وظیفه شرعی؛ همدلی بین اصلاح‌طلبان

نویسنده
مریم کاشانی

» تشکیل شورای جدید انتخاباتی

علی‌محمد غریبانی رییس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان خبر داد که مصوبه جدید این شورا مبنی بر تشکیل شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان توسط سیدمحمد خاتمی تایید شده و قرار است به زودی این شورای جدید تشکیل شود.

به گفته غریبانی “این شورا به‌منظور یکپارچه ساختن و انسجام کل اصلاح طلبان با ترکیب ۲۱ نفر دبیران شورای هماهنگی، ۱۱ نفر از کمیته راهبردی از شورای مشورتی و چند نفر دیگر از سایر تشکل‌های غیر عضو” تشکیل خواهد شد. او همچنین به خبرگزاری ایلنا گفته است: “پس از تحویل نامه آقای خاتمی با ما ایشان به طور شفاهی از ما خواستند به سرعت شورای‌عالی را تشکیل دهیم تا کار خود را آغاز کنیم که امیدواریم این مصوبه و دستور آقای خاتمی بتواند منشا خیر و همدلی بین اصلاح‌طلبان باشد تا بتوانیم یکپارچه‌تر از پیش با درک این مسئولیت سنگین به وظایف شرعی و قانونی خود عمل کنیم.”

غریبانی چند روز پیش هم علت تشکیل شورای جدید را “برای برون‌رفت از هر نوع موازی‌کاری و از بین‌بردن چندصدایی در جمع اصلاح‌طلبان و برای پرهیز از هر نوع اقدام متضاد و تضعیف‌کننده میان اصلاح‌طلبان بخصوص کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و کمیته راهبردی و شورای مشورتی و جلوگیری از اختلاف‌اندازی میان اصلاح‌طلبان و به منظور حفظ یکپارچگی و حفظ وحدت رویه و یک کاسه‌کردن روش‌های اجرایی میان اصلاح‌طلبان سراسر کشور” دانسته بود.

همچنین در اواخر شهریور ماه گذشته سیدحسین مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی از “ الگوی جدید ائتلاف” در میان اصلاح‌طلبان خبر داد و اعلام کرد: “یک کمیته راهبردی برای انتخابات به وجود آمده است که هدف آن تدوین و تبیین سیاست‌های انتخابات در دوره دهم است که این سیاست‌ها مدت‌هاست به اطلاع شورای هماهنگی و احزاب و گروه‌های خارج از شورای هماهنگی مثل نیروهای نزدیک به دکتر عارف و مجمع روحانیون رسیده است.”

 او تاکید داشت: “ تصمیم‌گیری درباره انتخابات هر حوزه انتخابیه توسط اصلاح‌طلبان همان استان اتخاذ می‌شود و مطلقا مرکز کشور یا مراکز استان‌ها در امر انتخابات مجلس دخالت نمی‌کنند.” و اینکه “آقای خاتمی نقش بی‌بدیلی در جبهه اصلاحات دارند و برای اینکه این نقش را کامل کنند با بعضی شخصیت‌های سیاسی داخل و خارج احزاب مشورت می‌کنند.”

در حالی که جریانهای موسوم به راست در ایران همچنان درگیر اختلافات داخلی خود هستند، اصلاح‌طلبان و دیگر گروه‌های نزدیک به دولت می‌کوشند تا زمینه نزدیکی نیروهایشان را فراهم کنند. با اینهمه مشخص نیست تشکیل مکرر شوراهای متفاوت، تا چه اندازه خواهد توانست به این هدف کمک کند.

چندی پیش اخباری از تشکیل “نهاد عالی اصلاح طلبان” نیز در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شد. هفته‌نامه صدا، نزدیک به حزب کارگزاران سازندگی دراینباره نوشته بود: “در اولین جلسه «نهاد عالی اصلاح طلبان» رئیس دولت اصلاحات، عبدالله نوری، سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها، محمدعلی نجفی، سیدهادی خامنه‌ای، مصطفی معین، محمدرضا عارف، سیدحسین مرعشی، محمدرضا خاتمی، محسن امین‌زاده، سیدعبدالواحد موسوی‌لاری و اکبر ترکان حضور داشتند. موسوی خوئینی‌ها به نمایندگی از مجمع روحانیون، هادی خامنه‌ای به نمایندگی از مجمع نیروهای خط امام و شورای هماهنگی اصلاحات، حسین مرعشی به نمایندگی از حزب کارگزاران سازندگی ایران و اکبر ترکان به نمایندگی از حزب اعتدال و توسعه در این جلسه حاضر بودند. این «نهاد عالی» قرار است هر ماه در مکانی از پیش تعیین شده برگزار شود.”

تشکیل “نهاد عالی اصلاح طلبان” در واقع تلاشی برای نزدیک شدن نزدیکان سیدمحمد خاتمی و متحدان هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی است. چند روز بعد تشکیل این نهاد تکذیب شد، اما مشخص بود که ماجرا چندان هم نادرست نبوده است.

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران به خبرگزاری تسنیم گفته بود: “خبر دوستانم در هفته‌نامه صدا را تأیید نمی‌کنم. نهاد جدیدی بین اصلاح‌طلبان شکل نگرفته است، رئیس دولت اصلاحات بر حسب ضرورت‌هایی، افرادی را برای رایزنی، مشورت و همفکری دعوت می‌کند و این جلسه هم با عنوان بررسی مسائل مهم کشور، بررسی نحوه کمک اصلاح‌طلبان به دولت و مسائل مربوط به مجلس آینده برگزار شد.” او تاکید داشت: “ما دو نهاد مهم در اصلاحات داریم که یکی شورای مشورتی است که همچنان برقرار است و دیگری هم شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب است که هر دوی این شوراها کارکردهای مشخصی دارند و با یکدیگر هماهنگ هستند.”

محمدجواد حق شناس عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم معتقد بود: “به نظر می‌رسد روزنامه نگار خوش ذوقی سلیقه به خرج داده و برای خود یک نهاد تأسیس کرده است. ما چیزی به عنوان نهاد عالی اصلاح طلبان نداریم.” حتی یکی از اعضای سازمان جوانان حزب اسلامی کار هم طعنه زده بود که “تشکیل نهاد عالی اصلاح‌طلبان حاصل کج فهمی برخی دوستان است که نقشی در انتخابات ندارند.”

با اینهمه به نظر می‌رسد تشکیل برخی گروه‌های اصلاح‌طلب جدید از جمله حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و همچنین حزب ندای ایرانیان که فعلا عضو شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان نیستند، زمینه تغییر ساختار ائتلافی اصلاح‌طلبان را فراهم‌تر کرده است. احتمالا تشکیل شوراهای جدید علاوه بر تلاش برای حفظ اتحاد با دولت و متحدان آن، نوعی راه حل انتخاباتی برای جلوگیری از تشتت در میان خود اصلاح‌طلبان نیز هست.