اسیر حواشی تندروها نباید شد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس در مصاحبه با روز:

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه با “روز” میگوید که شرط لازم برای اینکه گفتگوی تلفنی تبدیل به مذاکره ای مستقیم و دیدار روسای جمهور ایران و امریکا شود این است که حاکمان دو کشور از حواشی بپرهیزند و اسیر تنش های احتمالی نیروهای افراطی و تندرو نشوند.

صفر نعیمی معتقد است که اگر حاکمان دو کشور براساس منافع ملی کشور خودشان و نه براساس خواسته های سران برخی کشورهای جنگ طلب و همچنین نیروهای افراطی داخلی پیش بروند روابط دو کشور به سمت عادی شدن پیش خواهد رفت.

گفتگوی تلفنی باراک اوباما و حسن روحانی که از آن به عنوان رویدادی تاریخی در رسانه های بین المللی یاد می شود و بازتاب جهانی زیادی را به دنبال داشته یکی از بی سابقه ترین رویدادها در عرصه 35 ساله دیپلماسی جمهوری اسلامی بوده است. یک روز قبل از این گفتگوی تلفنی، وزرای خارجه دو کشور در اجلاس 5 بعلاوه یک با یکدیگر دیدار کرده و براساس گزارش رسانه ها نیم ساعت با هم مذاکره کرده بودند.

صفر نعیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سایت خارجی مجلس در مصاحبه با “روز” مذاکره تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما را مثبت ارزیابی کرده می گوید: این اتفاقی که افتاد به مراتب صدها بار از اتفاقاتی که نیفتاده بهتر است همانطور که مقام معظم رهبری و همچنین امام راحل در زمان حیات شان گفته بودند ما مشکلی با مردم هیچ کشوری نداریم. ما مشکلی با مردم امریکا نداریم و مشکل ما حکامی هستند که اگر زیاده روی را کنار بگذارند و حق و حقوق ملت ها را محترم بشمارند و براساس قواعد و تعهدات سازمان ملل حسن همزیستی را سرلوحه خود امور قرار دهند ما با آنها هم مشکلی نداریم.

از این نماینده مجلس سوال میکنم که آیا می توان این گفتگوی تلفنی را مقدمه ای برای دیدار مستقیم روسای جمهور دو کشور دانست و اصلا چگونه چنین اتفاق ممکن است؟ میگوید: دقیقا همین طور است منتها حاکمان دو کشور باید از حواشی بپرهیزند چرا که یکسری از عوامل داخلی هر دو کشور انتظار دارند این مناسبت ها عملی نشود و دو کشور به هم نزدیک نشوند چرا که نان و دستاوردشان از اختلافات دو کشور است. شاید آنها یکسری تنش هایی برای مسولین هر دو کشور ایجاد بکنند که از نزدیک شدن به هم باز بمانند. انتظار این است که سران هر دو کشور حواشی را فراموش کنند و نقطه نظرات خودشان را اعمال کنند و حرف های مخالفان را زیاد مد نظر قرار ندهند. آقای روحانی با یکسری آدم هایی که کج فهم و تنگ نظر هستند در داخل نظام روبروست و نباید این افراد موفق شوند او را از مسیرش باز بدارند. اوباما را هم سران برخی کشورها از جمله نتانیاهو ممکن است از مسیری که در پیش گرفته باز بدارند و از طرفی برخی نیروهای تندرو در داخل امریکا هم ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند اما لازمه پیشرفت در مناسبت های فعلی این است که خودشان براساس منافع ملی دو کشور و بدون توجه به تندروها و نیروهای افراطی جلو بروند.

به حضور موافقان و برخی از مخالفان رویکرداخیر دولت در قبال امریکا در فردودگاه و هنگام بازگشت حسن روحانی اشاره میکنم. مخالفانی که به سور حسن روحانی کفش پرتاب کرده اند و می پرسم منظورتان از نیروهای افراطی همین ها هستند؟ آقای نعیمی میگوید: اگر بخواهیم ساده انگاری کنیم و ساده بنگریم به مسائل می گوییم مخالفین و موافقین رد فرودگاه بودند. اما اگر بخواهیم درست نگاه کنیم می بینیم چه در ایران و چه در امریکا همه جمعیت کشور که موافق مذاکره یا دیدار اوباما و روحانی نبودند و نیستند. به هر حال این مساله مخالفانی هم دارد چه در امریکا و چه در ایران. چه بسا نامحرمان باشند کسانی که در فرودگاه کفش پرتاب کردند چه بسا محرمان باشند و مسائل را نادرست تحلیل کرده باشند. نباید همه را با هم قاطی کرد اما درعین حال باید توجه کرد که نیروهای افراطی و تندرو میداندار نشودن.

شما به ادامه روند فعلی خوش بین هستید؟ آیا امکان عادی سازی روابط بین دو کشور وجود دارد؟ اینها سوالاتی است که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ میگوید: من خیلی خوش بین هستم به نوبه خودم و به عوان یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انتظار دارم که دولت روحانی که دولت اعتدال، تدبیر و امید است خوب جلو برود. ما مساله هسته ای و تجریه ها را داریم مساله سوریه است و گفتگو ی تواند خیلی سوتفاهمات را رفع کند و به نفع منافع ملی ما است. آن طرف نگرانی ما این است که اوباما چه خواهد کرد در گام های بعدی. اگر او هم بر پایه اعتدال و تدبیر جلو برود و دولت اش را دولت معتدل و مدیر و مدبر و دولت امید بنامد فکر میکنم مشکلاتمان حل خواهد شد. اما اگر زیاده روی کند و بر مواضع غیر اصولی قبلی ها پافشاری کند مشکل ایجاد خواهد شد و روابط و کشور حالا حالا ها درست نمی شود.

اقای نعیمی می افزاید: آنها ادعا دارند بحث هسته ای ما خلاف حقوق بشر است درحالیکه ما بارها به انحا مختلف تاکید کرده ایم روند ما مسالمت آمیز است. برای هر کشوری در بحث صنعت، تجهیزات پزشکی و.. فراورده های هسته ای لازم است. این حق ما را به رسمیت بشناسند دست از حمایت از اسرائیل و کشورهای جنگ افروز بردارند و حداقل اینکه به آنها بفهمانند زمان جنگ و تقابل گذشته و زمان مصالحه و گفتگو است.

این نماینده مجلس سپس می گوید: دولت آقای روحانی مورد اعتماد مقام معظم رهبری و مردم است و ما هم در مجلس از سیاست های منطبق بر منافع ملی دولت در عرصه دیپلماسی حمایت میکنیم.

به گفته او محمدجواد ظریف قرار است در جلسه ای در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره دستاوردهای سفر به امریکا و مجمع عمومی سازمان ملل، اجلاس 5 بعلاوه یک و حواشی این سفر حضور یابد و با نمایندگان مجلس گفتگو کند.