تحریم های اروپا علیه ایران به جهت پارازیت

نویسنده

» گزارش فیگارو از جنگ رسانه ای

دلفین مینویی

جمهوری اسلامی از ماه دسامبر ۲۰۰۹ به طور مرتب درحال ایجاد پارازیت های شدید روی شبکه بی بی سی فارسی و دیگر شبکه های فارسی زبان بوده است.

۲۷ دولت عضو اتحادیه اروپا که نگران نقض شدید آزادی بیان و حقوق بشر در ایران اند اعلام کرده اند که از دوشنبه آینده تدابیر شدیدی را علیه حکومت ایران اتخاذ خواهند کرد. وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا در نامه ای به همتایان اروپایی خود – که فیگارو نیز نسخه ای از آن را به دست آورده – خواستار آن شده اند که در نشست آتی شورای وزرا در بروکسل موضوع اعمال فشار بر دولت جمهوری اسلامی به دلیل ایجاد پارازیت روی شبکه های فارسی زبان را مورد بررسی قرار دهند.

اعلان گسترده

در این نامه دو صفحه ای که نسخه ای از آن نیز برای کاترین اشتون، دیپلمات بلند پایه اتحادیه اروپا که درحال حاضر در خاورنزدیک بسر می برد ارسال شده، آمده است: “جمهوری اسلامی از دسامبر ۲۰۰۹ به طور مرتب در پخش ماهواره ای بسیاری از برنامه های رادیویی و تلویزیونی، ازجمله دو شبکه اروپایی بی بی سی و دویچه وله، پارازیت های شدیدی ایجاد کرده.”

در ادامه این نامه آمده است: “این پارازیت ها روز ۱۱ فوریه ۲۰۱۰ [روز پیروزی انقلاب اسلامی] به اوج خود رسید. این پارازیت ها روی ۷۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی خارجی که ازطریق ماهواره ای متعلق به شرکت یوتل ست منتشر می شود تأثیر گذاشت.”

برنامه هایی که مورد نظر مستقیم دولتمردان جمهوری اسلامی بوده برنامه های فارسی زبانی هستند که تعداد شنوندگان و بینندگان آنها از زمان آغاز اعتراضات همواره روبه افزایش بوده. این برنامه ها که حکومت آنها را “غیرقانونی و نامشروع” می خواند، درواقع برنامه هایی هستند که می توانند منبع اطلاعاتی دیگری را در کنار منابع صدا و سیما که تنها دراختیار حکومت است تأمین کنند. به همین دلیل این نامه که از سوی سه وزیر خارجه اروپایی تنظیم شده، یک واکنش کلی به رفتارها و اقدامات جمهوری اسلامی است که روز ۲۲ مارس از آن خواهند خواست تا هرچه سریعتر پارازیت ها را متوقف کند. در صورت ادامه این پارازیت ها روی شبکه های فارسی زبان، تدابیر شدیدی از سوی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی اتخاذ خواهد شد. در میان این تدابیر می توان به ممنوعیت انتقال فن آوری های اینترنتی و ارتباطاتی اشاره کرد. این ممنوعیت تلویحاً اشاره به شرکت های زیمنس و نوکیا دارد که اقدام به فروش سیستم های شنود به جمهوری اسلامی کرده اند. این سیستم ها قادرند بر ایمیل و تلفن همراه نیز نظارت کنند.

یکی از دیپلمات های نزدیک به پرونده یوتل ست دراین خصوص اظهار داشت: “اقدام دیگری که به عنوان معامله به مثل انجام خواهد شد این است که شرکت یوتل ست در پاسخ به ارسال پارازیت روی شبکه های بین المللی در ایران، برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی را که درحال حاضر در اروپا پخش می شود بلوکه کند.” این درحالی است که شبکه های ایرانی “العالم” به زبان عربی و “پرس تی وی” به زبان انگلیسی نیز ازطریق همین ماهواره پخش می شوند.

این اقدام اتحادیه اروپا که روز ۱۱ فوریه از سوی برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، آغاز شده، “اکنون به وسیله گروه های مختلف فنی کشورهای اتحادیه اروپا در دست بررسی است و از روز دوشنبه ۲۲ مارس در این رابطه در شورای وزرا تصمیم گیری خواهد شد”.

این مسأله جمعه هفته گذشته در جلسه ای که وزیر امور خارجه و شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، حضور داشتند نیز مطرح گردید. این وکیل ایرانی اظهار تأسف کرد که موضوع نقض حقوق بشر همواره در شورای امنیت به نفع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی نادیده گرفته شده است.

همان منبع دیپلماتیک می گوید: “هدف از پروژه اخیر اروپا این است که فشارها درخصوص نقض حقوق بشر در ایران که به واقع مقوله ای غیرقابل قبول است تشدید شود.”

منبع: فیگارو، ۱۷ مارس