آنها در همه زمینه ها جاسوسی می کردند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اخبار ضد و نقیض درباره بازداشت ۱۲ جاسوس آمریکایی

اطلاع‌رسانی درباره بازداشت 12 جاسوس آمریکایی توسط ایران و لبنان، توسط مقامات جمهوری‌اسلامی به شکل ضد و نقیض ادامه دارد. در حالی که پیش از این یک نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی، ماموریت این افراد را “نظامی و امنیتی” دانسته بود، وزیر اطلاعات می گویداین افراد “در همه زمینه‌ها جاسوسی” می‌کردند.

حیدر مصلحی در حاشیه مراسمی به مناسبت هفته بسیج، در این‌باره اعلام کرد: “این 12 جاسوس در همه حوزه ها اقدام به جاسوسی می کردند”. پیش از این پرویز سروری، مسوول کمیته امنیت داخلی در کمیسیون امنیت ملی مجلس، اما گفته بود که “ با توجه به پیشرفت ایران در عرصه فن آوری های هسته ای، ماموریت این افراد نظامی و امنیتی بوده است. دستگاه های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی سعی داشتند با استفاده از سرویس های اطلاعاتی منطقه چه در داخل و چه خارج از ایران ضربه شدیدی به کشورمان وارد کنند”.

سازمان امنیت آمریکا ـ– سی.آی.ای ـ– هفته گذشته خبر بازداشت جاسوس‌های خود در لبنان را تایید کرد، اما توضیحات بیشتری در این‌باره نداد.

مصلحی پیش از این بازداشت این افراد توسط جمهوری‌اسلامی را تکذیب و آن را به حزب‌الله لبنان نسبت داده بود: “بازداشت جاسوسان آمریکایی در لبنان از سوی حزب الله و ایران را رسانه های غربی مطرح کرده اند در صورتی که حزب الله لبنان موفق به دستگیری آنها شده است”.

وی البته ادامه داده بود که “بیشتر ترفندها با اشراف اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران نقش بر آب شده و افراد فریب خورده نیز دستگیر شده اند”.

برخی کارشناسان اعلام کرده‌اند که تایید رسمی بازداشت این افراد می‌تواند به تشدید جنگ امنیتی میان ایران و آمریکا منجر شود.

وزیر اطلاعات، اردیبهشت گذشته از شناسایی و انهدام “یک شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری” وابسته به آمریکا خبر داده اما همان زمان نیز انتشار اطلاعات بیشتر در این زمینه را به آینده موکول کرده بود.

مصلحی اوایل هفته نیز از “در معرض خطر بودن همه دستگاه‌های کشور” سخن گفته بود: “جاسوس هایی که ما می گیریم متوجه می شویم که دشمن به دنبال کسب اطلاعات از دستگاه های مختلف است و در نهایت مشخص می شود که بخشی از اطلاعات آن دستگاه توسط جاسوسی که در این دستگاه وجود داشته منتقل شده است. دشمن هم اکنون در حال طراحی است تا در مواقع حساس دستگاه های صنعتی کشور را از کار بیاندازد”.

مصلحی در حالی خبر از تلاش برای از کار انداختن دستگاه‌های صنعتی داده است که در یک سال و نیم گذشته، حداقل سه ویروس کامپیوتری به تاسیسات نظامی، هسته‌ای و صنعتی ایران نفوذ کرده‌اند.

مقامات نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی تاکنون انتشار سه ویروس “استاکس‌نت”، “استارکس” و “دوکو” در سیستم‌های نظامی و صنعتی را تایید کرده‌اند. بنا به گفته آنان،حداقل درباره ویروس استاکس نت، انتقال آن به کامپیوترهای مربوط به تاسیسات هسته ‍‌ای از طریق عامل انسانی صورت گرفته و عوامل آن نیز بازداشت شده‌اند.

در آن زمان اعلام شده بود که استاکس‌نت با هدف اصلی ضربه زدن به تاسیسات هسته ای طراحی شده است. این ویروس وارد سیستم‌های کنترل برنامه‌های اتمی ایران می‌شد و آن‌ها را مختل می‌کرد. برخی کارشناسان همان زمان خبر داده بودند که عدم راه‌اندازی نیروگاه بوشهر، به دلیل اختلالاتی است که این ویروس در برنامه کنترل این نیروگاه به وجود آورده است. روسیه نیز اعلام کرده بود که استاکس‌نت قادر خواهد بود حادثه‌ای در ابعاد انفجار نیروگاه چرنوبیل را برای ایران تکرار کند.

پس از استاکس‌نت، مقامات جمهوری اسلامی از تهاجم ویروسی دیگر به نام استارکس خبر دادند ولی جزئیات خسارت‌های احتمالی این ویروس را ارائه نکردند.

در آخرین مورد از این دست، انتشار ویروس دوکو در تاسیسات صنعتی ایران مورد تایید قرار گرفت. شرکت‌های امنیتی کامپیوتر و اینترنت، دوکو را ویروسی نامیده بودند که “برای حمله به سیستم‌های صنعتی مانند تاسیسات اتمی ایران طراحی نشده، بلکه کار آن جمع‌آوری اطلاعات برای حملات آینده است” و اینکه: “این یک کار تفننی نیست، بلکه از آخرین تکنیک های پیشرفته استفاده می کند و به این معنی است که توسط کسی که هدف خاصی در ذهن داشته طراحی شده است”.

 

جاسوس بازی در جمهوری اسلامی

خبر بازداشت جاسوسان آمریکایی در حالی اعلام می شود که در دو سال گذشته و به دنبال حوادث پس از انتخابات، مسوولان جمهوری اسلامی بارها از تربیت و اعزام جاسوس توسط کشورهای اروپایی و آمریکا به ایران خبر داده و افرادی را نیز به این اتهام بازداشت کرده اند.

اواخر آبان ماه گذشته نیز فرماندار آبادان خبر داده بود که “دو تبعه کویتی در حالی که تجهیزات کامل جاسوسی به همراه خود داشتند، توسط ماموران وزارت اطلاعات در سطح شهر بازداشت شدند”. گرچه بعدها هیچ خبری درباره اتهامات این افراد اعلام نشد.

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که آمریکا ماه گذشته خبر از بازداشت دو تبعه ایرانی به اتهام تلاش برای ترور سفیر عربستان در این کشور داده بود. بنا به گفته مقامات آمریکایی و سعودی، این افراد در رابطه با سپاه پاسداران بوده‌اند. این مساله باعث صدور قطعنامه‌ای از سوی مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران شد.

جمهوری اسلامی نیز به نوبه خود آمریکا و اسراییل را به دست داشتن در انجام برخی ترورها در ایران متهم می‌کند که از آن جمله می‌توان به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران اشاره کرد. مجید شهریاری، مسعود علی‌محمدی و فریدون عباسی از جمله کسانی هستند که مورد سو قصد قرار گرفته‌اند.

اهمیت این ترورها از آن جهت است که اخیرا وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی از مجید شهریاری به عنوان “برجسته‌ترین دانشمند هسته‌ای ایران” نام برده است که توانست “با محاسبات هسته‌ای٬ جمهوری اسلامی را به توان ساخت تولید صفحات سوخت ۲۰ درصدی رساند”. صالحی همچنین اضافه کرده که “شهریاری تنها دانشمند هسته‌ای ایران بود که نمره ۱۰۰ داشت و نمره سایر دانشمندان هسته‌ای ایران در بهترین شرایط ۵۰ است”.

فریدون عباسی٬ رئیس سازمان انرژی اتمی که خود نیز مورد سوقصد قرار گرفته بود، از شهریاری با عنوان “باسوادترین مرد هسته‌ای ایران” نام برد.

عباسی همراه با شهریاری در یک روز ترور شد، اما وی از این ترور جان سالم به در برد. وی گفته بود که نهادهای امنیتی از چند وقت پیش به وی درباره خطر ترور هشدار داده بودند، اما در زمان وقوع ترور “فراموش” کرده بودند که او در خطرست.

هنوز جزییات زیادی از جنگ اطلاعاتی میان آمریکا و ایران منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد جنگی تمام عیار میان دو کشور آغاز شده است.