اسلحه بر پیشانی همسر فرمانده جنگ

محمد رهبر
محمد رهبر

» هشدار حسین شریعتمداری به همسران سرداران

حسین شریعتمداری، مدیر مسوول روزنامه کیهان در یادداشت روز دوشنبه این نشریه، به همسران دو تن از فرماندهان فقید جنگ هشت ساله هشدار داد و نوشت راهی که آنان در پیش گرفته اند عاقبتی مانند زنان “نوح و لوط” خواهد داشت. شریعتمداری دلیل نوشتن این یادداشت را تنها “رسالت قلم” دانسته و ابراز امیدواری کرده که با این نوشته روح این دو فرمانده جنگ را شاد کند؛ آن هم در حالیکه در همان آغاز نوشتار، همسرسردار باکری و سردار همت را به “خون فروشی” متهم کرده و اشاره ای به ضرب و شتم همسر و فرزند سردار باکری نکرده است.

 

تا شش ماه پیش..

نامزد شدن میر حسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم، مخالفین تازه و نامداری را در مقابل احمدی نژاد و در حمایت از موسوی به صف کرد. همسر ریس جمهور رجایی که احمدی نژاد خود را وامدار او می دانست و سعی می کرد خود را رجایی معاصر معرفی کند، در میان حامیان میر حسین موسوی بود و پس از او خانواده فرماندهان جنگ؛ باکری و همت. آنان هم از هواداران سرسخت میر حسین موسوی بودند؛حمایتی که پس از انتخابات نیز ادامه یافته تا جایی که آنان به صراحت از تقلب در انتخابات سخن گفته و برخورد با معترضین را محکوم کرده اند.این موضع گیری ها واکنش سریع نظامیان حامی احمدی نژاد رو به روشد و ازجمله سردار ذوالنور، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران ضمن سخنانی در مرداد سال 88، فاطمه چهل امیرانی، همسر باکری و ژیلا بدیهیان، همسر همت را با “عایشه” مقایسه کرد و گفت: “این دو از نام شهدا سوء استفاده می کنند و چرا نمی گویند امروز در عقد دیگران هستند”.

نماینده آقای خامنه ای در ادامه گفته بود  همسر حمید باکری امروز زن حجت الاسلام یونسی وزیر اطلاعات سابق و همسر باکری نیز زن یک معلم گیلانی است.

 اظهارات ذوالنور واکنش شدید خانواده باکری را در پی داشت و این خانواده برای اولین بار با رسانه های برون مرزی مصاحبه کردند و سردار ذوا لنور را به باد انتقاد گرفتند.

 فاطمه چهل امیرانی نیز نامه تند و سرگشاده ای به او نوشت و گفت از نفاق و دروغ متنفر است و سردار را متهم به بی اخلاقی کرد: “تا شش ماه قبل من خانم باکری بودم. تا آنکه آن خاطراتی که نباید گفته می‌شد را نیز گفتم و مقبول نیافتاد، و من را نیز به دایره غیرخودی‌ها فرستادند، الهی شکر که خوب زندگی کرده‌ام و جرم دیگری برایم پیدا نکرده‌اند. آنچه آقای ذوالنوری مرا به آن متهم می‌کند یک عمل شرعی است که البته من موفق به انجامش نشده‌ام.”

خانم بدیهیان نیز در مصاحبه با سایت کلمه گفت ابراهیم همت در آخرین خداحافظی با او تاسف می خورده که در صورت بازنگشتن همسرش را به جامعه ای می سپارد که در هزاران نفرش یک مرد پیدا نمی شود. بدیهیان تاکید کرده بود که با گفته های ذوالنور، پیش بینی ابراهیم همت تعبیر شده است.

فاطمه چهل امیرانی در سالگرد حمله عراق به ایران هم نامه سرگشاده ای به سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران نوشت و او را متهم به خیانت به خون شهدا و آرمانهای انقلاب کرد. خانم امیرانی در این نامه به نقل خاطراتی از دوران جنگ پرداخته و نتیجه گرفته بود که فرمانده سپاه در سالهای پس از جنگ روحیاتش تغییر یافته و دیگر نسبتی با همرزمان سابقش ندارد.

نامه خانم باکری البته از سوی فرمانده سپاه بی پاسخ ماند؛اما آنچنان که خانم امیرانی به سایت کلمه گفت پس از انتشار این نامه، نیروهای امنیتی به خانه او هجوم بردند و منزل را تفتیش کردند و اجازه ندادند تا در سالگرد جنگ، خانواده باکری مانند هر سال با بازدید کنندگان ملاقات داشته باشند.

اما این خشن ترین حرکت نیروهای امنیتی در قبال خانواده همت و باکری نبود؛ خانواده فرماندهان جنگ که به مناسبت سالگرد جنگ قصد داشتند به ملاقات مهدی کروبی بروند از سوی لباس شخصی ها مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

آسیه باکری درباره برخورد نیروهای لباس شخصی با مادرش به روز گفت: ابتدا ما آقای کروبی را دعوت کرده بودیم، اما کمی بعد ایشان تماس گرفت و گفت نمی‌گذارند من بیایم و زنگ زده و گفته‌اند که اگر بخواهی از خانه بیرون بروی، بسیجی‌ها را دم در خانه‌ات می‌ریزیم.

دختر باکری ادامه می دهد: مادرم که این موضوع را شنید، تصمیم گرفت برای دیدار با آقای کروبی به منزل وی برویم. اما جلوی منزل ایشان، ماموران جلوی ما را گرفتند و مانع ورودمان شدند. یکی از آنها مادرم را تهدید کرد و گفت: اسلحه را روی شقیقه‌ات می‌گذارم و راحتت می‌کنم. احسان هم به شدت عصبانی شد و وقتی به سمت آنها رفت که اعتراض کند، آنها هم او را بردند.

 

درلخواست خاتمی از همرزمان باکری و همت

در پی ضرب و شتم خانواده این دو فرمانده جنگ، محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق  ضمن سخنان  تندی از “همرزمان” و دوستان همت و باکری که اتفاقا بسیاری از آنها هم اکنون در سپاه پاسداران مناصب مهمی دارند خواست تا “فریاد” بزنند. او با تاکید بر اینکه “نیروهای خودسر به قدری توانمند شده اند که کسی نمی تواند جلوی آنها را بگیرد” گفت: “تعجب می کنم وقتی همسران دو شهید بزرگوار باکری و همت مورد تعرض قرار می گیرند رزمندگان بزرگی که همکار و همرزم این دوشهید بوده اند چرا فریاد نمی زنند.”

 و اکنش های رسانه های حکومتی در قبال این حادثه البته به گونه ای کاملا متفاوت بود و خبر گزاری فارس، نزدیک به نهادهای نظامی و امنیتی، خانواده های باکری و همت را “دور شدگان از راه انقلاب” توصیف کرد.                              

 

طلحه، زبیر و عایشه 

پس از ضرب و شتم خانواده باکری و همت هم همایشی ترتیب داده شد تا همسران شهدا بار دیگر با رهبر جمهوری اسلامی بیعت کنند و خانواده همت و باکری از سوی دیگر خانواده های شهدا محکوم شوند.چنین بود که محبوبه فاضلی‌، همسر علی قمی کُردی از قربانیان جنگ هشت ساله گفت: “مجاهد بودن یا همسر شهید بودن، تضمینی برای هدایت ابدی هیچ فردی ایجاد نمی‌کند.”
سرداران سپاه هم به صحنه آمدند و از میان آنان سردار جوانی، رئیس اداره سیاسی سپاه با بیان اینکه خانواده‌های شهدا همواره پشتیبان ولایت فقیه‌اند، رفتار خانواده باکری و همت را نشانه بی بصیرتی ارزیابی کرد: “امروز خانواده‌های شهدا مورد هدف دشمن هستند و متاسفانه در میان آنها یک یا چند خانواده به دلیل بی بصیرتی و یا انگیزه‌های دیگر در پازل رسانه‌های ضدانقلاب بازی کرده‌اند.”

اما درمیان همه واکنشها، یاداشت حسین شریعتمداری با عنوان “ما را که می شناسی” برخورد با این دو خانواده رابه مرحله تازه ای وارد کرده است. حسین شریعتمداری با بیان اینکه هنوز راه بازگشت برای همسران باکری و همت بسته نشده است می نویسد: “همسران آن دو شهید بزرگوار با پشت کردن به بینش و منش آن سرداران شهید، فقط «پیوند سببی» خود با آنها را شکسته اند، بی آنکه از این گسست طرفی بسته باشند و یا بتوانند در ارادت مردم به سرداران سرافراز دفاع مقدس کمترین آسیب و خللی وارد کنند. مردم ایران و همه مسلمانان پاکباخته جهان باکری و همت را بخشی جدانشدنی از هویت اسلامی و انقلابی خود می دانند و دیگران را، در صورت ناهمخوانی با راه و رسم آنان، نه فقط از خود نمی دانند که به تلخی می رانند. انتظار آن بود و هنوز هم دیر نشده و راه بازگشت هست، که همسران این دو شهید بزرگوار به خیل عظیم خانواده های شهدا بپیوندند.”