آتشفشان در ایسلند؛ خاموشی در تهران

نویسنده
اردلان صیامی

» مهمانان کنفرانس خلع سلاح نیامدند

“انرژی هسته ای برای همه سلاح هسته ای برای هیچ کس”؛ این شعار کنفرانسی بود که دیروز در تهران برگزار شد برای خلع سلاح هسته أی، اما قدرتهای هسته ای جهان یا در آن شرکت نکرده بودند یا اگر مانند چین وروسیه، نماینده ای هم فرستاده بودند در حد معاون وزیر خارجه بود. هند وپاکستان در این اجلاس هیاتی نداشتند، عربستان هم همینطور، همچنین مصر. کنفرانسی که به علت ایراد فنی، با “مشکل صدا” رو به رو شد و حرف  کسی به گوش کسی نرسید.

این کنفرانس همزمان با کنفرانس واشنگتن برگزار شد؛کنفرانسی که در آن 40رهبر از سراسر جهان حضور داشتند وبیشتر مباحث نیز علیه ایران بود. اما در کنفرانس تهران رهبر جمهوری اسلامی فقط پیام شفاهی داد و سخنگوی وزارت خارجه علت عدم شرکت مهمانان های اروپایی را آتشفشان ایسلند و بسته بودن فرودگاه های اروپا اعلام کرد. به همین علت به گفته خبرنگاران حاضر کنفرانس، این جلسه رونق چندانی نداشت وفقط مقام های ایرانی سخنرانی های تکراری کردند.بی جهت نبود که گفته شد این کنفرانس خود نشانه انزوای ایران است.

 

لغو عضویت تنها مجرم هسته ای

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در پیامی به  این اجلاس، ضمن حملات شدید به آمریکا و اسراییل لازم دانست تاکید کند: “تنها مجرم اتمی جهان اینک به دروغ خود را مدعی مبارزه با گسترش سلاح اتمی معرفی می‌کند، در حالی‌که یقیناً هیچ اقدامی جدی در این مسیر صورت نداده است و هرگز صورت نخواهد داد. اگر ادعای مبارزه با گسترش سلاح هسته‌ای آمریکا دروغ نبود، آیا رژیم صهیونیستی می‌توانست ضمن خودداری از پذیرش مقررات بین‌المللی در این زمینه به ویژه «ان پی تی»، سرزمین اشغال‌شده فلسطین را به زرادخانه‌ای مبدل سازد، که انبوهی از سلا‌ح‌های هسته‌ای در آن ذخیره شده است؟”

 

آقای خامنه ای با اشاره به استفاده از بمب اتمی در جنگ جهانی دوم علیه ژاپن، آمریکا را “تنها مجرم اتمی” در جهان  دانست و بار دیگر تاکید کرد که ایران با ساخت و انباشت تسلیحات اتمی، میکروبی و شیمیایی مخالف بوده و “کاربرد این سلاح‌‌ها را حرام” می‌داند. او چند روز پیش گفته بود ایران در مقابل حمله هسته ای همه توان خود را به  کار خواهد گرفت.

 رهبر جمهوری اسلامی همچنین بزرگترین ناقضان معاهده عدم اشاعه را قدرت‌هایی خواند که “در اشاعه این سلاح‌ها گوی سبقت را از دیگران ربوده‌اند و با کمک به تسلیح رژیم صهیونیستی (اسرائیل) به سلاح هسته‌ای و حمایت از سیاست‌های این رژیم، در اشاعه واقعی این سلاح‌ها نقش مستقیم ایفا کرده‌اند”.

درادامه این کنفرانس محمود احمدی‌نژاد ضمن سخنانی، لازم دانست مانند همیشه “پیشنهادی” ارائه کند وهمچنین کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ناموفق بخواند. احمدی‌نژاد با حمله شدید به آمریکا و اسراییل، خواهان لغو عضویت آمریکا در شورای حکام شد. وی افزود: “شورای امنیت آشکارا به ابزار اعمال سیاست‌های چند دولت زورگو تبدیل شده و تاکنون نتوانسته است از حقوق و امنیت ملی کشورها صیانت نماید.”

رئیس دولت دهم  در این جلسه خواستار تعلیق عضویت دارندگان، استفاده‌کنندگان و تهدید‌کنندگان به تسلیحات اتمی از آژانس انرژی اتمی شد. وی افزود: “تاکنون حضور و فشار این کشورها و تسلط سیاسی بر آژانس، مانع از انجام وظایف قانونی خصوصاً در مواد ۴ و ۶ اساسنامه و موجب انحراف آژانس از انجام ماموریت‌های قانونی خود شده است.”

وی درادامه ادعایی کرد که تاکنون در جایی عنوان نشده است: “دولت آمریکا در جنگ عراق از سلاح ساخته‌شده از زباله‌ هسته‌ای استفاده کرده و موجب گسترش بیماری‌های صعب‌العلاج در عراق و منطقه شده است، از این رو نباید عضو شورای حکام باشد.”

رئیس دولت دهم همچنین خواستار آن شد که کارگروه بین‌المللی مستقلی از سوی سازمان ملل برای خلع سلاح هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه آن تشکیل شود و تأکید کرد که در این کارگروه باید “همه کشورهای مستقل” عضویت داشته باشند.
در ادامه وی اضافه کرد که بازنگری پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای توسط کشورهای مستقل و فاقد سلاح‌های اتمی صورت گیرد چرا که حضور کشورهای دارنده سلاح اتمی “بخصوص آمریکا که استفاده از سلاح اتمی را موجب امنیت خود می‌داند”، نمی‌تواند به “تصمیم‌گیری‌های عادلانه” کمک کند.

 

در پاسخ به کنفرانس واشنگتن
کنفرانس تهران با موضوع “خلع سلاح هسته‌ای” از دیروز به مدت دو روز شروع شد. در این کنفرانس، به نوشته خبرگزاری های دولتی، ۱۴ کشور در سطح وزیران خارجه و ۱۰ کشور دیگر در سطح معاونان وزیر شرکت کرده اند و نمایندگان هشت سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی هم از شرکت‌کنندگان در این کنفرانس هستند.
اما خبرگزاری های بین‌المللی تنها از حضور وزیران خارجه لبنان، سوریه، عراق، عمان، ترکمنستان، ارمنستان، آفریقای مرکزی و سوازیلندو معاونان وزارت‌های خارجه روسیه، امارات متحده و قطر و یکی از مشاوران وزارت خارجه چین در کنفرانس دو روزه تهران خبر داده‌اند.
در ضمن هیچ  مقامی از آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در این کنفرانس حضور نداشت و گزارشی هم از شرکت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این کنفرانس مخابره نشده است. کنفرانس تهران در شرایطی برگزار می‌شود که واشنگتن، هفته گذشته میزبان کنفرانس امنیت هسته‌ای با حضور رهبران بیش از ۴۰ کشور جهان بود و گرچه عمده‌ترین دستور کار این کنفرانس راه‌های پیشگیری از “تروریسم هسته‌ای” اعلام شد، اما برنامه هسته‌ای ایران، اصلی‌ترین موضوع مذاکرات حاشیه‌ای رهبران شرکت کننده در این کنفرانس بود، و سران جمهوری اسلامی آن را “نمایش مسخره أی” خواندند.

آتشفشان خوب؛ آتشفشان بد

 گفتنی است پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرده بود پانزده وزیر خارجه و 200میهمان خارجی از شصت کشور جهان در این اجلاس حضور خواهند داشت. اما پس از عدم حضوربسیاری از چهره های بین الملی، از جمله مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، حادثه ایسلند به عنوان دلیل مطرح شد. به گزارش خبر آن لاین رامین مهمانپرست در این خصوص گفت: “بسیاری از مقامات کشورهای اروپایی به علت حادثه پیش آمده در جزیره ایسلند امکان حضور در این اجلاس را نیافتند.”

وی افزود: “این حادثه سبب شد تا بر پروازهای آمستردام، لندن و آلمان تاثیر بگذارد و در تماس هایی که مقام های رسمی اروپایی با ما داشتند اعلام کردند بلافاصله با پروازهای جایگزین به تهران خواهند آمد.”

وی افزود: “برخی از مهمانان این اجلاس یکشنبه(امروز) به ایران می رسند و برخی نیز امکان پرواز تا کمتر از چهل و هشت ساعت به تهران را ندارند”.

همزمانی اجلاس تهران با کنفرانس واشنگتن به گفته مسئولین دولتی “تصادفی” بود، امادر عین حال معلوم نشد چه افراد و گروه‌هایی از این کشورها به تهران دعوت شده‌اند. از سوی دیگر در حالیکه ناظران سیاسی با بی‌صبری در انتظار نماینده چین در اجلاس تهران بودند؛ اما فقط دستیار وی در این کنفرانس شرکت کرد.

 از سوی دیگر از نماینده سازمانهای بین الملی هم در این کنفرانس خبری نبود؛اما مهمانپرست در پاسخ به پرسشی در این خصوص گفت: “کمیته‌های مختلفی که تحت پوشش سازمان ملل و فعالیت‌های مربوط به سلاح‌های هسته‌یی و مبارزه با به‌کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی فعالیت می‌کنند نمایندگانی را در اجلاس تهران گسیل داشتند.”

کنفرانس تهران در شرایطی برگزار شد که سخنرانان بارها به دلیل ایراد فنی، از صحبت خود بازماندند؛ به طوری که یکی از سخنرانان پس از دوبار تکرار سخنان خود، اظهار داشت: دیگر تکرار نمی کنم.سخنی که خنده حضار راموجب شد.