نحوه دستگیری فائزه هاشمی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با یکی از نزدیکان مطرح شد

یکی از نزدیکان فائزه هاشمی در مصاحبه با “روز” گفت افراد لباس شخصی که روز یکم اسفند خانم هاشمی را بازداشت کرده بودند، حکم و مجوز بازداشت نداشته اند.

فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و فرزند رئیس خبرگان رهبری، روز یکم اسفند درجریان تجمعات مردمی برای گرامیداشت هفتم جانباختگان 25 بهمن بازداشت اما بعد از سه ساعت آزاد شد.

خبرگزاری فارس و رسانه های حکومتی که اولین خبرهای مربوط به بازداشت خانم هاشمی را منتشر کردند مدعی شده بودند که “فائزه هاشمی در حال لیدری، شعار دادن و تحریک مردم” بازداشت شده است.

یکی از نزدیکان خانم هاشمی در مصاحبه با “روز” توضیح میدهد که روز اول اسفند خانم هاشمی در خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری توسط لباس شخصی هایی که لباس فرم نداشتند بازداشت شده است.

او می گوید: دلیلی برای بازداشت نداشتند می گفتند لیدر آشوب طلبان اما هیچ دلیل و مدرکی نداشتند نه عکسی که ثابت کند نه فیلمی که نشان دهد خانم هاشمی در حال لیدری است. برای همین نتوانستند او را به زندان منتقل کنند. هرچند در سه ساعتی که خانم هاشمی در ماشین ون بوده مدام بی سیم می زدند اما قوه قضائیه دستور و مجوز بازداشت را صادر نکرد و مجبور شدند او را آزاد کنند.

به گفته این منبع آگاه سه ساعت دختر رئیس مجلس خبرگان رهبری را در ماشین ون چرخانده و به او توهین کرده بودند اما خود لباس شخصی ها نیز با هم هماهنگ نبودند: “لباس فرم نداشتند که مشخص شود از کجا هستند. مدام هم ماشین ون پر و خالی می شد و با هم دعوا داشتند هیچ هماهنگی با هم نداشتند و جلوی خانم هاشمی هم با هم جر و بحث و دعوا میکردند که این نشان از هرج و مرج و آنارشیستی دارد که بر دستگاه های امنیتی و قضایی حاکم است و بسیار خطرناک است.

وی می گوید: عمدتا آدم های کم سواد و نا آگاهی بوده اند که اطلاعات و ادبیات درستی نداشتند. حرف هایی هم که زده اند بیشتر شایعاتی بوده که شنیده می شود. مثلا به خانم هاشمی گفته اند که شما پولدار کاخ نشین هستید، در کانادا ملک داری، پدرت اکبر شاه است و پول دانشگاه آزاد را خورده، از کجا پول می آورید و …. خانم هاشمی هم هیچ پاسخی نداده و گفته من با شما بحث نمی کنم من یک زندانی هستم و هر حرفی بزنم بعد علیه خودم استفاده میکنید لذا حرفی با شما ندارم.

این منبع نزدیک به خانواده هاشمی سپس با اشاره به حضور خبرنگار خبرگزاری ایرنا در داخل ون می گوید: این فرد خود را خبرنگار ایرنا معرفی کرده و خانم هاشمی هم گفته است که تو نمی توانی خبرنگار باشی. خبرنگار چگونه در این ماشین و با این آدم ها همراهی می کند؟.

وی می افزاید: البته باید توجه داشته باشیم که الان رسانه های این آقایان نیز پر از نیروهای پاسدار و اطلاعاتی و بسیج است.

به انتشار عکس های فائزه هاشمی در خبرگزاری ایرنا اشاره میکنم. این منبع نزدیک به خانم هاشمی می گوید: مرتب از خانم هاشمی عکس گرفته اند یک عده ای بیرون می رفتند عده دیگری وارد می شدند و عکس می گرفتند . آخر هم از اینکه مجبور شده بودند خانم هاشمی را آزاد شدند به شدت عصبانی بودند.

 

یک مشت اوباش

فائزه هاشمی اما دیروز نیز از سوی لباس شخصی هدف حمله قرار گرفت. رسانه های حکومتی مدعی شده اند که “فائزه و یاسر هاشمی که برای تشییع یکی از بستگان‌شان به شهرری آمده بودند، با اعتراض زائران از این مکان مقدس اخراج شدند و زائران که با شعارهای مرگ بر منافق، فائزه و برادرش را تا خروج کامل از حرم همراهی می کردند، نسبت به عدم برخورد جدی دستگاه قضایی با فرزندان آقای هاشمی اعتراض کردند”.

روزنامه جمهوری اسلامی اما روایت دیگری از این قضیه دارد. این روزنامه نوشته است: “ دو نفر از نیروهای لباس شخصی هنگام خروج خانواده آیت‌الله هاشمی با منافق خطاب کردن آنها به یکی از دختران ایشان حمله کردند که با نزدیک شدن لباس شخصی‌ها به وی برادرزاده و خواهرزاده وی که او را همراهی می‌کردند درحالی که قصد داشتند مانع شوند، حمله کنندگان با شوکر آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. در این حین محسن هاشمی از لباس شخصی‌ها خواست نسبت به خانواده وی ایجاد مزاحمت نکنند که افراد مذکور با شعار مرگ بر هاشمی به فحاشی به وی مبادرت کرده و قصد درگیری با محسن هاشمی را داشتند که مردم حاضر در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی که در طول مراسم با تسلیت گویی و تکریم به خانواده آیت‌الله هاشمی احترام گذاشته بودند مانع درگیری شده و ضمن اظهار نگرانی از خطرناک بودن عناصر لباس شخصی‌ها و اعلام قصد قبلی آنها برای ایجاد درگیری و اغتشاش، از خانواده آیت‌الله هاشمی با اصرار خواستند که نسبت به توهین این افراد بی‌تفاوت بوده و از محل حضور آنها فاصله بگیرند”.

یکی از نزدیکان خانواده هاشمی در این زمینه به روز می گوید: مطلب روزنامه جمهوری اسلامی به واقعیت نزدیک تر است اما کامل نیست.

وی توضیح میدهد: ما برای تشییع جنازه زن عموی خانم هاشمی به اتفاق فامیل به شهر ری رفته بودیم. مراسم خیلی خوب برگزار شد. اواخر مراسم لباس شخصی ها آمدند و فهمیدند که مراسم مربوط به خانواده آقای هاشمی است. مدام بی سیم می زدند تا نیرو بیاورند و لباس شخصی ها بریزند آنجا. می خواستند جو سازی کنند. فائزه با پسر خواهرش یعنی پسر فاطمه و همین طور پسر برادرش محسن، داشتند می رفتند که یکی از لباس شخصی ها دنبال آنها راه افتاد و شروع کرد به فحاشی و زدن حرف های رکیک. بعد هم به پسر خانم فاطمه هاشمی حمله کردند و با شوکر او را زدند.

لباس شخصی ها شعار “مرگ بر هاشمی”میدادند و به گفته این منبع نزدیک به خانواده هاشمی نیروی انتظامی فقط نظاره گر بود و هیچ برخوردی با لباس شخصی ها نکرد: “آنجا پر از مامور بود نیروی انتظامی حضور داشت اما کوچکترین قدمی در برخورد با مهاجمان برنداشت . واقعا جای تاسف است وقتی نیروی انتظامی به وظایف خودش عمل نمیکند مردم با چه امنیتی زندگی کنند؟

وی می افزاید: بعد از فائزه، سراغ بقیه اعضای فامیل رفته و برخی را مورد ضرب و شتم قرار داده بودند. پسر عموی فائزه را هم که مراسم تشییع جنازه مادرش بود زده بودند و حرف های رکیک به او گفته بودند.

این منبع نزدیک به خانواده هاشمی سپس با بیان اینکه این لباس شخصی ها از مردم نبودند می گوید: مردم نبودند یک سری لات عوضی بی سر و پا بودند اراذل و اوباشی که حاکم شده اند و آدم هم بکشند کسی آنها را مواخذه نمی کند و در عوض بابت همین کارها به آنها پاداش هم میدهند. دراصل جیره خوارهایی هستند که برای چنین کارهایی استخدام شده اند و کسی نمی تواند بگوید بالای چشمشان ابرو است.

او سپس خبر میدهد که: روز گذشته در مسجد قبا هم مراسم ترحیم بود باز هم لباس شخصی ها جمع شده بودند اما نتوانستند کاری بکنند. نیروی انتظامی هم که نه تنها تماشاگر نیست بلکه امنیت این اراذل را هم تامین میکند.

 

عصبانیت رسانه های حکومتی

رسانه های حکومتی که از آزادی خانم هاشمی در روز یکم اسفند ناراضی هستند خواستار بازداشت و محاکمه او شده اند.

سایت رجانیوز که توسط فاطمه رجبی، از حامیان تندروی محمود احمدی نژاد اداره می شود با اشاره به بازداشت قبلی خانم هاشمی نوشته است: حضور فائزه هاشمی در تجمع‌های غیرقانونی متعدد روزهای 25 خرداد، 30 خرداد، روز قدس، 13 آبان، 16 آذر، روز عاشورا در سال 88 و تجمع غیرقانونی امروز به دعوت ضدانقلاب مقیم خارج در حالی است که تاکنون برخورد قضایی با وی انجام نشده است، به طوری که در جریان بازداشت 30 خرداد 88 نیز بیش از چند ساعت در بازداشت نماند.

 این وب سایت نوشته است: مشخص نیست چرا در حالی که بازداشت‌شدگان روز 25 بهمن قرار است فعلاً دربند باشند و حتی ممکن است تعطیلات سال جدید را نیز در بازداشت به‌سر ببرند، فائزه هاشمی با سابقه حضور فعال در تجمع‌های غیرقانونی، برای دومین بار بازداشت و به فاصله چند ساعت آزاد می‌شود که این البته می‌تواند درس عبرتی نیز برای فریب‌خوردگانی باشد که به امید افرادی مانند او به صحنه ناآرامی‌ها می‌آیند و سپس گرفتار می‌شوند.

رجانیوز در مطلبی دیگر با عنوان “ آقای هاشمی! فائزه کار خلاف قانون و حرام کرد، چرا بازداشت نشود”؟ نوشته است: با وجود روشن بودن اعمال مجرمانه فائزه هاشمی در جریان هدایت میدانی آشوب‎‎های 20 ماه گذشته، برخی از ناراضی بودن هاشمی رفسنجانی و مقاومت وی برای برخورد با فرزندانش به عنوان مهم‌ترین دلیل عدم برخورد با فائزه هاشمی یاد کرده بودند. اگر قرار است با آشوبگران خرداد، آبان، آذر و دی 88 برخورد شود و در شرایطی که حتی برای برخی از این آشوبگران حکم اعدام صادر شده است، چرا فائزه هاشمی با سابقه حضور فعال در تجمع‌های غیرقانونی، برای دومین بار بازداشت و به فاصله چند ساعت آزاد می شود.

همزمان سایت جهان نیوز دیگر وب سایت حکومتی سخنان طیبه صفایی، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی را منتشر کرده که خواهان محاکمه فائزه هاشمی و زهرا رهنورد شده است.

او فائزه هاشمی را  جزو سران فتنه دانسته و گفته است: فر اکسیون زنان خواستار تسریع در محاکمه فائزه هاشمی و زهرا رهنورد بعنوان سران فتنه شدند و دستگاه قضا باید هر چه سریعتر به محاکمه اغتشاشگران بپردازد و در این میان پرونده فائزه هاشمی و زهرا رهنورد هم باید بعنوان سران فتنه مورد بررسی صورت گرفته و با آنها برخورد جدی صورت گیرد.