احمد شهید نمی تواند به ایران برود

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مخالفت با گزارشگر همچنان ادامه دارد

در ادامه مخالفت مقامات جمهوری‌اسلامی با حضور احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه نیز خبر از عدم صدور اجازه برای ورود احمد شهید به ایران داد.

وی در سخنانی اعزام گزارشگر ویژه را با هدف “اعمال فشار سیاسی” دانست و خبر از آن داد که جمهوری اسلامی “با تمام توان و قوا” از خود دفاع خواهد کرد.

وی در این زمینه گفته است: “اعزام گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران یک حرکت سیاسی و غیر قانونی است و جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی اجازه ورود وی را به کشور نخواهد داد”.

پیش از این زهره الهیان و محمد کریم عابدی دو نماینده اصولگرای مجلس و صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه با حضور احمد شهید در اریان مخالفت کرده بودند.

محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نیز اقدام نهادهای بین‌المللی در تعیین گزارشگر ویژه برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران را غیرقانونی خوانده و گفته بود ایران این گزارشگر را نخواهد پذیرفت.

صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی هم به عنوان بالاترین مقام قضایی در ارتباط با انتخاب گزارشگر ویژه برای امور ایران گفته بود: “ما سیاست‌مان پذیرش گزارشگر نیست و معتقدیم خودمان جزو اولین کشورهایی هستیم که ادعای رعایت حقوق بشر را داریم.”

اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پس از بحث و بررسی درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی، احمد شهید وزیر امور خارجه سابق مالدیو را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران انتخاب کردند.وی موظف است گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بشر در ایران را بررسی و گزارش نهایی خود را به اعضای شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کند.

مخالفت ها با حضور احمد شهید در حالی صورت می گیرد که مقامات جمهوری اسلامی پیش از این بحث پذیرفتن گزارشگر ویژه را مشروط به مرد بودن، مسلمان بودن و غیر عرب بودن وی کرده بودند. اما پس از تعیین احمد شهید، سایت تابناک، نزدیک به محسن رضایی،  در مطلبی با وجود اشاره به اینکه شورای حقوق بشر، سه شرط  ایران برای پذیرش گزارشگر ویژه حقوق بشررا پذیرفته، نوشته بود: “باید مراقب این موضوع نیز بود که برگزیدن فردی مسلمان، مرد و غیر عرب به تنهایی نمی تواند ملاکی برای منصف بودن وی باشد.”

دکتر عبدالکریم لاهیجی، از فعالان حقوق بشر پیش از این درباره عدم صدور اجازه برای ورود احمد شهید به “روز” گفته بود: “طی دو سال گذشته صدها ایرانی از کشور خارج شده اند و اکنون در کشورهای گوناگون هستند. آنها می توانند مشاهدات خود را به گزارشگر ویژه اطلاع دهند. بسیاری از آن ها در زندان بوده اند و می تواند شرایط زندان، شکنجه و بدرفتاری با زندانی را به گزارشگر ویژه اطلاع دهند”.

شیرین عبادی نیز در همین زمینه چنین سخن گفته بود: “در صورت عدم صدور اجازه حضور گزارشگر ویژه در ایران٬ این مساله می‌تواند منجر به محرومیت‌های بیشتر برای ایران شود. در حال حاضر و با نقض گسترده حقوق بشر در ایران٬ جامعه جهانی در واقع نگهبانی برای ایران منصوب کرده است. این مساله برای هیچ حکومتی خوشایند نیست. در صورتی که اجازه حضور به وی داده نشود٬ این مساله شکل حادتری به خود خواهد گرفت و می‌تواند با رای شورای امنیت حتی ایران را به عنوان حکومتی که علیه بشریت جنایت می‌کند٬ به پای میز محاکمه کشاند”.