اختلاف هسته ای ایران و سازمان ملل

نویسنده

un.jpg

ناصر کریمی

اظهارات رییس جمهور ایران در مورد فعال شدن سه هزار سانتریفوژ در تضاد آشکار با گزارش سازمان نظارت هسته ای سازمان ملل است که روز پنج شنبه تعداد دستگاه های سانتریفوژهای ایران را نزدیک به دوهزار اعلام کرده بود. آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفته بود سرعت غنی سازی کاهش یافته و ایران مشغول همکاری با بازرس های آژانس است.

محمود احمدی نژاد در اظهاراتی که از تلویزیون دولتی ایران پخش می شد گفت: “غرب فکر می کرد با صدور فقط یک قطعنامه ایران تسلیم خواهد شد، اما حالا ما قدم دیگری برداشته ایم و بیش از سه هزار سانتریفوژ را به کار انداخته ایم و هر هفته یک آبشار جدید راه اندازی می کنیم.”

ماه آوریل هم ایران ادعا کرده بود که سه هزار سانتریفوژ را فعال کرده، اما آژانس بین المللی انرژی هسته ای در آن زمان گفت ایران فقط 328 دستگاه سانتریفوژ مشغول به کار در تاسیسات مخفیانه خود در نطنز دارد.

طبق آخرین گزارش ها که از سوی محمد البرادعی رییس آژانس ارائه شده، تعداد 650 دستگاه سانتریفوژ در حال آزمایش بوده اند و دو هزار دستگاه دیگر هم وجود دارد.

آژانس قبلا گفته بود در ایرانیان اشتیاق فراوانی برای رفع ابهام از سوالاتی را دیده که سالها بی جواب مانده بود. همان موقع دستگاه دیپلماسی بوش اظهار عقیده کرد که ایران باید اقدامات بیشتری نظیر تعلیق غنی سازی اورانیوم جهت تبدیل آن به مواد قابل مصرف در تهیه سلاح اتمی، انجام دهد. اینک اظهارات آقای احمدی نژاد، به عنوان اختلاف نظر او با سازمان ملل در تعبیر شده است.

شورای امنیت سازمان ملل تا کنون دودسته تحریم به تصویب رسانده یکی علیه اشخاص و دیگری علیه شرکت های ایرانی که با برنامه هسته ای و موشکی این کشور ارتباطاتی دارند. قطعنامه این شورا، همچنین از سایر کشورها می خواهد به ایران مواد و تکنولوژی پیشرفته نفروشند.

ایران آشکارا پرده از اهداف خود در تاسیسات نطنز برداشته و اعلام داشته که مایل به راه اندازی چهل و پنج هزار سانتریفوژ است. این مرکز تنها جایی در ایران است که درهای آن به روی نظارت آژانس بین المللی هسته ای باز است. با این تعداد سانتریفوژ می توان ده ها بمب هسته ای ساخت. گاز اورانیوم را که به سانتریفوژ وارد می شود، در عین حال می توان تا درجه کمتری غنی ساخت که در تولید برق کاربرد دارد. اما همچنان می توان آن را تا سطح تولید مواد ضروری برای تولید سلاح غنی سازی کرد که در این صورت خرج اصلی کلاهک های هسته ای را تامین خواهد کرد.

ایالات متحده مصرانه معتقد است ایران به طور مخفیانه مشغول توسعه تجهیزات هسته ای خویش است. دولت ایران می گوید دستیابی به تکنولوژی هسته ای تنها برای تامین نیاز برق در آینده است و این را حق خود می داند که تحت پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای، اورانیوم را غنی سازی کند.

منبع: واشنگتن تایمز – 3 سپتامبر