دستگیری زنان به جرم جمع آوری امضا

نویسنده

zanan400.jpg

فریبا صراف

چند تن از فعالان حقوق زنان که در پارک لاله تهران سرگرم جمع آوری امضا برای “کمپین امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز “بودند دستگیر شدند.

به گزارش سایت زنستان “ناهید کشاورز، سارا ایمانیان و همسر وی، محبوبه حسین زاده و سعیده امین بعد از بازداشت ابتدا به اداره مفاسد اجتماعی وزرا انتقال داده شده و بعد به کلانتری صد و چهار میدان نیلوفر تحویل داده شدند”. بازداشت شدگان که “بعد از ساعتی پرسش و پاسخ بار دیگر به اداره مفاسد اجتماعی وزرا انتقال داده شدند، امشب را در بازداشت به سر خواهند برد”.

به نوشته این سایت، “مسولان کلانتری به خانواده های بازداشت شدگان گفته اند فردا صبح به کلانتری صد و چهار مراجعه کنند تا وضعیت بازداشت شدگان را پیگیری کنند”.

دستگیری این 5 نفر در ادامه برخوردهای خشونت آمیزی است که بعد از تجمع زنان در خرداد ماه 1385 در میدان هفت تیر تهران صورت گرفت. در همین راستا در روز جهانی زن نیز دهها مدافع حقوق زنان بازداشت شدند که گرچه همه آنها بعد از مدتی آزاد شدند، اما هنوز شماری از آنها با اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” روبرو هستند. در این میان شادی صدر و محبوبه عباسقلی زاده نیز در آخرین روزهای سال گذشته با وثیقه ای سنگین آزاد شدند که به اعتقاد حقوقدانان مناسبتی با وضعیت آنان ندارد.

ماه پیش نیز ۳۷ نفر از زنان که در اعتراض به محاکمه چهار تن از فعالان حقوق زنان در مقابل دادگاه تجمع کرده بودند بازداشت شدند. آن چهار تن از دادگاه بیرون آمدند و به یاران خود پیوستند؛ امری که موجب دستگیری آنان نیز شد.

فعالینی که روز سیزدهم فروردین ماه دستگیر شدند در پارک لاله در حال جمع آوری امضا برای «کمپین یک میلیون امضاء» بودند. براساس خبر کوتاه خبرگزاری ایلنا این افراد ظهر توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت و به اداره اماکن ناجا منتقل شدند. همان جایی که در سال های اخیر به محل اصلی بازجویی فعالان اجتماعی و فرهنگی بدل شده است.

یکی از فعالان حقوق زنان در باره دستگیری این 5 نفر به رادیو فردا گفته است: “هنگامی که فعالان حقوق زنان در حال جمع آوری امضا برای کمپین مقابله با قوانین تبعیض آمیز علیه زنان بودند توسط پلیس امنیت ملی دستگیر شدند. این افراد با خانواده های خود تماس گرفته و خبر بازداشت خود را اطلاع داده اند”.

این فعالان هدف خودرا “محو همه اشکال قانونی تبعیض آمیز علیه زنان” اعلام کرده اند. با این وجود اتهاماتی که از سوی مسئولین جمهوری اسلامی متوجه آنها شده، عمدتا بر محور اقدام علیه امنیت ملی قرار داشته و در راستای براندازی حکومت تحلیل شده است.