در کمیته اخلاق فوتبال گل گرفته شد

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» محمدزاده برکنار شد جنجال ها ادامه دارد

همزمان با آشفتگی وسیعی که در کار ورزش کشور به خصوص ورزش های پرهوادار کشتی و فوتبال آشکار شده که با شکست و ویرانی ساخت تیم های مشهور و اصرار بازیکنان برای مهاجرت به هر قیمت به هر کجا همزمان شده است، سرانجام اختلاف بر سر سرمربی تیم ملی فوتبال به تحولات مهمی در فدراسیون فوتبال انجامید و طرفین یکدیگر را به شکایت و دادگاه تهدید کردند.

این دور از جنجال و حاشیه سازی ها با اختلاف بین مسوولان فدراسیون فوتبال و کمیته امنیتی اخلاق رخ داد که موضوع آن پرونده سازی علیه کارلوس کی روس سرمربی پرتغالی تیم ملی بود و بیشتر پایه های مالی داشت.

تفاوت ماجرای تازه که به کنار رفتن محمد زاده رییس امنیتی کمیته اخلاق شکل گرفت بدان است که به نظر می رسد با حمایت دولت ووزارت ورزش این بار وزارت اطلاعات هم از حمایت محمدزاده دست برداشته است.

وی دو هفته پیش با شدیدترین کلمات علیه کارلوس کی روش سخن گفت و کلماتی به کار برد که وکیل سرمربی تیم ملی اعلام داشت که این می تواند به شکایت و تقاضای غرامت و ترک ایران توسط کی روش منتهی شود.

پر زور بودن حامیان فدراسیون فوتبال که از مدت ها قبل از دخالت های کمیسیون اخلاق به جان آمده بود چنان که یک روز بعد از مصاحبه با یک روزنامه ورزشی زمانی که محمدزاده نامه نوشت که از کار کنارگیری می کند برخلاف همیشه بلافاصله کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال موافقت خود را اعلام داشت و اعضای آن کمیته و دادسرای ورزش هم مستعفی شدند و در نتیجه عملا فعلا کمیته اخلاق تعطیل شد که این می تواند یک پیروزی برای تشکیل ورزش کشور باشد.

در این میان اظهار نظر حجت الاسلام علیرضا علی پور، دبیر پیشین کمیته اخلاق هم مهم به نظر رسید که گفته بود اظهارات اعضای مستعفی کمیته اخلاق علیه کی روش قابل پیگیری قضایی است.

علیپور که اینک رییس کنونی کمیته نظارت و بازرسی سازمان لیگ است به خبرگزاری فارس گفته “در کمیته منشور اخلاقی سه، چهار نفر از اعضای هیات رئیسه به طور دائم در جلسات بود. رکن قضایی فدراسیون و رئیس حراست فدراسیون و همچنین نماینده سایر دستگاه‌ها نیز در این کمیته حضور داشتند و مسائل به طور کاملا قانونی بررسی می‌ شد و به آنها رسیدگی می ‌کردیم. تمامی این تشکیلات به یکباره در کمیته‌ای به نام کمیته اخلاق با شش عضو خلاصه شد. تمام این اعضا از سوی رئیس کمیته اخلاق انتخاب شدند که به جز حسین آبانگاه سایر اعضای کمیته اخلاق تجربه‌ای در ورزش و فوتبال نداشتند”.

علیپور در انتقاد از کمیته اخلاق و اظهاراتشان درباره یک پرونده از دستیار کی روش گفته است “اعضای مستعفی کمیته اخلاق که این روزها مصاحبه‌های زیادی می کنند باید بگویند چرا زمانی که مسئولیت داشتند با مسائلی که مطرح می‌کنند برخورد نکردند. این رفتار آنها خیلی اخلاقی به نظر نمی‌ رسد آنها صحبت‌هایی علیه کی‌روش مطرح می‌کنند که می‌تواند پیگرد قضایی داشته باشد. آنها اگر مستنداتی دارند می‌توانند به حراست وزارت ورزش و بخش‌های مربوطه ارائه دهند. با توجه به شخصیتی که کی‌روش دارد و یک چهره بین‌المللی است صحبت‌هایی که علیه او مطرح می‌کنند می‌تواند تبعات فرامنطقه‌ای داشته باشد.”

علی اکبر محمدزاده، رییس مستعفی کمیته اخلاق، دیروز در خبرگزاری مهر ادعا کرد که کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی در کمیته اخلاق پرونده دارد و شاید به خاطر همین پرونده با این استعفا خیلی سریع موافقت شده است. او با خودداری از صحبت درباره جزئیات این پرونده، اشاره مختصری به اتفاقات قبل از جام جهانی برزیل و نگرانی کی‌روش از اسپانسر و البسه تیم ملی کرد.

محمدزاده در باره کناره گیری اش گفت: “دلیل استعفای من و شش عضو دیگر به خاطر عدم اجرای حکمی بود که برای آنالیزور تیم ملی اجرا نشد. باید با این وضعیت در کمیته اخلاق را گِل گرفت! خیلی‌ها می‌خواستند ماجرای استعفای ما را به خالکوبی اشکان دژاگه و سردار آزمون ربط بدهند که با روشنگری رسانه‌ها مشخص شد به خاطر عدم اجرای حکم ما برای کمک کارلوس کی‌روش بوده است.”

رئیس مستعفی کمیته اخلاق همچنین افشا کرد: “من از پشت پرده‌هایی اطلاع داشتم که عده ای دوست نداشتند کمیته اخلاق آنرا پیگیری کند. ما دنبال پرونده‌هایی بودیم که به مذاق بعضی‌ها خوش نمی‌آمد. ما همواره دنبال اجرای عدالت بودیم. چرا همیشه باید احکام به ضرر عده‌ای باشد که ضعیف و بی حامی هستند؟”

 

فساد کی روش

وی در مورد این که گفته بود کی‌روش حتی در زندگی شخصی‌اش متهم به فساد است، گفت: “من هیچ وقت درباره زندگی شخصی کی ‌روش حرف نزده بودم. آبانگاه (یکی از اعضای کمیته اخلاق) گفته بود در تیم ملی فساد هست. از من سئوال کردند که این فساد در تیم ملی از کیست که من گفتم آن فرد کی‌روش است. این موضوع با زندگی شخصی فرق دارد.”

محمدزاده یادآور شد: در این باره پرونده‌ای وجود دارد که من احساس می‌کنم بخشی از دلیل موافقت زودهنگام با استعفای ما همین بوده است؛ مسائلی مثل جام جهانی برزیل، لباس تیم ملی، قرارداد کی‌روش به علاوه مبلغی که کی‌روش از اسپانسر گرفته بود که کفاشیان گفته بود قانونی است ولی چنین چیزی در قرارداد سرمربی تیم ملی نیست. هر فردی که سرمربی تیم ملی می‌شود موظف است لباس اسپانسر تیم ملی را بپوشد و به آن احترام بگذارد.”

به نظر می رسد آن چه باعث شد تا یک نفر امنیتی و با نفوذ به این اسانی کنار گذاشته شود، واکنش جمعی بازیکنان و مربیان فوتبال علیه وی و حضور مدام وی در حاشیه سازی های مالی درباره نامداران عرصه فوتبال است.

به گفته یکی از بازیگران فوتبال تیم ملی که نخواست نامش فاش شود “در زمان محمد زاده تنها چیزی که در کمیته اخلاق مطرح نبود مسایل اخلاقی بود، اگر هم گاهی مسایل اخلاقی مطرح می شد برای رفع وظیفه بود و با یک تلفن حل می شود اما وی همیشه آماده شنیدن حرف های رقبا علیه همدیگر در زمینه مالی بود” به قول فوتبالیست ها خودش هم وارد معامله شده بود.