارش، نامش “یدالله روز چنگ” بوده که صاحب شرکت “خورشید زریوار” است و ماء الشعیر “ایستک” را تولید می کند.
او یک صرافی در خیابان بهشتی تهران به نام “صرافی زریوار” دارد که هم اکنون تعطیل است.

اما در همین جستجو، مشخص می شد که خبر بازداشت وی را پیش از این منتشر شده و از فردی به نام “علی رحیمی” هم به عنوان شریک او یاد شده است.

نام علی رحیمی و تاکید گزارش مهر بر خاستگاه این فرد یعنی کردستان و سنندج، گمانه زنی هایی درباره نسبت فامیلی علی رحیمی و محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت محمود احمدی نژاد که “جمشید بسم الله” را عامل اخلال ارزی می داند، به وجود آورده است.
مهر اگر چه هیچ اشاره ای به شخص محمد رضا رحیمی نکرده، اما تاکید او بر “معرفان ی.ر.چ” و اصرارش بر حمایت “باندهای قدرت ثروت” از یدالله روز چنگ، اذهان را به سمت وجود ارتباط بین این فرد و محمد رضا رحیمی سوق داده است.

همزمان با انتشار مطلب خبرگزاری مهر، غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه هم درباره “جمشید بسم الله” سخن گفته و همزمان از صدور کیفر خواست برای اخلالگران بازار ارز در آینده نزدیک خبرداده است.

به نوشته ایسنا، اژه ای در نشست هفتگی خود با خبرگزاری ها گفته است: “تعدادی در این زمینه دستگیر شدند ولی اینها متفاوت هستند. همه‌ آنها اخلال‌گر به معنای اینکه قصد ضربه زدن به نظام را داشته باشند، نیستند. بعضی‌ها ممکن است اخلال کرده باشند اما در این حد نباشند. پرونده این افراد در حال بررسی است و هنوز کیفرخواست در مورد هیچ کدام صادر نشده است اما آنطوری که از دادستان تهران سوال می‌کردم نسبت به بعضی از این افراد مهم انشاءالله به زودی کیفرخواست صادر خواهد شد ولی تا الان هنوز کیفرخواستی در این خصوص صادر نشده است”.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد اظهارات اخیر معاون رحیمی در خصوص دستگیری فردی به نام جمشید بسم‌الله و تاثیرگذاری وی در اخلال‌گری‌های بازار ارز و اقدام دستگاه قضایی هم گفته است: “با توجه به اسمی که برده شد، این موضوع را نه می‌توانم تایید و نه می‌توانم رد کنم اما بدانید که مسائل امروز ارزی به یک علت بستگی ندارد و این‌گونه نیست که یک فرد بتواند قیمت‌ها را بالا و پایین ببرد”.

به این ترتیب قدرت در ایران،به معرفی “عامل اصلی اخلال ارزی” رسیده و دولت از “جمشید بسم الله” سخن می گوید و منتقدان دولت از “ی.ر.چ” و شریک کودتانی او به نام “رحیمی”.