بر اثر سوتغذیه قد کودکان ایرانی کوتاه شده

نویسنده
نازنین کامدار

» نگرانی عمومی از آلودگی مواد غذایی

برگزاری همایش روز جهانی غذا در ایران که طی آن وزیر بهداشت و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهارات نگران کننده ای درباره کیفیت مواد غذایی در کشور بر زبان آوردند، موجب نگرانی شهروندان شده و تمامی نهادهای ذیربط را به واکنش به این هشدارها واداشته است.

از دیروز که وزیر بهداشت در این همایش سخنرانی کرد و از “برخی واقعیت هایی که قابل بیان نیست” درباره کیفیت غذا در ایران سخن گفت، پیامک های متعددی از سوی شهروندان جهت هشدار در مصرف غذا در رستوران ها ارسال شده است و مردم یکدیگر را به پرهیز از مصرف غذاهای آماده دعوت کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین، حسن قاضی‌زاده هاشمی،‌ وزیر بهداشت در همایش روز جهانی غذا گفته است: “شرایط مطلوبی در حوزه غذا نداریم، اما این یک مشکل جهانی است و نباید سیاه‌نمایی کنیم. خوشبختانه در دولت جدید و به دلیل اهمیتی که رییس‌جمهور برای ارتباط دستگاه‌ها با انجمن‌های علمی، صنفی و بخش خصوصی قائل است، امید بیشتری داریم تا مواد غذایی که در آینده به دست مردم می‌رسد، ایمن‌تر باشد. من هرگز اهل خوردن فست‌فود نیستم و مصرف فست‌فود در منزل ما ممنوع است. تاکنون لب به سوسیس و کالباس نزده‌ام و فرزندانم معمولا بیرون از منزل غذا نمی‌خورند”.

او افزوده است: “مردم خودشان غذای سالم را می‌شناسند، البته ممکن است سلامت و استاندارد مواد غذایی مردم را نگران کند، در حالی که باید بدانند اگر محصولات غذایی تحت نظارت وزارت بهداشت تولید شده و استانداردها در آن لحاظ شده باشد، مشکلی سلامت آنها را تهدید نمی‌کند. سلامت مواد غذایی از دو مسیر وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد کنترل می‌شود. البته تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مواد غذایی به نظارت دوگانه در این خصوص انتقاد دارند که انتقادشان هم وارد است، اما متاسفانه سیستم‌های نظارتی ما توانمند نیستند و دارای اشکالاتی‌اند که باید برطرف شوند”.

او در پایان گفته است: “کیفیت مواد غذایی مسائلی دارد که بیان کردن اش موجب نگرانی در جامعه می شود”.

سخنان حسن قاضی‌زاده هاشمی را حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت مجلس تکمیل کرد و وی با افشای برخی مسائل در خصوص کیفیت محصولات غذایی در ایران، از “نفوذ مسئولان بالادستی در اعلام نشدن اطلاعات درست” خبر داد.

به نوشته ایسنا، وی در این همایش گفته است: “دو سال گذشته نسبت به آلودگی برنج‌های وارداتی از هند سروصدا به پا شد اما نتیجه این شد که مدیر کل استاندارد تهران را بازنشسته کردند، چون اطلاعات درست از فلزات سنگین در برنج ها داده بود.ما وظیفه داشتیم این اطلاعات را به مردم بدهیم، اطلاعات به دست آمده در مورد 13 نوع برنج آلوده توسط سازمان استاندارد هم جمع‌آوری شده بود اما آنها را مجبور کردند بگویند این برنج‌ها آلوده نیستند در حالی که واقعیت نداشت. ناهماهنگی بین سازمان استاندارد و برخی دستگاه‌ها وجود دارد و باید طوری باشد که افرادی که راجع‌ به استاندارد‌ها حرف می‌زنند تحت تأثیر نفوذ دولتی‌ها نباشند و اگر این نهادهای نظارتی به صورت غیردولتی اداره می‌شد بهتر بود”.

او افزوده است: “درمورد محصولات پروتئینی و باغی مشکلات بسیاری داریم. در تولید بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها از کود‌ها و سموم شیمیایی غیرمجاز استفاده می‌کنند. سال گذشته وزارت بهداشت اطلاعاتی در این زمینه داد اما اینکه چقدر اجرایی شد مشخص نشد”.

وی درباره سوء تغذیه هم گفته: “این طور نیست یک عده دچار پرخوری هستند و عده بسیاری دچار سوء تغذیه هستند. کودکانی داریم که سوء تغذیه دارند و دچار قد کوتاه هستند. کمبود کالری و پروتئین و همچنین مواد لبنی در کشور وجود دارد”.

شهریاری افزوده است: “بیماری‌های مشترک انسان و دام در غرب کشور مانند تب مالت از خطرات جدی است که روز به روز بیشتر می‌شود. برای اینکه کارخانجات شیر ما آلودگی میکروبی خود را پایین بیاورند کارهای غیرمجاز می‌کنند و زمانی که از مسئولان وقت پرسیدیم که از آب ژاول (وایتکس) استفاده شده و این شیرها مارک‌های معروف دارند اطلاع‌رسانی درستی نکردند. به نظر می‌رسد باید تکلیف نظارت‌ها مشخص شود چراکه وجود دستگاه‌های مختلف در این حوزه باعث می‌شود زمانی که مشکلی پیش آمد آن را پاسکاری کنند. نسبت به سلامت میوه، سبزی، لبنیات و گوشت مطمئن نیستیم و توصیه می‌کنیم فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس که در بازار موجود است را مصرف نکنند چرا که اطلاعات نگران کننده‌ای در این زمینه داریم مگر اینکه سازمان غذا و دارو اعلام کند سالم است، هر وقت خودشان مصرف کردند ما هم مصرف می‌کنیم”.

سخنان این دو مقام مسئول باواکنش عمومی همراه بود به گونه ای که طی دو روز گذشته از حجم مشتریان رستوران ها کاسته شده است و شهروندان در محیط های عمومی درباره آلودگی مواد غذایی صحبت می کنند؛وضعیتی که سازمان غذا و دارو را وادار به موضع گیری کرده است.

به گزارش ایرنا، رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو، دیروز اظهارات رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر آلودگی محصولات غذایی از جمله برنج‌ها، شیر و مواد پروتئینی را تکذیب کرده و گفته است:“این اظهارات درباره آلودگی این فرآورده‌ها قابل تایید نیست و تکذیب می‌شود. هر کس مسئول‌ حرف‌های خودش است و نمایندگان مجلس مسئولیت قانونگذاری را بر عهده دارند، نه مسئولیت اجرایی که این سخنان را به زبان می‌آورند”.

وی در پاسخ به پرسشی درباره آلودگی مرغ‌های عرضه شده در بازار به فلزات سنگین از جمله سرب هم گفته است: “چند هفته پیش اخباری مبنی بر اینکه مرغ‌های عرضه‌ شده در بازار ۷۰ درصد بیش از حد مجاز آلوده به سرب و فلزات سنگین هستند، منتشر شد که در همان زمان وزارت بهداشت نیز علاوه بر سازمان دامپزشکی وارد عمل شده و اقدام به جمع‌آوری نمونه‌ها از سطح بازار و آموزش بر روی آنها کرد. تقریبا ۵۰ نمونه از بازارهای سطح تهران جمع‌آوری شد که حتی در یک مورد از آنها هم آلودگی به فلزات سنگین بیش از حد مجاز را مشاهده نکردیم. مطمئنا تخلفات و سودجویی‌هایی صورت می‌پذیرد اما در کنار آن دستگاه‌های نظارتی وظیفه خود را انجام می‌دهند. سازمان دامپزشکی بر سلامت فرآورده‌های دامی، وزارت جهاد کشاورزی بر سلامت محصولات کشاورزی، شیلات بر فرآورده‌های دریایی و وزارت بهداشت بر سلامت کلیه فرآورده‌های غذایی فرآوری شده و بسته‌بندی شده نظارت می‌کند. در سطح عرضه هم از طریق شبکه گستردگی که در سطح کشور دارد، نظارت‌های خود را اعمال می‌کند.اگر بازرسان ما در این میان به مواردی که استاندارد نیستند، بربخورند، حتما اقدامات لازم را انجام خواهند داد”.

محمد رضا مرتضوی رییس کانون صنایع غذایی ایران هم به سخنان رئیس کمیسیون بهداشت واکنش نشان داده و به فارس گفته است:” نظارت و کنترل بر صنایع غذایی و تبدیلی در کشور بسیار سخت است و بالاترین درجه های حفاظت و ایمنی در صنایع غذایی رعایت و کنترل می شود. حمایت مردم از صنایع غذایی داخلی موجب گردش چرخ های صنعت در کشور می شود و به مـردم قول می دهم غذایی که در کارخانه های ایران تولید می شود از سلامت کامل برخوردار است. غذایی سالم است که تحت نظارت باشد و در واحدهای تولیدی تحت کنترل و مدرن کشور تولید شود و آنچه خارج از این محدوده تولید شود نظارت لازم را ندارد و قابل تایید نیست”.