منشور اخلاقی فضای مجازی تدوین می شود

نویسنده

به گزارش خبرگزاری مهر، عزیز نجف پور - دبیر کارگروه فرهنگی اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی گفت: علی رغم آن که اغلب مردم از ملاحظات اخلاقی بصورت عام آگاهی دارند اما در مواجهه با شرایط خاص و جدید در تشخیص اینکه در مصادیق خاص باید چگونه  رفتار کرد، به کمک نیاز  دارند.

وی افزود: چالش های ارزشی جدید، نیاز جدی به درک درستی از موضوع های اخلاقی در قبال شرایط خاص ایجاب می کند که متاسفانه در فضای مجازی چندان واکاوی، تنظیم و تبیین نشده است. به این جهت به منشور اخلاقی یا مرامنامه های اخلاقی یا کدهای اخلاقی نیاز است که به عنوان مبنای عملکرد هنجاری در فضای مجازی بطور جزئی و به تفصیل  برای افراد مختلف متناسب با نقش آنها و در  موقعیت های مختلف تهیه و اعلام شود.

نجف پور در پاسخ به سوالی درخصوص چیستی کد اخلاقی اظهار کرد: کد اخلاقی بطور عام ترجمه code of ethics است که با دو کاربرد «منشور اخلاقی سازمان» و «عهدنامه اخلاقی صاحبان مشاغل» استفاده می‌شود. اصطلاح جدید دیگر، «سند اخلاقی» است که در وجهی از آن مسوولیت‌های اخلاقی سازمان در قبال عناصر محیط مانند کارکنان، مشتریان، تأمین‌کنندگان، رقبا، رسانه‌های گروهی و در وجه دیگر آن منابع انسانی مانند مدیران، مهندسان، کارشناسان، کارگران مورد توجه قرار می‌گیرند.