مخالفان مبارزه با شاه، هدایت‌گر کشور شده‌اند

نویسنده
حسین محمدی

» کنایه‌ی هاشمی به مصباح یزدی:

هاشمی‌رفسنجانی٬ در دیدار با جمعی از دانشجویان٬ با کنایه‌ای مشخص درباره محمد تقی مصباح یزدی٬ از اینکه مخالفان مبارزه با شاه، هدایت‌گر کشور شده اند ابراز نارضایتی کرده وگفته است: “متاسفانه شاهدیم کسانی که اعتقادی به مبارزه با شاه نداشتند و یا آن را بی‌فایده و غیرضروری برمی‌شمردند، امروز مستقیم و یا غیرمستقیم هدایت برخی گروه‌های افراطی و تندرو را در دست گرفته‌اند و برای کشور راه‌حل تجویز می‌کنند”.

وی این “افراطیون” را افرادی دانست که “هیچ‌گاه به جمهوری اسلامی خدمت نکرده‌اند” و حتی در مواردی باعث شدند که “ایران از افراط ضربه” بخورد.

سال گذشته نیز وبسایت هاشمی‌رفسنجانی پس از حملات شاگردان مصباح‌یزدی به وی٬ نوشته بود: “برخی نیمه شعبان ۵۷ دستور عزاداری امام را برای احترام به خون شهدای انقلاب نادیده گرفتند”.

بسیاری از فعالان سیاسی دهه 50، مصباح‌یزدی را از جمله افرادی می دانند که پیش از انقلاب اعتقادی به مبارزه علیه حکومت شاه نداشته است. وی در دهه اول انقلاب نیز هیچ‌گونه پست حکومتی نداشته و پس از انتخاب سیدعلی خامنه‌ای٬ به رهبری جمهوری‌اسلامی٬ به برخی مناصب سیاسی دست یافته است.

از سوی دیگر، مصباح‌یزدی نیز در سال‌های گذشته انتقادات تندی را علیه هاشمی‌رفسنجانی و حامیان وی مطرح کرده و از جمله چهره های شاخصی است که در انتخابات سال ۸۴ از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرده است.

مصباح یزدی یک بار تلویحا از هاشمی‌رفسنجانی با عنوان دشمنی نام برده بود که رهبر جمهوری اسلامی نمی‌تواند وی را معرفی کند.

وی گفته بود که این افراد می توانند “بزرگترین ضربه ها را به انقلاب بزنند” و رهبر جمهوری اسلامی با اینکه آنها را می شناسد اما “اهدافی که در حرکت‌ها دنبال می‌کنند را به طور صریح” افشا نمی‌کند.

او گرچه نامی از این افراد نبرده بود٬ اما گفت که تحولاتی در دهه اخیر در کشور به ویژه در “فتنه ۸۸” اتفاق افتاد و در این جریانات” کسانی‌ که انتظارش را نداشتیم” اشتباهاتی مرتکب شدند و همچنین برخی افراد که “سوابق خطا و لغزش فراوان” داشتند و دارند هم بودند که از “اشتباهات آنها تعجب” نمی‌کنیم.

رهبر جمهوری‌اسلامی نیز تاکنون چندین بار به تعریف و تمجید از مصباح‌یزدی پرداخته است. وی در آخرین سفر رسمی خود به شهر قم٬ با اشاره به آنچه “کمالات” آیت الله مصباح یزدی خواند، وجود این روحانی حامی خود را “موجب افزایش برکات الهی” دانست. خامنه ای، این کمالات را “فضل، اخلاص و تقوای” مصباح یزدی برشمرد.

آیت الله خامنه ای همچنین با تمجید از موسسه تحت ریاست مصباح یزدی آن را یک “الگوی جامع و کامل برای حوزه نامید و خواستار آن شد تا در مورد خدمات و تلاشهای این مؤسسه “به شکل صحیح اطلاع رسانی” شود. رهبر جمهوری اسلامی در این دیدار “خرسندی فراوان” خود را از “تلاش های عمیق” موسسه مصباح یزدی، ابراز کرده بود.

مصباح‌یزدی نیز سال گذشته درباره رابطه خود با رهبر جمهوری‌اسلامی٬‌ گفته بود: “من به عنوان یک انسان اعتراف می‌کنم که امثال بنده خیلی ناسپاس هستیم؛ این اعتراف بنده مصداق آیات متعددی از قرآن کریم است. هم‌چنان که بسیاری از نعمت‌های خدا را فراموش می‌کنیم، مثل نعمت وجود نزدیکان، پدر و مادر، اساتید و بستگان و سایر نعمت‌هایی که غرق در آنها هستیم. طبیعت مادی و حیوانی انسان اقتضای این ناسپاسی‌ها را دارد؛ چون انسان فراموش‌کار است و شاید ریشه این ناسپاسی‌ها هم فراموشی باشد.”

وی در توضیح این ناسپاسی افزوده بود: “از جمله نعمت‌های بزرگی ـ‌ که به تصور بنده‌ـ امثال ما و هر ایرانی دیگری اگر سالیان دراز تمام وقت خود را صرف شکر آنها بکند حقش ادا نمی‌شود، برقراری نظام اسلامی، حاکمیت ولایت‌فقیه و بخصوص وجود شخص مقام معظم رهبری است.”

مصباح‌یزدی در انتخابات اخیر مجلس نیز از موسسان جبهه پایداری بود. وی از جمله مخالفان وحدت با جبهه متحد اصول‌گرایان شمرده می‌شد.

مصباح هنگامی که اصول‌گرایان به دنبال ائتلاف در انتخابات مجلس بودند٬ درباره استراتژی جبهه پایداری گفته بود: “یک جا شاید شما لیست ۳۰ نفره بدهید یا یک نفر را معرفی کنید یا حتی شاید لازم نباشد شما از او علنی حمایت کنید بلکه پنهانی حمایت کنید. اگر هدف این باشد شکست نخورده ایم”.

مصباح‌یزدی در سال‌های گذشته اقدام به تاسیس چندین موسسه فکری و سیاسی مختلف کرده است؛ موسساتی که نگرانی برخی از اصول‌‌گرایان را نیز برانگیخته است.

سال گذشته علی‌آکبر محتشمی‌پور٬ از اعضای مجمع روحانیون مبارز٬ درباره مصباح‌یزدی گفته بود: “من یقین دارم که آقای مصباح یزدی اعتقادی به رهبری ندارد…این جریان برای ریشه کن کردن طرفداران واقعی امام و انقلاب پا گرفته و وقتی ریشه اینها را زدند به سراغ خود حضرت آیت الله خامنه‌ای می‌روند”.