احمدی نژاد، انتحار یا سقوط قبل از پایان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» حمله تازه رسانه های جناح راست به رییس دولت

چند روز پس از توقف طرح سوال از احمدی‌نژاد در مجلس، و یک روز بعد از آن که وی با تغییراتی کابینه و تیم خود را جا به جا کرده است، برخی رسانه‌های جناح راست احتمال داده اند که جمهوری‌اسلامی، احمدی ‌نژاد را تا پایان دوره‌ی ریاست‌جمهوری‌اش تحمل نکند. در همین حال و با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، سپاه پاسداران گفته است که برای این نهاد نظامی – امنیتی، رییس‌جمهور آینده مهم است، مساله‌ای که هم‌زمان با اوج گیری دوباره احتمال کاندیداتوری رحیم مشائی مطرح شده است.

سایت بازتاب امروز، که پیش از این گزارشی درباره دلایل توقف سوال از احمدی‌نژاد در مجلس منتشر کرده بود، اکنون نوشته است که افشاگری‌های احمدی‌نژاد و حامیانش ارزشی نخواهد داشت، زیرا: “اطلاعاتی که تصور می شود قرار است توسط احمدی نژاد فاش شود، نوعا پیش از این از نشت های اطلاعاتی به فضای عمومی درز پیدا کرده است، اما تاکید بر این اطلاعات و نتیجه گیری از آن، نوعی موضعگیری است، نه افشای اطلاعات. تنها یک مورد افشاگری می تواند مصداق این نوع حرکت احمدی نژاد باشد که آن افشاگری، گرچه برای نظام هزینه های سنگینی دارد، اما پیش از آن، خود احمدی نژاد را مورد هدف قرار می دهد و دست زدن به آن، تنها در صورتی محتمل است که احمدی نژاد به نقطه انتها رسیده باشد و آینده ای برای خود تصور نکند و هدفش از این افشاگری نه جلب طرفدار، بلکه انتحار باشد”.

بازتاب امروز نوشته است: “احمدی نژاد نباید تحمل کردن رفتارهای حود توسط نظام را نوعی باج و حق السکوت تلقی کند و باید بداند این تحمل که از سوی برخی چهره های سیاسی تعمیر و نگهداری خوانده شده، دلایل دیگری دارد که باید آنها را در حوزه مسایل سیاسی و تحولات پیش روی داخلی و خارجی جستجو کرد و نمی توان از ادامه این سیاست تا 6 ماه آینده و پایان دولت وی، به دلیل تحولات پیش روی داخلی و خارجی اطمینان داشت”. این سایت اضافه کرده است: “ اگر اراده نظام بر پایین آمدن وی از اریکه قدرت محقق شود، همانگونه که وی به سرعت برکشیده شد، به همان سرعت نیز افول خواهد کرد”.

پیش از این، این رسانه مدعی شده بود که دلیل صدور حکم حکومتی رهبر جمهوری‌اسلامی “تلاش برای خارج نشدن مناقشات سیاسی از کنترل نظام” بوده، زیرا سیدعلی خامنه‌ای متوجه شده بود که “رییس دولت احتمالا قصد داشته است با سخنانی که به اطلاع رهبری رسیده بوده، موضوع التهابات ارزی را فرافکنی کرده و مسئولیت آن را از دوش دولت بردارد”.

آن زمان نمایندگان مجلس بعد از شرکت در نشست مشترک با احمدی‌نژاد، خبر داده بودند که وی قصد دارد در جهت “روشنگری برای مردم” و “در چارچوب منافع نظام و انقلاب” در مجلس سخن بگوید. نماینده دیگری هم به نقل از احمدی‌نژاد اضافه کرده بود که “اگر علت اصلی مشکلات اقتصادی به مردم گفته شود، خواهند توانست دشمنان را در رسیدن به اهداف خود ناکام بگذارند”.

پیش‌تر، هم‌زمان با قطعی شدن طرح سئوال از احمدی‌نژاد در مجلس، حسین‌علی حاجی دلیگانی، از اعضای شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان هم گفته بود که احمدی‌نژاد در جلسه مشترک با هیات رییسه این فراکسیون، حضور خود در مجلس را “فرصتی برای بیان حرف های ناگفته” توصیف کرده است.

بحث سوال از محمود احمدی‌نژاد در مجلس، با انتقادهای تند برخی از حامیان وی مواجه شده بود. از آن جمله محمدتقی مصباح یزدی، از حامیان سابق احمدی‌نژاد – که از او به عنوان پدر فکری این جریان یاد می‌شود - درباره این طرح گفته بود: “دشمنان اعلام کرده‌اند حتی اگر یک روز به پایان زمان ریاست جمهوری کنونی باقی مانده باشد باید رأی به عدم کفایت او داده شده و فرضیه اشتباه رهبری در تائید او را اثبات کند. رای عدم کفایت؛ پروژه دشمن برای اثبات فرضیه خطای رهبر در تائید احمدی‌نژاد است”.

گرچه آن مخاطب سخنان مصباح یزدی به طور مشخص روشن نبود، اما اکنون محمود نبویان، یکی از شاگردان وی، می‌گوید که طرح سوال از احمدی‌نژاد توسط هاشمی‌رفسنجانی تهیه شده و وی در این زمینه گفته است: “حتی یک روز از دولت باقیمانده باشد، باید این دولت زمین بخورد”. این سخن پیش از این توسط جواد کریمی قدوسی، از نمایندگان احمدی‌نژاد و به نقل از قدرت‌الله علیخانی نیز بیان شده بود.

رسانه‌های نزدیک به دولت نیز در این مدت به انتقاد از مواضع اصول‌گرایان در این زمینه پرداخته و آنان را متهم کرده‌اند که در تلاشند تا به هر نحو ممکن باعث سقوط دولت احمدی‌نژاد شوند.  

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، بحث رابطه میان محمود احمدی‌نژاد و سیدعلی خامنه‌ای، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و رسانه‌ها مشغول گمانه‌زنی برای کاندیداهای دو طرف برای انتخابات هستند. کنار رفتن مشایی از پست خود – و انتشار اخباری درباره احتمال کاندیداتوری وی – توقف طرح سوال از رییس دولت دهم و اظهارنظر مقام‌های سپاه پاسداران، نشان از این دارد که دو طرف برنامه‌های مختلفی برای انتخابات دارند، انتخاباتی که مشخص نیست در نهایت چه کسی از آن پیروز بیرون خواهد آمد.