باز هم تاخیر در سوخت نیروگاه

نویسنده

nirogahboshehr.jpg

/>

کوروش سلیمی

یک هفته بعد از اظهارات خوشبینانه رییس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر آماده شدن سوخت نیروگاه هسته ای برای ارسال به ایران، و دو روز بعد از تکذیب این خبر توسط روس ها، ایران و روسیه در وین توافق جدیدی را اعلام داشتند که معنای آن تاخیر در آماده سازی بوشهر برای هشتمین بار است.

به نوشته خبرگزاری ها رؤسای سازمان های انرژی اتمی ایران و روسیه به توافق جدیدی درباره راه اندازی نیروگاه بوشهر دست یافتند. این در حالی است که هفته گذشته آقازاده با کرینکو همتای روسی خود در مسکو دیدار کرده و اعلام داشته بود که سوخت نیروگاه بوشهر در انبار آماده است.


آن چه عجیب به نظر می رسد اطلاعاتی است که از توافق های تازه درز کرده؛ چنان که محمد سعیدی معاون بین المللی سازمان انرژی اتمی ایران گفته رؤسای سازمان های انرژی اتمی ایران و روسیه در حاشیه پنجاه ویکمین کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق کردند تا تیم های کارشناسی دو کشور تا یک ماه آینده جمع بندی خود را درباره راه اندازی نیروگاه بوشهر ارائه دهند.

وی با اشاره به دیدار آقازاده و کرینکو اظهار داشته: در روزهای آتی تیم های کارشناسی دو کشور برای بررسی روند راه اندازی و بهره برداری نیروگاه بوشهر کار خود را ادامه می دهند و ظرف یک ماه آینده نتایج و جمع بندی های به دست آمده را به رؤسای سازمان های انرژی اتمی دو کشور برای تصمیم گیری ارائه می دهند.

روسیه بر اساس آخرین وعده خود باید اسفند ماه سال گذشته سوخت نیروگاه بوشهر را به ایران ارسال می کرد اما نه تنها این کار صورت نگرفت بلکه پس از آن روسیه در بهانه جویی های جدید و تکراری اعلام کرد که نیروگاه بوشهر در موعد مقرر آذرماه سال جاری راه اندازی نمی شود و احتمالاً این نیروگاه در سال 2008 راه اندازی خواهد شد.

غلامرضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه مجمع عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی با محمد البرادعی نیز دیدار کرده است. وی همچنین در نشستی با اعضای غیرمتعهد آژانس با آنها به گفت وگو پرداخته است.