رامین ادامه دهد، وزیر استیضاح می شود

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» با توقیف سه رسانه دیگر مطرح شد:

در ادامه لغو امتیاز مطبوعات مستقل و منتقد، روز گذشته هیات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد، رای به عدم انتشار روزنامه “فرهنگ آشتی” و دو هفته نامه “همت” و “موج اندیشه” داد.  محمد علی رامین، معاون وزیر ارشاد و  دبیر هیات نظارت بر مطبوعات، پیش از این لغو امتیاز مطبوعات را “گامی در جهت تلطیف فضای حاکم بر رسانه های” کشور معرفی کرده بود. نظری که برخی از نمایندگان مجلس با آن موافق نیستند و اعلام کرده اند که “افراطی گری های رامین، پای وزیر ارشاد را به استیضاح خواهد کشاند”.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، روابط عمومی معاونت و اطلاع رسانی وزارت ارشاد روز گذشته اعلام کرد هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه روز گذشته خود روزنامه “فرهنگ آهشتی” و دو هفته نامه “موج اندیشه” و “همت” را لغو امتیاز کرده است. طبق این گزارش، هیأت نظارت برمطبوعات؛ روزنامه “فرهنگ آشتی” را باتوجه به تخلفات مستمر از مفاد قانون مطبوعات به استناد تبصره ماده 11 این قانون، لغو امتیاز کرده است.

هفته‌نامه‌های “همت” و “موج اندیشه” هم به علت تخلف از مفاد مختلف قانون از جمله توهین به برخی از شخصیت‌های نظام ـ علیرغم اصلاحات اساسی در آخرین ویژه‌نامه مربوطه با نام “به یاد شهید همت ـ موج اندیشه” ـ براساس ماده 27 و تبصره ماده 11 این قانون لغو امتیاز شدند.

محمد علی رامین که در دوران کوتاه مسئولیت خود در هیات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد حتی به خبرگزاری ها و مطبوعات میانه رو و متمایل به اصولگران هم رحم نکرده، در توضیح علت تذکرات داده شده به روزنامه آفتاب یزد گفته است: مقرر شد برای روزنامه  آفتاب یزدبه علت روند محتوایی پر تخلف از جمله مطالبی که موجب تبلیغ و تشویق به شرکت در اجتماعات غیرقانونی منجر به اغتشاشات می گردد، یک بار دیگر تذکر جدی هیات نظارت ارسال شود.

محمد علی رامین پیش از این نیز با ایراد اتهاماتی مشابه، به این روزنامه تذکر کتبی داده بود؛ به همین دلیل هفته گذشته سردبیر این روزنامه از سمت خود استعفا داد.

دبیر هیات نظارت بر مطبوعات علت ارسال تذکر کتبی برای روزنامه اعتمادرا هم درج مطلبی با عنوان “دولت بی صدا” در صفحه  4 ضمیمه مورخه 26\10\88 آن روزنامه و بکار گیری، به گفته وی “تعابیر اهانت آمیز و منشاءفتنه دانستن دولت” عنوان کرده است.

این در حالیست که در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد، روزنامه “امین جامعه” مورد تشویق قرارگرفت. رامین علت تشویق این نشریه راعملکرد مثبت در زمینه انعکاس، به تعبیر وی “اغتشاشات روز عاشورا که بخش قابل توجهی از اعمال تخریبی و قانون شکنی های اغتشاشگران و بی حرمتی آنان نسبت به عزاداران امام حسین را به تصویر کشاند و موجب شناسایی و رسوایی حرمت شکنان شد” دانسته است.

 

اعتراض مجلسیان

تداوم برخوردهای هیات نظارت بر مطبوعات و محمدعلی رامین با رسانه ها و مطبوعات، روز گذشته برای چندمین بار با واکنش برخی از نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس روبرو شد و زنگ خطر استیضاح برای وزیر ارشاد را به صدا در آورد. سیروس سازدار، نماینده جناح اقلیت مجلس دراین خصوص به پارلمان نیوز گفت: اقدامات رامین سناریویی در جهت افراطی گرایی است و در صورت ادامه این روند وزیر ارشاد استیضاح می شود.

نماینده اصلاح طلب مرند و جلفا همچنین اضافه کرد: محمد علی رامین برخورد دوگانه ای با رسانه ها دارد و به نظر می رسد که وزیر ارشاد توانایی کنترل و نظارت بر عملکرد معاون مطبوعاتی خود را ندارد و در این صورت جز استیضاح وزیر ارشاد چاره ای برای مجلس باقی نمی ماند.

سازدار در خصوص توقیف هفته نامه همت و تذکرات پی در پی به رسانه های اصلاح طلب نیز بیان داشت: جالب است در فضایی که رامین هر روز به بهانه های مختلف با نشریات و سایت های اصلاح طلب و مستقل برخورد می کند، هفته نامه همت علی رغم توقیف، مجددا چاپ و به حملات خود علیه مسئولان ادامه می دهد. این گونه اقدامات افراطی رامین با وجود حسینی در مقام وزیر ارشاد تشدید شده است.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس در ادامه افزود:  گویا آقایان می خواهند همه رسانه ها و مطبوعات مستقل با گرایش اصلاح طلبانه را ببندند و خود را راحت کنند. اگر بعد از تعطیلات مجلس این روند ادامه پیدا کند طرح استیضاح وزیر ارشاد را تهیه خواهیم کرد. پیش از این بارها در مورد افراطی گری های رامین و هیات نظارت بر مطبوعات، نمایندگان به وزیر ارشاد تذکر داده و با طرح سئوالاتی به وزیر ارشاد هشدار داده بودند اما گویا تاثیری نداشته است.

محمد علی رامین در طول مدتی که این مسئولیت را عهده دار شده، به شکلی مداوم با بسیاری از رسانه ها و مطبوعات مستقل، منتقد و اصلاح طلب برخورد کرده و تعداد زیادی ازآنها را لغو امتیاز کرده است. وی مدتی قبل هم با حضور در دفتر یکی از روزنامه های اصلاح طلب، روزنامه نگاران را “مشتی دلقک” خوانده بود.

این چهره تندروی دولت، چندی پیش در یک کنفرانس خبری، در دفاع از اقدامات خود و هیات نظارت بر مطبوعات گفته بود: اقدامات ما در دو ماه گذشته در جهت بهبود و تلطیف فضای رسانه ای است و از سویی دیگر نیز مسئولان و حاکمیت از عملکرد فعلی مطبوعات راضی نیستند و ما درصددیم این فضا را اصلاح کنیم.