آمریکا راه سلطه ایران را می گشاید

نویسنده

» تحلیل هیومن ایونتز

رابرت ماگینیس

سیاست نادرست باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در قبال ایران بطور بالقوه به منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی آمریکا در خاورمیانه و دنیا خسارت خواهد زد.  او باید از خواب بیدار شود و این واقعیت را درک کند که ایران با آمریکا در حال جنگ است.

 کافی است  به مواردی که ایران، بر اثر استراتژی غلط اوباما، در حال برنده شدن در آنهاست توجه  کنیم: تحریم ها، مذاکرات، “امید” به انقلاب در ایران.

 اول اینکه ایران در حال گسترش نفوذ خود در خاورمیانه از طریق زور، تهدید و مذاکره است.  رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا به بلومبرگ گفت که “ایران بوجود آورنده بهار عربی نیست ولی کاملا آشکار است که آنها سعی دارند از آن به نفع خود بهره برداری کند؛ حتی در عراق و افغانستان.”

تهران همچنین در حال تجهیز و تسلیح دشمنان ما در عراق و افغانستان است تا خروج نیروهای ما را تسریع کند.  دریادار مایک مولن، رئیس ستاد آمریکا گفت: “ایران مستقیما با گروه های افراطی شیعه عراق، که سربازان ما را می کشند در ارتباط است.  تردیدی نیست که آنها سلاح های پیشرفته در اختیار آنها قرار می دهند؛ بررسی های انجام شده هم این امر را تائید می کند.”

وی افزود: “هفته پیش نشریه وال استریت ژورنال گزارش داد که سپاه پاسداران ایران به دشمنان ما در افغانستان هم سلاح ارسال می کند.“  به عنوان نمونه در فوریه گذشته نیروهای بریتانیا محموله ای از موشک های پیشرفته را در افغانستان در مرز ایران کشف کردند.  موشک های ساخت ایران بردی در حدود دو کیلومتر دارند؛ دو برابر آنچه طالبان در اختیار دارد.

بهار عربی معمولا به جنبش هایی نظیر آنچه در بحرین اتفاق افتاد اطلاق می شود.  ایران، با اعزام اعضای حزب الله، که دست نشانده ایران است، به گروه های شیعه بحرین کمک کرده است تا دولت سنی این کشور را سرنگون کنند.  لیکن عربستان سعودی با اعزام 1000 نیرو به این کشور ناآرامی های آنجا را فرو نشاند.  هفته گذشته وزارت خارجه ایران از عربستان خواست نیروهای خود را از بحرین خارج کند تا زمینه همکاری های منطقه ای فراهم آید.  با کمال تعجب سعودی ها هم بخشی از نیروهای خود را بیرون بردند، چون می دانند بالاخره با سلطه فارس ها در منطقه روبرو هستند.

گزارشات دیگر همچنین حاکی از کوشش های ایران برای نفوذ در میان مخالفین مصر برای سوق دادن آنها به سمت اخوان المسلمین است.

پیروزی اخوان المسلمین ضربه ای برای اسرائیل به شمار می آید و آمریکا و کشورهای عربی، مانند عربستان سعودی و اردن، نگران ظهور یک مصر افراط گرای اسلامی، مشابه ایران در منطقه هستند.

سپاه پاسداران ایران، با استفاده از تجربه خود در سرکوب مردم این کشور در ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری بحث انگیز 2009 ،  رژیم سوریه را در سرکوب مخالفان دیکتاتور این کشور یاری می کند.  گفته می شود ایران وسایل سرکوب و پراکنده کردن تظاهرات را در اختیار دولت سوریه قرار می دهد.

از سوی دیگر ایران در حال گسترش نفوذ خود در آمریکای لاتین است.  هفته گذشته این مساله در سنای آمریکا و نیز در کنگره مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش داگلاس فریزر در سنای آمریکا، ایران در حال تکثیر سفارتخانه های خود در سراسر منطقه آمریکا لاتین است.

وی گفت مساجد ساخت ایران و مراکز فرهنگی که ایران در کشور های آمریکای لاتین ساخته است نسخه ایرانی اسلام را تبلیغ می کنند و به مراکزی برای افراط گرایان تبدیل شده اند.  اقدامات ایران در آمریکا لاتین همچنین شامل استقرار موشک های دوربرد نیز می شود.

نشریه دای ولت قبلا گزارش داده بود که تهران قصد دارد موشک های دوربرد شهاب-3 را در ونزوئلا مستقر کند؛ موشک هایی که امکان هدف گرفتن خاک آمریکا را دارند.

موضوع سوم آنکه ایران در حال گسترش توان موشکی و هسته ای خود است.  در گزارش ماه مه کمیته امنیت ملی آمده است که ایران موفق شده است تحریم ها را دور زده و به توسعه فن آوری موشکی و هسته ای خود ادامه دهد.اکنون گفته می شود ایران توان تولید بمب هسته ای را در دو سال آینده خواهد داشت. 

ایران همچنین در ساخت موشک های دوربرد هم موفقیت هایی داشته است.  ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا در مجلس عوام این کشور گفت ایران به آزمایش موشک هایی دست زده است که قادرند کلاهک هسته ای حمل کنند. 

و بالاخره آنکه ایران با دور زدن تحریم های بین المللی نه تنها توان موشکی و هسته ای خود را توسعه داده  بلکه این فن آوری ها را در اختیار بقیه هم قرار داده است.  ایران تامین کننده سلاح های شبه نظامیان شیعه عراق و طالبان افغانستان است و موشک های دوربرد در اختیار حزب الله لبنان و سلاح و مهمات در اختیار حماس در نوار غزه می گذارد.

ایران در زمینه فن آوری موشکی و هسته ای با کره شمالی همکاری می کند.  به گزارش نشریه ژاپنی مینیاچی شیمبون پس از ملاقات نمایندگان ایران با مقامات کره شمالی، 200 متخصص کره شمالی برای توسعه فن آوری نظامی و هسته ای به ایران اعزام شده اند.

بهار عربی هم فرصت دیگری در اختیار ایران قرار داده است.  سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، هفته گذشته به الاهرام گفت این کشور آماده است تا “در هر گونه همکاری فنی و علمی با مصر” در زمینه فن آوری هسته ای شرکت کند.ایران قبلا با سوریه در زمینه ساخت راکتور هسته ای همکاری کرده بود.

اکنون دیگر نتایج سیاست دولت اوباما در خاورمیانه به خوبی آشکار شده است. کشورهای منطقه آمریکا را درحال خروج از منطقه می بینند در حالیکه شاهد قدرت گرفتن ایران و گسترش نفوذ آن هستند.

لازم است اوباما پس از خروج نیروهای آمریکا از عراق یک نیروی رزمنده قوی را در خلیج فارس مستقر کند تا بتواند با کشورهای منطقه همکاری دائمی داشته باشد.  آمریکا همچنین باید تضمین کند که هر گونه موشکی را که به سوی ونزوئلا روانه شود نابود کند و نمایندگان تروریست ایران در آمریکای لاتین را تحت کنترل داشته باشد.  ما باید برنامه هسته ای تهران را همین حالا متوقف کنیم.  ما داریم جنگ را می بازیم؛ فقط با یک سیاست محکم و منسجم می توان از عهده چالش های موجود بر آمد.

منبع: هیومن ایونتز - 12 ژوئیه 2011