کتاب های پر فروش انتشارات باران سوئد

نویسنده

» پشت ویترین سه


مدارس فراموش شده
نویسنده: شاهور، سلی

نوع جلد: گالینگور

ناشر: نشر باران

تعداد صفحات: ۵۱۸

تعداد جلد: ۱

سال چاپ: ۲۰۱۳

سایز کتاب: رقعی

ویرایش: اول

مکان: استکهلم

وزن: ۸۰۰

این کتاب در مقدمه‌ای تحت عنوان «آموزش و پرورش از دید اصلاح‌طلبان ایران در قرن نوزدهم»، به اصلاحات در ایران ازجمله اصلاحات در چگونگی آموزش و پرورش در زمان قاجاریه می‌پردازد.

سپس در فصل دوم وضعیت آموزش و پرورش در ایران تا پایان قرن نوزدهم میلادی را مورد بررسی قرار می‌دهد و ازجمله شرح جامعی درباره مدارس می‌سیونرهای خارجی در ایران از دهه ۱۸۳۰ تا دهه ۱۸۵۰ دارد؛ مدارسی چون مدارس کلیسای پرسبی‌ترین آمریکایی و کلیسای کاتولیک فرانسه در ایران. در این میان بر اولین مدارس دولتی نوین در ایران مکث می‌کند: دارالفنون تهران و دارالفنون تبریز. 
نویسنده همچنین فعالیت سازمان‌های فرهنگی خارجی چون اتحاد فرانسه و اتحاد جهانی یهود و هم فعالیت‌های آموزشی اقلیت‌های مذهبی بومی چون «ارامنه»، «آسوریان و نسطوریان»، «زردشتیان»، «یهودیان» و «بهائیان» را مرور می‌کند.
نسخه فارسی کتاب «مدارس فراموش شده» که در ۵۱۸ صفحه تنظیم و تدوین شده، نسبت به چاپ انگلیسی دارای اطلاعات بیشتری است ازجمله در حوزه اسناد و مدارک، نامه‌ها و خاطرات منتشر نشده برخی از خادمان مدارس، عکس‌های بیشتر همراه با نام تمامی معلمان، ناظمان و خادمان مدارس یاد شده.

www.baran.se

 

الهیات سیاسی و ارمان مهدیگری

نویسنده: فشاهی، محمد رضا

نوع جلد: شومیز

ناشر: نشر باران

تعداد صفحات:

تعداد جلد: ۱

سال چاپ: ۲۰۱۳

سایز کتاب: رقعی

ویرایش: اول

مکان: استکهلم

وزن: ۴۵۰ گرم

کتاب حاضر که در سال ۱۳۵۴ عنوان «الهیات سیاسی و مهدیگری در اسلام شیعی» را بر خود داشت، پس از ارسال آن به ایران، در سال ۱۳۵۶/۱۹۷۷ آن‌هم پس از تغییر تحمیلی عنوان آن از سوی «اداره بررسی کتاب»، که زادهٔ حساسیت نظام شاهنشاهی به کلمهٔ «سیاسی» بود، با عنوان «واپسین جنبش قرون وسطایی» در تهران به چاپ رسید و در طول ۱۸ ماه یعنی تا هنگام سقوط سلسلهٔ پهلوی در سال ۱۳۵۸/۱۹۷۹، بنابر اظهار ویراستار ناشر، هفت‌بار تجدید چاپ و سپس نشر آن متوقف شد.

www.baran.se

 

 

سینیور

نویسنده: لیلی گله داران

شابک: ۹۷۸-۹۱-۸۵۴۶۳-۴۵-۹

نوع جلد: گالینگور

ناشر: نشر باران

تعداد صفحات: ۸۸

سایز کتاب: رقعی

ویرایش: اول

وزن: ۲۵۰

مجموعه شعر «سینیور» سروده لیلی گله‌داران است که در ۸۸ صفحه تنظیم و تدوین شده است.

در صفحه ۸۴ این کتاب، که مجموعه ۳۵ قطعه شعر را دربرگرفته است،زیر عنوان «بر سقف سیستین» آمده است:

«مجدلیه‌های  تاریک  روشن  خیابان

هربار و

تو را باردار

اسفنکس نری

بر هرستونی که خراب شد روی سرم

دست بردار و دو دستی بچسب به سقف

دیوارهای گنبد من

هر ماه فرو می‌ریزند.»

لیلی گله‌داران از شاعران دهه‌ هفتاد است. او تحصیلکرده تئاتر و دارای دکترای تئاتر از دانشگاه لاساپینتزا ایتالیا است. از او دو مجموعه شعر درسال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۱ به نام‌های«زن/ مخروط سیاه» و «یوسفی که لب نزدم» منتشر شده است. مجموعه شعر دوم او برگزیده سومین دوره جایزه شعر معاصر ایران «کارنامه» است. مجموعه شعر «سینیور» سال‌ها با مشکل چاپ در ایران مواجه بود. او مجموعه‌ «تمام راه ها به روم و زنگ صدا، شعر و رساله‌ای در شاعری» را آماده‌ چاپ دارد.

www.baran.se

 

 

 

اندیشیدن فلسفی و اندیشیدن الهی- عرفانی

نویسنده: فشاهی، محمد رضا

شابک: ۹۱-۸۸۲۹۷-۸۲-۹

نوع جلد: شومیز

ناشر: نشر باران

تعداد صفحات: ۲۱۰

تعداد جلد: ۱

سایز کتاب: رقعی

ویرایش: اول

مکان: استکهلم

وزن: ۳۵۰

چاپ دوم کتاب «اندیشیدن فلسفی و اندیشیدن الهی – عرفانی»، نوشتهٔ محمدرضا فشاهی، توسط نشر باران در سوئد منتشر شد. این کتاب، دارای هشت گفتار و یک پیشگفتار است. در پیشگفتار کتاب، نویسنده به چگونگی شکل‌گیری کتاب و انگیزهٔ خود از نوشتن آن پرداخته است. وی تاکید کرده که جرقهٔ این پژوهش، پس از گفت‌وگو با تی‌یری بریو، سردبیر مجلهٔ «فلسفه- فلسفه، و پرسش‌های این روزنامه‌نگار در ذهن او زده شده است است. بخشی از این پرسش‌ها عبارت بودند از: ۱ـ در مسئلهٔ در کجا و چگونه است؟ ۲ـ «شناخت عقلی» و «شناخت تجربی» چیست، و «شناخت مبتنی بر وحی» یا «شناخت بر‌تر» (به اعتقاد موحدین) کدام است؟ ۳ـ تمایز و تشابه خدای یونانی، خدای سامی، خدای عارفان، و خدای داستایوسکی در کجاست؟ ۴ـ چرا از اهمیت آیین مزدایی (آیین زرتشت)، و تأثیر عظیم آن بر فرهنگ شرقی و غربی در زمینهٔ «ظهور ناجی» و «آخرالزمان» (یا به گفتهٔ هگل پایان تاریخ) و سایر زمینه‌ها سخن گفته و بر آن تأکید ورزیده‌اید؟ ۵ـ علل تغییر شکل و انحراف نظام ارسطو در جوامع اسلامی، و درآمیختن آن با اندیشهٔ نوافلاطونیان اسکندریه نظیر ساکاس، فلوطین و دیگران کدام هستند؟ ۶ـ چه تفاوتی است میان «فلسفهٔ سیاسی» و «الهیات سیاسی»، میان «فیلسوف ـ شهریار» افلاطون و «پیامبر ـ شهریار» فارابی؟ ۷ـ تمایز و تفاوت آخرالزمان شرقی و غربی در کجا است، و به چه سبب گفته‌اید که آخرالزمانِ آل‌احمد، به عکس تصور خود او که خویشتن را قهرمان مبارزه با غربزدگی می‌دانست، آخرالزمانی غربی و بدبینانه است، و شباهتی به آخرالزمان قرآنی و شیعی ندارد؟ و چند سؤال دیگر. محمدرضا فشاهی نوشته است: «در این پرسش‌ها، بر اساسی‌ترین مسائل فلسفی، انسان‌شناسانه، و جامعه‌شناسانه‌یِ غربی و شرقی انگشت نهاده شده بود. دیگر آن‌که این مسائل، اگرچه متعلق به دوران‌های گذشته بوده است، با این همه، امروزه نیز تمامی ارزش خویش را حفظ نموده، و حتی می‌توان گفت که با توجه به وقایع بزرگی که در دو دهه‌ی گذشته در جهان روی داده (سقوط نظام تک‌حزبی استالینی در اروپای شرقی و مرکزی، استقرار قدرت مطلقه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا به عنوان ژاندارم جهانی، رواج سرمایه‌داری اکبر یا سرمایه‌داری افسارگسیخته، که آن را «نظم نوین جهانی» نام نهاده‌اند!، اعتلا و سقوط بنیادگرایی اسلامی و غیره)، در زمره‌ی حادترین مسائل فرهنگی و سیاسی و اجتماعی کنونی نیز به شمار می‌آیند.»

www.baran.se

 

پیامبر

نویسنده: عبدالله، قادر ‌

شابک:

نوع جلد: گالینگور

ناشر: نشر باران

تعداد صفحات:

تعداد جلد: ۱

سال چاپ: ۲۰۱۲

سایز کتاب: وزیری

ویرایش: اول

مکان: استکهلم

وزن: ۴۵۰گرم

رمان «پیامبر»، نوشتهٔ قادر عبدالله، نویسنده‌ی ایرانی مقیم هلند است که تاکنون به ده‌ها زبان منتشر شده است.

رمان از زبان «زید عبدالله» منشی پیامبر بازگو می‌شود.

زید در این رمان، مکان‌های پراهمیتی را که در زندگی محمد نقش بازی کرده‌اند، بازدید می‌کند و همچنین به دنبال شخصیت‌های مختلفی می‌رود که با محمد سر و کار داشته‌اند و با آنها به گفت‌وگو می‌نشیند. او به‌سراغ زنان محمد، تاجران، تاریخ‌نویسان و شاعران میرود تا روایت خود از محمد را تکمیل کند. این رمان اگرچه روایت تاریخی است اما آنطور که نویسنده تاکید کرده است باید در قلب ادبیات و یک رمان خواند.

www.baran.se

 

بر بال باد نشستن

نویسنده: پارسی‌پور، شهرنوش

شابک: ۹۱-۸۸۲۹۷-۶۵-۹

نوع جلد: گالینگور

ناشر: نشر باران

تعداد صفحات: ۶۹۶

تعداد جلد: ۱

سال چاپ: ۲۰۰۹

سایز کتاب: رقعی

ویرایش: اول

مکان: استکهلم

وزن: ۱۰۰۰

رمان بر بال باد نشستن بر بستر ماجراهای تاریخی و خانوادگی است. زمان رمان مربوط به فاصله بین ۱۳۲۰ تا تا تابستان ۱۳۶۷ است. این رمان در قالب زندگی­ی یک خانواده­ی بازمانده ازدوران قاجار، تاریخ اقتصـادی/ سیـاسی/اجتمـاعی/ فرهنگی­ی جامعه ایران در دورانی چهل ساله را مرور کرده است.

www.baran.se

 

صد و شصت سال مبارزه با آیین بهایی

نویسنده: وهمن، فریدون

 ۹۷۸-۹۱-۸۵۴۶۳-۳۷-۴شابک:

نوع جلد: گالینگور

ناشر: نشر باران

تعداد صفحات: ۶۸۷

تعداد جلد: ۱

سال چاپ: ۲۰۰۹

سایز کتاب: رقعی

ویرایش: اول

مکان: استکهلم

وزن: ۱۰۰۰

اگر بخواهیم از دوجنبش مهم ایران از دوران قاجار تا به امروز را نام ببریم، قطعا یکی نهضت بابی و بهائی که در سال ۱۸۴۴ ظهور کرد، و دیگری نهضت مشروطیت ایران که قریب پنجاه سال بعد از ظهور بهائیت، به صورت نهضتی ملی و سیاسی سر بلند کرد و خواستار مشروطیت و حکومت قانون در کشور شد. تاریخ صد و شصت سال اخیر ایران در واقع تاریخ مبارزهء روحانیون برای خنثی نمودن و نابود ساختن این دو نهضت و این دو فکر بوده است: یکی فکر مشروطیت که خواستار آزادی وجدان، حکومت قانون و تساوی مردم در قانون و امثال آن بود و دیگر دین بهائی که بدیلی برای تفکرات دینی پیشین ارائه می‌نمود. مخالفت ملّایانی مانند شیخ فضل‌ الله نوری با مشروطیت و هم دستی او با محمد علی شاه در به توپ بستن مجلس، و سپس آوردن متممی بر قانون اساسی که بسیاری از دستاوردهای مشروطه طلبان را از بین می‌برد، از نمونه‌های این دشمنی با روح مشروطیت بشمار می‌آید. با بهائیت نیز از همان آغاز مبارزه‌ای خونین از سوی روحانیت صورت گرفته است و در بلواهای بهائی کشی هزاران نفر را به این جرم کشتند و با تبلیغاتی که از منابر و مساجد می‌شد این دین را ساختهء روس و انگلیس معرفی نمودند. این مبارزه در دوران پهلوی‌ها به صورت‌ های گوناگون با افت و خیزهایی ادامه یافت و در پشت همهء آن‌ها دست ملّایان دیده می‌شد. و حال در حکومت اسلامی به وسیع ترین و بیرحمانه‌‌ترین نوع به قصد محو کامل این دین از ایران و حافظهء ایرانی ادامه دارد. در این کتاب که در دوبخش تنظیم شده، با مطالبی از جمله در بخش نخست: معمّای بهائیت، دلایل مخالفت با دیانت بهائی، مبارزه با بهائیان در دورهء قاجاریه، بهائیان در دوران پادشاهی رضا شاه پهلوی، بهائی ستیزی در دوران محمد رضا شاه پهلوی و… و در بخش دوم: جمهوری اسلامی در رویاروئی با جامعهء بهائی ایران، بهائی آزاری در روزهای آخر رژیم شاه، بهائیان نخستین قربانیان ظلم در جمهوری اسلامی(در این بخش با نام ونشان قربانیان بهایی در دوران ریاست بازرگان، رجایی، خامنه‌ای تا امروز و احمدی‌نژاد؛ اسامی همه‌ی کشته‌شدگان و قربانیان اسم برده شده است) ودر نهایت: دادخواهی بهائیان به مراجع بین‏المللی کتاب در ۶۹۰ صفحه تنظیم شده است

www.baran.se

 

زنان در بند ۲۰۹ اوین

نویسنده: بنی یعقوب، ژیلا

شابک: ۹۷۸-۹۱-۸۵۴۶۳-۴۸-۰

نوع جلد: گالینگور

ناشر: نشر باران

تعداد صفحات: ۱۷۲

تعداد جلد: ۱

سال چاپ: ۲۰۱۱

سایز کتاب: رقعی

ویرایش: اول

مکان: استکهلم

وزن: ۳۰۰

ژیلا بنی  یعقوب، متولد ۱۹۷۱، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان است. او سال‌ها در تحریریهٔ روزنامه‌های مختلف از جمله روزنامه‌های نوروز وقایع اتفاقیه، سرمایه و… به عنوان دبیر سرویس اجتماعی فعالیت داشته است. او در سال ۲۰۱۰ میلادی برنده جایزه بین المللی شجاعت در روزنامه نگاری از بنیاد بین المللی رسانه های زن و همچنین برنده «جایزه جهانی آزادی بیان» از سازمان روزنامه نگاران کانادایی شد. این روزنامه نگار همچنین در سال ۲۰۱۱ جایزه ویژه «آزادی بیان» سازمان گزارشگران بدون مرز را از آن خود کرد. ژیلا بنی‌یعقوب در حال حاضر سردبیر وب‌سایت اینترنتی کانون زنان ایرانی است که در عرصه حقوق زنان فعالیت می‌ کند. این سایت بار‌ها از سوی حکومت اسلامی فیل‌تر شده است. او در ژوئن ۲۰۱۰ در جریان پیامدهای اعلام نتایج دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران به همراه همسرش، بهمن احمدی امویی بازداشت شد. او پس از شصت روز با وثیقه آزاد و چندماه بعد از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به خاطر مقاله‌های انتقادی‌اش علیه دولت احمدی نژاد، به یک‌سال حبس تعزیری و ۳۰ سال محرومیت از شغل روزنامه‌نگاری محکوم شد. او در مقدمه کتاب خود می‌نویسد: نگارش و انتشار خاطرات مربوط به یک زندان کوتاه‌ مدت، به معنای اهمیت بخشیدن به آن نیست، بلکه به منظور ثبت تاریخی این وقایع است. اگر نه! خیلی خوب می‌دانم که گذراندن دوره‌ای کوتاه در زندان در برابر رنج بسیاری از زندانیان عقیدتی- سیاسی میهنم به ویژه برخی از روزنامه‌نگاران زندانی، ناچیز شمرده می‌شود. همچنان که می‌دانم رنج‌های ما به‌عنوان زندانی‌های دهه هشتاد جمهوری اسلامی به هیچ عنوان قابل مقایسه با درد و رنج‌های زندانیان سیاسی ایران در دهه شصت نیست؛ دهه‌ای که شلاق و کابل و اعدام اتفاق‌های روزمره زندان‌ها بود. با این وجود برای ارائه تصویری نزدیک از زندان‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر به فکر نگارش و انتشار این خاطرات افتاده‌ام؛ خاطراتی که حاصل گذراندن پانزده روز حبس در یکی از بندهای امنیتی زندان بزرگ اوین است؛ پانزده روزی که عبارت از دو دوره یک هفته‌ای است و من در هر دوبار به خاطر تهیه گزارش از تظاهرات زنان، بازداشت و راهی زندان شدم. کوشیده‌ام تصویری واقعی و به دور از هرگونه پیشداوری یا جانبداری به خواننده ارائه دهم. ضمن گرامی‌داشت خاطره همه زندانیان عقیدتی و سیاسی، این یادداشت‌ها را به زندانیان گمنام وطنم تقدیم می‌کنم.

www.baran.se

 

بارانِ برهوتِ بوف کورها

نویسنده: بهروز شیدا

شابک: ۷-۶۵-۸۵۴۶۳-۹۱-۹۷۸

نوع جلد: گالینگور

ناشر: نشر باران

تعداد صفحات: ۲۰۴ صفحه

تعداد جلد: یک جلد

سال چاپ: ۲۰۱۴

سایز کتاب: ۱۳۵ در ۲۰۵ میلیم‌تر

ویرایش: اول

مکان: استکهلم

وزن: ۲۵۰ گرم

 بهروز شیدا در مقدمهٔ این کتاب چنین نوشته است: در کتابی که پیش رو دارید، هفت جستار می‌خوانید؛ به این ترتیب: سایه‌ی سنگین نیمه‌تمامی‌های ما: چرخی در میانِ خط‌های رمان سانسور یک داستان عاشقانه‌ی ایرانی، نوشته‌ی شهریار مندنی‌پور، از هرگز گزیری نیست هرگز؟: در حاشیه­­های سفر خروج، نوشته­ی محمد آصف سلطان­زاده، این بود خوفِ خواب ما؛ تعبیرش با شما:خوانشی از جهان زندگان، نوشته‌ی محمد محمدعلی، از منظرِ خود خواننده، گربه‌ی وجود! مرغ حق کجا است؟: گذری از مرگِ دیگرِ کارولا، نوشته‌ی محمود فلکی، که در قاب پنجره خانه است: برداشتی از مجموعه قصه­ی کوچه شامپیونه، نوشته­ی محسن حسام،که چشمه‌ی شیرین کاکل فرهاد می‌شوید: چل‌تکه‌ای به بهانه‌ی رمان پیکر فرهاد، نوشته‌ی عباس معروفی، که قلم و قلمدان هر دو در چمدان شما است: از نزدیک با رمانِ عشق‌کُشی، نوشته‌ی محمد بهارلو.

  در کتابی که پیش رو دارید، رابطه‌ی بینامتنی همه جا برپا است؛ که انگار همه چیز با همه چیز سخن می‌گوید؛ جستارها، عکس - طرح‌ها، شعرها با یک‌دیگر، جستارها با جستارها، قصه‌ها با قصه‌ها، شعرها با شعرها، عکس - طرح‌ها با عکس - طرح‌ها؛ همه با بوف کورها؛ که ازبوف کور تکرارها است؛ که این کتاب نیز تا سهمی از هستی‌ را نقش کند، باران برهوتِ بوف کورها است. 

www.baran.se

 

 

 

نگاهی به شاه
نویسنده: دکتر عباس میلانی

نوع جلد: گالینگور

ناشر انتشارات پرشین سیرکل: پخش کتاب نشر باران

تعداد صفحات: ۵۹۵ صفحه

تعداد جلد: یک جلد

سال چاپ: ۲۰۱۳

سایز کتاب: رقعی

ویرایش: اول

چنانکه نویسنده‌اش می‌گوید تنها «نگاهی» است به «شاه» ِ ایران و ممکن است نگاه دیگران متفاوت باشد. اما نگاه این نویسنده نتیجه ۱۰ سال تحقیق و بررسی ده‌ها هزار صفحه اسناد و گفت‌وگوهای متعدد با اشخاص نزدیک و مرتبط با شاه بوده است.

«نگاهی به شاه» نوشته عباس میلانی دارای ۲۰ فصل است و هر فصل از این کتاب هم با گفته‌ای از شکسپیر آغاز می‌شود. ساختار کتاب “نگاهی به شاه”، بیش و کم شبیه کتاب پیشین این نویسنده “معمای هویدا” است؛ آمیزه‌ای از گفت‌وگو، تحقیق کتابخانه‌ای و ارائه اسناد دست اول که نویسنده طی ده سال آن‌ها را گردآوری کرده‌ است.

www.baran.se