نتانیاهو با آتش بازی می کند

نویسنده

» گزارشی از ایل سوله ۲۴ اوره

نتانیاهو دوست دارد با آتش بازی کند. او در این وضعیت که قرار می گیرد، بهترین تلاشش را می کند. تعداد دشمنانش افزایش می یابد اما در نهایت موفق می شود آنچه را که فکر می کند به سود اسرائیل است انجام بدهد. هیچ زمانی بهتر از این روزها که گروهی از مسلمانان به سفارتخانه های آمریکا درجهان حمله می کنند، برای متوجه کردن افکار عمومی آمریکا به یک موضوع نیست: ایران اتمی.

روز یکشنبه در دو برنامه تاک شو مشهور سیاسی آمریکا، “ملاقات با رسانه ها” در شبکه ان بی سی و تاک شوی کندی کرولی در سی ان ان یک بمباران رسانه ای بود. بنیامین نتاتیاهو گفت که انتخابات آمریکا به مرحله سخت خود رسیده است. نخست وزیراسرائیل که همیشه مثال های ورزشی می زند، گفت: “ایرانی ها به ۲۰ یارد آخر رسیده اند و نباید به آنها اجازه داد که به آخر خط برسند زیرا عواقب باورنکردنی دارد.” حرف های نتانیاهو روی هرکس که به آن گوش می داد، تاثیر داشت.

این گفته های نتانیاهو بیش از یک ماه است که ادامه دارد. ابتدا دولت دموکرات اوباما را محکوم کرد که قصد ندارد یک “خط قرمز” مشخص برای ایران تعیین کند که در صورتی که ایران از آن عبور کرد، اسرائیل به این کشور حمله کند. وی دیروز هم تکرار کرد که ایران فقط شش تا هفت ماه با ساخت بمب اتمی فاصله دارد. نتانیاهو دو ماجرا در مورد خاورمیانه تعریف کرد: خشونت روزهای اخیر در کشورهای عرب و برنامه های اتمی ایران. این بار سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل در مورد ایران حرف زد. وی گفت که هنوز برای راه حل های دیپلماتیک فرصت هست و تحریم ها دارند به نتیجه می رسند. موضع آمریکا در مورد بهار عربی مشخص و تغییرنکرده است: “ما دلمان می خواهد که مردم هر کشوری این امکان را داشته باشند که حکومت کشورشان را تعیین کنند.این جزو اهداف دراز مدت آمریکا است.” جمهوریخواهان با حمایت نتانیاهو پیشنهاد کردند که کمک یک و نیم میلیارد دلاری سالانه را لغو کنند که به زعم سوزان رایس عواقب وحشتناکی خواهد داشت. نه تنها سفیر آمریکا در سازمان ملل که دوست اوباما است، بلکه همه دنیا می دانند که این کار باعث از دست رفتن دوباره مصر می شود. همانطور که در دهه پنجاه میلادی، آمریکا حاضر نشد در مورد اسوان کمک مالی بکند و ناصر به سمت شوروی رفت.

 نتاتنیاهو، استعداد عجیبی در گفتگو با آمریکایی ها دارد. او همیشه می گوید همه تلاشش را به نفع اسرائیل می کند. اما هرگز با اعراب گفتگو نکرده است. او در کنار پادشاه عربستان، تنها کسانی بودند که تا آخرین لحظات از حسنی مبارک حمایت کردند. او که می گوید به دلایل امنیتی نه با فلسطینی ها و نه با دولت جدید مصر گفتگو نخواهد کرد، بعد دست به یک کار خطرناک زد و از احتمال پیروز شدن میت رامنی و شکست اوباما حرف زد. اما اینها همه انتخاب های تاکتیکی و به سود اسرائیل است. دستکم نتاتیاهو اینطور فکر می کند.

ایل سوله ۲۴ اوره، ۱۸ سپتامبر