لندن باید به روحانی اعتماد کند

نویسنده
تلگراف

» گزارش تلگراف از تذکر مجلس بریتانیا به دولت

بریتانیا باید حضور دیپلماتیک خود را در ایران تثبیت کند تا بتواند روی توافق احتمالی اتمی سرمایه گذاری کند یا در عرصه رقابت جهانی برای تجارت با ایران بازنده شود.

نمایندگان مجلس در گزارش مفصل سیاست های بریتانیا در قبال این کشور نفتخیز، می گویند که وزارت امور خارجه باید به رئیس جمهور جدید ایران، حسن روحانی، اعتماد کند زیرا او یک اصلاح‌طلب اصیل است که قصد دارد روابط کشورش را با غرب توسعه بدهد.

سیاستگذاران اکنون باید این را بدانند که توافقی که منجر به برداشته شدن تحریم ها شود، بر اساس در متقابل بوجود می آید و به ایران این امکان را می دهد که با نظارت بازرسان سازمان ملل، مقدار کمی اورانیوم غنی سازی کند.

سفارت بریتانیا، بعد از حمله چماق به دستان در سال ۲۰۱۱ بسته شد. اوایل سال توافقی برای از سر گرفتن روابط دیپلماتیک امضا شد اما وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد که فعلا به ایران سفیر نمی فرستند.

نمایندگان مجلس بریتانیا هشدار دادند که این خطر وجود دارد که در حالیکه تجار کشور های مختلف به سمت ایران هجوم آورده اند، انگستان کنار گذاشته شود.

سر ریچارد اوتووی، رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس عوام، می گوید: “تصمیم اخیر وزارت امورخارجه برای بازگشایی سفارت در ایران تصمیم درستی بود. اتفاقاتی که در نوامبر ستا ۲۰۱۱ افتاد منجر به بسته شدن اجباری سفارت شد اما این به آن معناست که ما نیاز داریم تا ایران را بهتر درک کنیم. اگر قرار باشد انگلستان تاثیری در ایران داشته بهتر است از روابط دیپلماتیک برقرار شده باشد.”

این کمیته به این نتیجه رسیده است که ایران فقط “یک هفته” تا رسیدن به توافق اتمی فاصله دارد که بر مبنای آن دیگر نمی تواند به سلاح اتمی دست پیدا کند. اگرچه در این گزارش آمده است که هدف از برنامه های اتمی ایران تولید سلاح اتمی نیست بلکه بیشتر برای تاثیر گذاری روی خاورمیانه است.

مذاکرات اتمی بین ایران و شش قدرت جهان در جریان است و همه تلاش می کنند تا پایان شش ماه تعیین شده که ۲۰ ژوئیه به پایان می رسد، به توافق دست پیدا کنند. کمیته می گوید که احتمال زیادی وجود دارد که این توافق بدست بیاید.

نمایندگان می گویند که لندن باید بتواند روابط اش را با ایران از سر بگیرد. آنها می گویند که وزارت امورخارجه باید در مورد نقشی که در سال ۱۹۵۳ منجر به کودتا علیه نخست وزیر ایران شد، آگاهی داشته باشد.

کسانی که معتقدند بریتانیا تا اواسط قرن ۱۹ در سیاست ایران همواره نقش مداخله گر را داشته است، این کشور را “روباه پیر” می نامند. نقش انگلستان در سقوط نخست وزیر ایران، محمد مصدق، سال گذشته در اسناد منتشر شده بود و این زخم همچنان باز است.مقامات بریتانیا باید برای بازسازی روابط با ایران و بازگشایی سفارت در تهران تلاش کند تا کار متقاضیان ویزا را راحت تر کنند. این درحالی است که نمایندگان مجلس می گویند که در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران یک قدم به عقب نخواهند رفت و از هر فرصتی برای اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران استفاده می کنند.

تلگراف، 14 ژوئیه